• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Złap klienta w sieci czyli profesjonalna strona www to wizytówka Twojej firmy

Złap klienta w sieci czyli profesjonalna strona www to wizytówka Twojej firmy

Własna strona www oraz oferta firmy i jej promocja w Internecie stają się standardem i koniecznością. Równocześnie, Internet stwarza wiele możliwości promocyjnych – niejednokrotnie przy minimalnych nakładach finansowych możemy osiągnąć naprawdę wysoką skuteczność promocyjną czyli inaczej mówiąc zyskać nowych lub utrzymać przy sobie dotychczasowych klientów. Ale od początku – w poniższym artykule postaramy się przybliżyć naszym Czytelnikom to jak powinna wyglądać profesjonalna firmowa strona internetowa. W kolejnych artykułach z tego cyklu zaprezentujemy inne aspekty związane z promocją firmy – zarówno w Internecie jak i poza nim.

 

Warto uświadomić sobie, że firmowa strona internetowa spełnia kilka, bardzo istotnych funkcji. Przede wszystkim strona taka jest łatwo dostępnym – bo przez cała dobę i dla każdego – folderem reklamowym firmy. Klient w każdej chwili może sprawdzić adres, telefon, godziny otwarcia oraz możliwość dojazdu do naszej firmy. Może poznać nie tylko naszą ofertę, historię ale i cele jakie nam przyświecają czy też wartości jakimi kierujemy się w biznesie oraz np. naszych dotychczasowych klientów. Wszystko to sprawia, że firmowa strona internetowa przez całą dobę pracuje na rzecz jej właściciela i jeśli jest przygotowana we właściwy sposób umacnia też pozytywny wizerunek firmy i uwiarygodnia ją w oczach klientów.

 

Kontakt w każdej sytuacji

Strona www umożliwia także wszechstronny kontakt między firmą a klientem. Za jej pośrednictwem klient może nam zadać pytania i szybko uzyskać odpowiedzi. Jeśli witryna zawiera funkcje sklepu internetowego, umożliwia również szczegółową prezentację oferty przedsiębiorstwa handlowego i sprzedaż samych produktów. Klient ma wówczas sposobność obejrzenia, porównania, wybrania oraz zakupu interesujących go przedmiotów. Niezwykle ważne jest więc, by strona www wykonana była profesjonalnie i rzetelnie – na początku więc trzeba ją staranie zaplanować i przemyśleć. Prawidłowo zaprojektowana, dobrze zarządzana i aktualna strona www, pozwoli w pewnym stopniu zaoszczędzić czas i pieniądze dotychczas wydawane na promocję i dotarcie do klienta.

 

Wybieramy domenę

Domena to po prostu adres internetowy który, po wpisaniu w okno przeglądarki, prowadzi do naszej firmowej strony www. Wybór odpowiedniej domeny jest niezwykle istotny i można go dokonać na podstawie różnych przesłanek. Sporo będzie zależało tu od charakteru naszej działalności czy skali i zasięgu naszej działalności (czyli tego na jakim terytorium mamy zamiar działać). Inaczej nazwiemy więc stronę firmy lokalnej (której nazwa jest już np. powszechnie znana na danym terenie który firma obsługuje) dobrze na danym rynku rozpoznawalnej i posiadającej wyrobioną markę a inaczej nazwiemy domenę firmy, która promować zamierza np. określony rodzaj usług i niekoniecznie ma już wyrobioną nazwę i markę. W pierwszym przypadku, szkoda by było oczywiście nie wykorzystać plusów jakie daje świadomość nazwy czy marki firmy i w takiej sytuacji warto po prostu wybrać jako domenę właśnie znaną już klientom nazwę firmy lub markę (nawet jeśli nie wskazuje ona bezpośrednio na zakres działalności firmy). W sytuacji drugiej, kiedy zależy nam przede wszystkim na wypromowaniu określonego rodzaju produktów lub usług a nasza marka nie jest tak znana warto skupić się w nazwie na aspekcie produktów lub usług właśnie i powiązać go np. bądź to z cechą oferty która nas wyróżnia i na której chcemy skupić uwagę klienta (np. www.szybkielakierowanie.pl podkreślamy cechę naszej usługi) bądź to z charakterem odbiorcy do którego chcemy dotrzeć (np. www.lakierowaniedlaflot.pl pozycjonujemy nasze usługi jako usługi dla klientów posiadających floty pojazdów firmowych).

Najkrócej mówiąc nazwa domeny firmowej powinna być rozpoznawalna oraz budzić skojarzenia z firmą lub rodzajem działalności. Niezwykle ważne jest aby była ona też łatwa do zapamiętania.

 

Daj się zauważyć również poza siecią

Do samej nazwy strony www warto podejść jak do podstawowej formy promocji przedsiębiorstwa i mówiąc wprost zamieszczać adres internetowy „gdzie tylko się da”. Oddzielnym elementem jest kwestia wypromowania naszego adresu www w samym Internecie (i tym zagadnieniem zajmiemy się w jednym z kolejnych artykułów) a innym kwestia pokazania naszego adresu światu poza siecią. Najprostszą, a jednocześnie bardzo skuteczną formą promocji domeny (poza samym wypozycjonowaniem jej wg określonych sensownie kryteriów w internecie) są:

  • umieszczanie adresu www na wszystkich dokumentach, papierze firmowym, kopertach, fakturach
  • umieszczenie adresu www na wizytówkach pracowników, folderach i ulotkach, a także na gadżetach reklamowych (np. koszulkach, kubkach firmowych)
  • umieszczanie adresu www w tzw. reklamach outdoorowych (np. na samochodach czy szyldach).

 

W ten sposób wśród naszych klientów (potencjalnych oraz dotychczasowych) nie tylko wzrośnie świadomość naszej marki ale również wpłynie to korzystnie na identyfikację domeny z nazwą firmy. Jak pokazaliśmy na powyższych przykładach, nie zawsze bowiem nazwa firmy i domeny firmowej są tożsame.

 

Co na stronie?

Oczywiście niezwykle ważną kwestią jest sama treść naszej strony firmowej jak i jej układ graficzny.  Warto zadbać o to aby informacje na naszej stronie firmowej były aktualne, ciekawe i równocześnie jak najbardziej konkretne – klienci nie mają czasu na czytanie „lania wody”. Nie oznacza to jednak że mamy zrezygnować ze skutecznych metod pisania w taki sposób aby jak najatrakcyjniej przedstawić naszą ofertę – ważne jest jednak to aby za marketingowym podejściem stały prawdziwe informacje – w przeciwnym razie osiągniemy efekt odwrotny do zamierzonego.

 

Układ strony powinien być funkcjonalny i przejrzysty, a prezentowane na niej treści najlepiej pogrupować na odpowiednich podstronach, tak, by klient szybko mógł znaleźć bez problemu potrzebne mu informacje.

Zawartość merytoryczna strony www może uwzględniać następujące elementy:

  • aktualności (czyli to co umieszczamy na stronie głównej: najnowsze wydarzenia związane z frmą/usługami/produktami, najnowsze promocje itp.)
  • informacje o firmie, jej historii i ewentualnych przeobrażeniach (jeśli chcemy się czymś pochwalić), profil działania (często popełnianym błędem jest umieszczanie tych informacji na stronie startowej – w ten sposób klient ma tylko jeden krok więcej do pokonania zanim dotrze do naszej oferty. Jeśli klient będzie zainteresowany tymi informacjami sam znajdzie je bez problemu w zakładce „o firmie” lub „o nas” – nie zmuszajmy go do czytania tego na siłę atakując już przy pierwszej wizycie na stronie).
  • aktualną ofertę,
  • dane kontaktowe,
  • przeprowadzone projekty/realizacje + referencje od klientów (jeśli są podpisane prawdziwym imieniem i nazwiskiem i np. nazwą firmy w przypadku klientów firmowych) bardzo uwiarygodniają naszą ofertę w oczach potencjalnych klientów.

 

Grafika

Oprócz informacji tekstowych zawartych na stronie www, dla właściwego postrzegania naszej strony bardzo ważny jest całościowy wygląd oraz kolorystyka jaką wykorzystamy na stronie. Strona już na pierwszy rzut oka musi być przyjazna dla klienta a kolorystyka całości powinna być spójna i niejako niezauważalna. Nie powinno się łączyć ze sobą kolorów ostrych, intensywnych, agresywnych – takie zestawienia mogą bowiem drażnić wzrok i zwyczajnie męczyć odbiorcę. Wyjątkiem są firmy, które stosują taki zabieg z pełna premedytacją i w pełni świadomie – np. agencje reklamowe czy też firmy związane w jakiś sposób z awangardą – takie które chcą świadomie zaskoczyć i niejednokrotnie zszokować odbiorcę, wywołać u niego silne emocje.

Elementy graficzne czy też zdjęcia to nieodzowny element każdej strony internetowej. Dzięki nim informacje na stronie mogą być łatwiejsze w odbiorze a sama strona może stwarzać wrażenie bardziej przyjaznej. Tak jak we wszystkim, tak i tutaj trzeba jednak pamiętać, by zachować umiar. Decydując się na określoną kolorystykę, dobierając grafikę czy decydując się na określony schemat czy szablon firmowej strony internetowej powinniśmy umiejętnie dopasować wszystkie te elementy do rodzaju naszej działalności. Warto też pamiętać, że wraz z rozwojem Internetu pojawiło się też zjawisko „banner blindnes” (czyli tzw. ślepoty na banery) i w większości przypadków użytkownicy Internetu podświadomie już omijają banery reklamowe lub informacje które jak banery wyglądają (za wyjątkiem tych które zawierają jakieś dane liczbowe).

 

Najprostsze i sprawdzone

W sieci naleźć można naprawdę sporo dostępnych nieodpłatnie szablonów stron www. Firmy zajmujące się budową stron też są w stanie zaproponować co najmniej kilka opcji projektów strony dla konkretnego klienta. Warto jednak znać kilka podestowych zasad którymi dobrze jest się kierować przy wyborze ostatecznego projektu lub przy definiowaniu swoich oczekiwań wobec tego co chcemy zobaczyć jako efekt prac osoby, która przygotowuje naszą stronę firmową.

 

Sposób ułożenia poszczególnych elementów na stronie internetowej doczekał się już w wielu szablonach standaryzacji wynikającej przede wszystkim z przeprowadzanych badań. Pokazały one bowiem, że wzrok internautów najczęściej koncentruje się w lewym górnym rogu strony oraz na pierwszych jej wierszach i lewej kolumnie (tak jak gdybyśmy wpisali w szablon strony www literę „F”). Warto więc zadbać o to aby to właśnie w tych miejscach znalazły się np. najistotniejsze elementy nawigacji na stronie czyli np. menu strony. Jeśli zdecydujemy się na menu w pionie nienajlepszym pomysłem będzie więc umieszczanie go po prawej stronie (tam bowiem statystyczny internauta patrzy najrzadziej). Warto też pamiętać o tym, że sama nawigacja na naszej stronie internetowej (a więc wszystkie elementy  ułatwiające poruszanie się użytkownika po naszej domenie) powinna dawać osobie która odwiedza naszą stronę odpowiedzi na podstawowe pytania niezbędne w odnalezieniu określonych treści: Gdzie jestem? Gdzie mogę pójść? Jak się tam dostanę? Jak mogę powrócić do miejsca, w którym już byłem?

Pamiętajmy, że większość użytkowników Internetu tak naprawdę, nie poświęca wiele czasu na „czytanie” stron internetowych. Pierwszym przejawem aktywności jest przeglądanie strony w poszukiwaniu treści (a więc słów lub wyrażeń) które przez danego użytkownika będą uznane za interesujące. Zadbajmy więc aby to właśnie te słowa lub wyrażenia były uwypuklone na naszej stronie firmowej. Wykorzystujmy np. pogrubienia poszczególnych zwrotów na które chcemy skierować uwagę odbiorcy, stosujmy przerwy między akapitami tekstów, wykorzystujmy wypunktowania do prezentacji cech naszych usług lub produktów – te wszystkie elementy pomagają w szybkim odnalezieniu poszukiwanych przez użytkownika informacji. Wykorzystujmy je więc w pełni świadomie ale i z umiarem.

 

Zobacz również
  • Czy szkolenia są potrzebne?

    Sporadycznie co prawda, ale spotyka się opinie , że szkolenie to niepotrzebne zawracanie głowy, a w książkach o blacharstwie i lakiernictwie to ” nic nie ma”. Wystarczy jednak poczytać na forach internetowych, o co pytają …

    Czy szkolenia są potrzebne?
  • Czy zaniżanie kosztów roboczogodziny i korekty kosztorysów naprawy to jedyne problemy warsztatów w kontaktach z Ubezpieczycielami?

    Serwisy blacharsko – lakiernicze, choć z zasady powołane do wykonywania napraw, coraz większą część swojej działalności poświęcają windykacji należnych im środków z tytułu napraw powypadkowych od towarzystw ubezpieczeń. Rosnący poziom kosztów działalności niejako zmusza je …

    Czy zaniżanie kosztów roboczogodziny i korekty kosztorysów naprawy to jedyne problemy warsztatów w kontaktach z Ubezpieczycielami?
  • Warto wiedzieć…..

    8 grudnia 2023 roku Sąd Najwyższy w sprawie II CSKP 726/22 na posiedzeniu niejawnym w Izbie Cywilnej oddalił skargę kasacyjną powoda od wyroku Sądu Okręgowego w Gdańsku, z dnia 13 maja 2020 roku w sprawie …

    Warto wiedzieć…..
  • Raport ze szkoleń

      Wiadomo: szkolenia, to ważna część branży motoryzacyjnej. Zarówno dla pracodawców, kierowników, jak i bezpośrednich wykonawców napraw oraz diagnostów. Jeżeli spojrzeć na ofertę szkoleniową w Polsce to wygląda ona nawet nieźle. Gorzej jednak kiedy przeanalizuje …

    Raport ze szkoleń
  • Postawić na jakość, wynagradzać pracę

    Krzysztof Podhorodecki, ekspert do spraw procesów likwidacji szkód, audytor, biegły sądowy, właściciel firmy Baspa Consulting. W rozmowie z Mirosławem Rutkowskim podkreśla znaczenie zarządzania i certyfikowania serwisu blacharsko-lakierniczego. Mirosław Rutkowski: Został Pan zaproszony przez firmę NOVOL …

    Postawić na jakość, wynagradzać pracę

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się
x