• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Zintegrowany System Kwalifikacji – odpowiedź na problemy sektora motoryzacji

Zintegrowany System Kwalifikacji – odpowiedź na problemy sektora motoryzacji

Od kilkunastu lat pracujesz w warsztacie samochodowym, ale swoich kwalifikacji nie możesz potwierdzić żadnym “papierkiem”? A może jesteś pracodawcą i od dłuższego czasu bezskutecznie poszukujesz pracownika o określonym zestawie kompetencji? Wdrażany obecnie w Polsce Zintegrowany System Kwalifikacji może okazać się skutecznym rozwiązaniem takich problemów.

 

Dynamiczne zmiany na polskim rynku pracy sprawiają, że zarówno pracownicy, jak i pracodawcy muszą wykazywać się coraz większą elastycznością. Dlatego też, aby uniknąć zawodowej stagnacji, czy nawet wykluczenia z rynku pracy, pracownicy zmuszeni są zdobywać nowe kwalifikacje, a pracodawcy – szukać kandydatów z określonym zestawem kompetencji.

 

Jak wynika z raportów rynkowych, jednym z czynników hamujących rozwój branży motoryzacyjnej są właśnie trudności z pozyskiwaniem wykwalifikowanej kadry. Pracodawcy sygnalizują bowiem zapotrzebowanie na odpowiednio przygotowanych specjalistów, które obecnie znacznie przewyższa możliwości rynku pracy.

 

Kwalifikacje – z czym to się je?

 

Kwalifikacje to jednak nie tylko świadectwo szkolne czy dyplom magistra. Wiedzę,  umiejętności oraz kompetencje społeczne zdobywamy w różnych miejscach: w miejscu pracy, na kursach prowadzonych przez różne firmy szkoleniowe, czy ucząc się samodzielnie w domu. Oznacza to, że bardzo często posiadamy kompetencje poszukiwane na rynku pracy, ale nie możemy ich oficjalnie potwierdzić przed pracodawcą. Nie posiadamy bowiem przysłowiowego “papierka”.

 

W takich sytuacjach z pomocą przyjdzie wdrażany w Polsce od 2 lat Zintegrowany System Kwalifikacji, rozwiązanie systemowe oferujące możliwość formalnego potwierdzenia umiejętności i wiedzy nabytych w trakcie samodzielnego uczenia oraz zapewniające powszechny dostęp do uporządkowanej listy obecnych na rynku kwalifikacji z  jasno określonym opisem.

 

Pełna lista kwalifikacji funkcjonujących w ramach ZSK znajduje się w publicznej bazie danych – Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji. Dobrze opisane kwalifikacje podpowiedzą, jaki zakres wiedzy i umiejętności musi posiadać osoba, która chce potwierdzić swoje kompetencje lub czego pracodawca może oczekiwać od kandydatów na pracowników w swojej firmie. Co istotne, kwalifikacje opisywane były w porozumieniu z przedstawicielami rynku, odzwierciedlają więc faktyczne potrzeby branży motoryzacyjnej.

 

Europejskie wzorce

 

Wprowadzenie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji w Polsce inspirowane jest podobnymi rozwiązaniami, które od lat z powodzeniem funkcjonują na zachodzie Europy, kształtując tamtejsze rynki pracy. Większość krajów Unii Europejskiej posiada własne systemy kwalifikacji, co umożliwia łatwe porównanie kwalifikacji zdobytej w Polsce z kwalifikacją zdobytą np. w Niemczech. Dzięki temu pracownikom łatwiej będzie więc przekonać zagranicznego pracodawcę o poziomie swoich kompetencji, a firmom udowodnić, że posiadają odpowiednie zaplecze kompetencyjne, aby podjąć się wykonania dochodowego zlecenia u zagranicznego kontrahenta.

 

Symbol jakości

 

Wszystkie włączone do ZSK kwalifikacje mają nadany poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji (PRK), który odzwierciedla m.in. złożoność umiejętności nabytych w ramach danej kwalifikacji i samodzielność osoby w danym zakresie kompetencji zawodowych. Symbol Polskiej Ramy Kwalifikacji umieszczany na dyplomach, świadectwach i certyfikatach pozwala więc konkretnie określić, co potrafi jego posiadacz i jest powszechnie akceptowanym symbolem jakości. Już niebawem, może to być niezwykle użyteczny sposób potwierdzenia kompetencji, zarówno dla szukających pracy w branży motoryzacyjnej, jak i starających się o awans pracowników oraz dla prowadzących rekrutację pracodawców.

 

Więcej informacji o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji można znaleźć na stronach: www.kwalifikacje.gov.pl oraz www.kwalifikacje.edu.pl.

Zobacz również
  • Jak Honda marzeń pojechała na konserwację podwozia

    Gdy miał 20 lat jego wuj sprawił sobie nowiutką Hondę Accord. Wtedy Krzysztof Galicz powiedział mu: „jeśli kiedykolwiek będziesz chciał ją sprzedać, kupię”. Jakieś 3 lata temu odebrał telefon: „słuchaj, 13 czy 14 lat temu …

    Jak Honda marzeń pojechała na konserwację podwozia
  • Nowy niebieski pigment marki Standox do mieszania lakieru bazowego Standoblue

    Brilliant Blue 125 marki renowacyjnej Standox z niemieckiego miasta Wuppertal umożliwia idealne odwzorowanie niebieskich kolorów. listopad 2021 r. – Niebieski jest kolorem zimnym, ale kojarzy się z pozytywnymi wartościami, takimi jak harmonia, zadowolenie, spokój i jasność. Nie dziwi …

    Nowy niebieski pigment marki Standox do mieszania lakieru bazowego Standoblue
  • Brilliant Blue – nowy pigment od marki Spies Hecker

    Niebieski to najpopularniejszy kolor chromatyczny na rynku nowych samochodów. Spies Hecker wprowadza nowy pigment, umożliwiający idealne odtworzenie różnych odcieni niebieskiego.   listopad 2021 r. – Za każdym kolorem kryje się głębsze znaczenie. Wywołuje określone uczucia, …

    Brilliant Blue – nowy pigment od marki Spies Hecker
  • Polak w warsztacie

      Mój znajomy ostatnio dokonał szokującego, w jego mniemaniu, odkrycia. Policzył koszty ostatnich kilku napraw swojego samochodu i wyszło mu, że jego samochód według firmy ubezpieczeniowej jest warty dwukrotnie więcej niż wynosi jego szacowana cena …

    Polak w warsztacie
  • Szpachlówki – ciągle bez nich trudno sobie wyobrazić prawidłowe przygotowanie karoserii do lakierownia

    Powypadkowe naprawy samochodów rozpoczynają się od oceny zakresu koniecznych prac i przygotowania potrzebnych narzędzi i odpowiedniej ilości materiałów. Dobór materiałów wydaje się czymś oczywistym, ale wcale tak łatwo nie jest. Może się okazać, że skonfigurowanie …

    Szpachlówki – ciągle bez nich  trudno sobie wyobrazić  prawidłowe przygotowanie karoserii do lakierownia

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się