Od kilkunastu lat pracujesz w warsztacie samochodowym, ale swoich kwalifikacji nie możesz potwierdzić żadnym “papierkiem”? A może jesteś pracodawcą i od dłuższego czasu bezskutecznie poszukujesz pracownika o określonym zestawie kompetencji? Wdrażany obecnie w Polsce Zintegrowany System Kwalifikacji może okazać się skutecznym rozwiązaniem takich problemów.
Dynamiczne zmiany na polskim rynku pracy sprawiają, że zarówno pracownicy, jak i pracodawcy muszą wykazywać się coraz większą elastycznością. Dlatego też, aby uniknąć zawodowej stagnacji, czy nawet wykluczenia z rynku pracy, pracownicy zmuszeni są zdobywać nowe kwalifikacje, a pracodawcy – szukać kandydatów z określonym zestawem kompetencji.
Jak wynika z raportów rynkowych, jednym z czynników hamujących rozwój branży motoryzacyjnej są właśnie trudności z pozyskiwaniem wykwalifikowanej kadry. Pracodawcy sygnalizują bowiem zapotrzebowanie na odpowiednio przygotowanych specjalistów, które obecnie znacznie przewyższa możliwości rynku pracy.
Kwalifikacje – z czym to się je?
Kwalifikacje to jednak nie tylko świadectwo szkolne czy dyplom magistra. Wiedzę, umiejętności oraz kompetencje społeczne zdobywamy w różnych miejscach: w miejscu pracy, na kursach prowadzonych przez różne firmy szkoleniowe, czy ucząc się samodzielnie w domu. Oznacza to, że bardzo często posiadamy kompetencje poszukiwane na rynku pracy, ale nie możemy ich oficjalnie potwierdzić przed pracodawcą. Nie posiadamy bowiem przysłowiowego “papierka”.
W takich sytuacjach z pomocą przyjdzie wdrażany w Polsce od 2 lat Zintegrowany System Kwalifikacji, rozwiązanie systemowe oferujące możliwość formalnego potwierdzenia umiejętności i wiedzy nabytych w trakcie samodzielnego uczenia oraz zapewniające powszechny dostęp do uporządkowanej listy obecnych na rynku kwalifikacji z jasno określonym opisem.
Pełna lista kwalifikacji funkcjonujących w ramach ZSK znajduje się w publicznej bazie danych – Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji. Dobrze opisane kwalifikacje podpowiedzą, jaki zakres wiedzy i umiejętności musi posiadać osoba, która chce potwierdzić swoje kompetencje lub czego pracodawca może oczekiwać od kandydatów na pracowników w swojej firmie. Co istotne, kwalifikacje opisywane były w porozumieniu z przedstawicielami rynku, odzwierciedlają więc faktyczne potrzeby branży motoryzacyjnej.
Europejskie wzorce
Wprowadzenie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji w Polsce inspirowane jest podobnymi rozwiązaniami, które od lat z powodzeniem funkcjonują na zachodzie Europy, kształtując tamtejsze rynki pracy. Większość krajów Unii Europejskiej posiada własne systemy kwalifikacji, co umożliwia łatwe porównanie kwalifikacji zdobytej w Polsce z kwalifikacją zdobytą np. w Niemczech. Dzięki temu pracownikom łatwiej będzie więc przekonać zagranicznego pracodawcę o poziomie swoich kompetencji, a firmom udowodnić, że posiadają odpowiednie zaplecze kompetencyjne, aby podjąć się wykonania dochodowego zlecenia u zagranicznego kontrahenta.
Symbol jakości
Wszystkie włączone do ZSK kwalifikacje mają nadany poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji (PRK), który odzwierciedla m.in. złożoność umiejętności nabytych w ramach danej kwalifikacji i samodzielność osoby w danym zakresie kompetencji zawodowych. Symbol Polskiej Ramy Kwalifikacji umieszczany na dyplomach, świadectwach i certyfikatach pozwala więc konkretnie określić, co potrafi jego posiadacz i jest powszechnie akceptowanym symbolem jakości. Już niebawem, może to być niezwykle użyteczny sposób potwierdzenia kompetencji, zarówno dla szukających pracy w branży motoryzacyjnej, jak i starających się o awans pracowników oraz dla prowadzących rekrutację pracodawców.
Więcej informacji o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji można znaleźć na stronach: www.kwalifikacje.gov.pl oraz www.kwalifikacje.edu.pl.
Sporadycznie co prawda, ale spotyka się opinie , że szkolenie to niepotrzebne zawracanie głowy, a w książkach o blacharstwie i lakiernictwie to ” nic nie ma”. Wystarczy jednak poczytać na forach internetowych, o co pytają …
Wypadki samochodowe to nagła tragedia, która może skończyć się śmiercią lub poważnymi obrażeniami dla uczestników. Gdy pojazd zostaje zmiażdżony, staje się pułapką dla osób zakleszczonych w nim, a każda minuta od momentu zdarzenia może być …
Włoska firma Rupes, to znany producent narzędzi elektrycznych i akcesoriów, między innymi do auto detailingu. Szczególne miejsce wśród produktów tej marki zajmują polerki. Model iBrid Rupes BigFoot, przedstawiany jest jako prawdziwa rewolucja w świecie zastosowań …
Wśród samochodów zasługujących na miano kultowych jedno z ważniejszych miejsc zajmuje brytyjski Mini. Zaprojektowany w drugiej połowie lat 50. ubiegłego wieku produkowany był do końca stulecia. Dziś ten ceniony przez kolekcjonerów klasyk w Wielkiej Brytanii …
Dynamiczny odcień przywołuje na myśl głębię wszechświata i iluminacje kosmosu.Tegoroczna odsłona zaznacza dekadę od wprowadzenia przez firmę Axalta pierwszego Samochodowego Koloru Roku. Axalta Coating Systems (NYSE: AXTA), wiodący globalny dostawca lakierów ciekłych i proszkowych, ogłosiła …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …
Wśród samochodów zasługujących na miano kultowych jedno z ważniejszych miejsc zajmuje brytyjski Mini. Zaprojektowany w drugiej połowie lat 50. ubiegłego wieku produkowany był do końca stulecia. Dziś ten ceniony przez kolekcjonerów klasyk w Wielkiej Brytanii …
Patrycjusz Gaj, jeden z liderów lakiernictwa customowego w Polsce, podzielił się z Czytelnikami Lakiernika swoimi wrażeniami z Japonii, gdzie odbywa się Yokohama Hot Rod Custom Show. Japonia i jej motoryzacja, to bardzo ciekawy temat, nie …