Coraz bardziej dramatyczny stan Ziemi, zmiany klimatu i postępująca degradacja środowiska naturalnego spowodowała podejmowanie szeregu decyzji dotyczących ograniczenia emisji szkodliwych substancji. Restrykcje i ograniczenia dotknęły branżę lakierniczą – producentów zmuszono do ograniczenia w produkcji materiałów Lotnych Związków Organicznych. Chodziło o to, że w rozcieńczalniki lakierów ulatniając się stają się parami lub gazami, które są poważnym zagrożeniem dla zdrowia. Producenci zaczęli produkować lakiery o zmniejszonej zawartości rozpuszczalników organicznych, w pewnym stopniu zastępując je wodą. Unia Europejska zdefiniowała ograniczenia dotyczące lakierów w dyrektywie 2004/42/EC.
Przepisy te do polskiego lakiernictwa zaimplementowało rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 16 stycznia 2007 roku w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących ograniczenia emisji lotnych związków organicznych powstających w wyniku wykorzystywania rozpuszczalników organicznych w niektórych farbach i lakierach oraz mieszaninach do odnawiania pojazdów (Dz. U. z 2013 r. poz.1569) .
W tabeli umieszczono maksymalną zawartości Lotnych Związków Organicznych w jednym litrze objętości produktu.
PRODUKT | TYP | ZAWARTOŚĆ LZO (g/l) |
Mieszanina do przygotowania czyszczenia | Mieszanina do przygotowania | 850 |
Mieszanina do czyszczenia | Mieszaniny do czyszczenia | 200 |
Kity szpachlowe, szpachlówki | Wszystkie rodzaje | 250 |
Farby do gruntowania | Podkłady wypełniające i farby do gruntowania metalu | 540 |
Farby do gruntowania | Grunt reaktywny | 780 |
Farby nawierzchniowe | Wszystkie rodzaje | 420 |
Farby wykończeniowe z efektami specjalnymi | Wszystkie rodzaje | 840 |
W przeciągu kilku lat do końca 2010 r. wszystkie autoryzowane zakłady napraw nadwozi wprowadziły materiały spełniające te normy i rozpoczęły ich stosowanie w praktyce.
Czym się charakteryzują farby i lakiery na nośniku wodnym?
Jak sama nazwa wskazuje przewagą w roztworze tego typu farby lub lakieru jest woda. Pozwala to na obniżenie zawartości szkodliwych rozcieńczalników organicznych w roztworze. Roztwór ten, stanowi, ogólnie mówiąc, zawiesinę (emulsję). W wodzie jest zawieszona olbrzymia liczba małych aglomeratów zawierających mieszaninę odpowiednio przygotowanych pigmentów wraz dodatkami i rozcieńczalnikami organicznymi oraz żywicą nośną odpowiednią do rodzaju powłoki. Inny rodzaj żywicy dla bazy, inny dla lakieru bezbarwnego a jeszcze inny dla podkładu wypełniającego, bo i ten rodzaj produktów na nośniku wodnym występuje.
Mieszanina w „aglomeracie„ jest przystosowaniem lakieru do hydrofilnej postaci w roztworze wodnym. Posiadającym on właściwą przyczepność do podłoża, na które będzie nakładany w obecności szeregu dodatków. Dodatki antypieniące zmniejszają napięcie powierzchniowe powodują właściwą rozlewność. Kolejne sprawiają, że w trakcie odparowania wody aglomeraty mogą się połączyć ze sobą i związać z podłożem, tworząc gładką jednorodną powłokę. Rodzaje dodatków do mieszaniny dobierane są zależnie od pigmentów. Na przykład jeden jest właściwy dla pigmentów metalicznych, inny dla i perłowych.
Lakiery wodne charakteryzują się lepszą zdolnością krycia od rozcieńczalnikowych. Wymagają dobrego odtłuszczania i umycia powierzchni – najpierw organicznymi mieszaninami a potem na nośniku wodnym przed lakierowaniem a na koniec dokładnego wysuszenia.
Tekst i zdjęcia: Mirosław Rutkowski i Mieczysław Sieczkowski
Spies Hecker prezentuje nowy szary wypełniacz gruntujący w aerozolu: Priomat 1K Universal Primer Surfacer Aerosol 4095. Ten innowacyjny produkt powstał z myślą o wydajniejszej pracy lakierników oraz wspieraniu ich w bardziej zrównoważonym rozwoju. Produkt pozwala …
Firmy 3M i Axalta ogłosiły dziś rozpoczęcie współpracy nad cyklem szkoleń dla samochodowej branży napraw lakierniczych. Będzie on składał się z 5 modułów – każdy będzie w praktyczny sposób pomagał zarówno lakiernikom, jak i serwisom poznawać najlepsze praktyki oraz …
Polerki RUPES BigFoot Mark V to prawdziwy przełom w branży profesjonalnego polerowania. Dzięki zaawansowanej technologii zostały zaprojektowane z myślą o wymaganiach specjalistów z branży lakierniczej, którzy potrzebują narzędzi łączących precyzję, wydajność i niezawodność. Polerki te …
Cromax® poszerza linię ChromaHybrid o nowy pigment ChromaHybrid WH1729 Magma Red, którego można używać zarówno z systemami lakierów bazowych Cromax Pro, jak i Chromax EZ+. Produkt jest już dostępny w sprzedaży. Stanowi on odpowiedź firmy na rosnącą popularność …
Konferencja ma na celu zgromadzenie ekspertów z różnych obszarów związanych z likwidacją szkód komunikacyjnych oraz zapewnienie im dostępu do najnowszych narzędzi i informacji. Uczestnicy będą mieli okazję pogłębić swoją wiedzę na temat efektywnych metod pracy, …
W przyszłym roku firma PHU Auto Piotra Jaworowskiego z Konstantynowa Łódzkiego, będzie świętować 30 – lecie istnienia. Jednak początki jego aktywności w branży sięgają jeszcze końca lat 80-tych. – Kiedyś sprzedawał ten kto miał, a …
. O tym, że amerykańska motoryzacja była z innej planety niż europejska, wiedzą wszyscy, którzy choć trochę samochodami się interesują. O ile globalne modele światowych producentów samochodów wypchnęły z dróg krążowniki szos, to amerykańska …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …