• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Zabezpieczenie dna łodzi przed porastaniem

Zabezpieczenie dna łodzi przed porastaniem

Zabezpieczenie przed porastaniem dna jest jednym z najważniejszych elementów corocznej konserwacji łodzi. Porosty powodują zmniejszenie prędkości, wzrost kosztów eksploatacji i są przyczyną uszkodzeń poszycia. Najpopularniejszym i najłatwiejszym w stosowaniu zabezpieczeniem jest użycie farb przeciwporostowych które należy odnawiać co roku lub co kilka sezonów. W niniejszym artykule postaramy się podpowiedzieć jak zabezpieczyć dno łodzi używając antyfouingu.

 

 

Jaką farbę wybrać

Decyzję o wyborze farby powinno ułatwić ustalenie naszych potrzeb:

 

  1. Rodzaj antifoulingu – podstawowy podział to farby twarde i samopolerujace. Twarde antifoulingi stosuje się na jednostkach osiągających duże prędkości (powyżej 40 węzłów – 75 km/h) oraz na łódkach często transportowanych na przyczepach. Twarda farba antyporostowa to mniejsze prawdopodobieństwo uszkodzenia powierzchni przeciwporostowej. Farby samopolerujące ze względu na sposób działania, równomiernie rozłożoną skuteczność w działaniu zapobiegającemu porastaniu przez cały okres użytkowania oraz samoczynne zmniejszanie grubości powłoki są obecnie najpopularniejszymi farbami przeciwporostowymi.

 

  1. Skład chemiczny farby, decyduje o skuteczności i długości działania powłoki przeciwporostowej. Zastosowanie nowocześniejszych biocydów (środki aktywne) oraz ich zawartość w farbie mogą zwiększać skuteczność lub czas działania antifoulingu

 

  1. Kompatybilność – odpowiedni dobór farby pozwoli uniknąć dodatkowych prac związanych z przygotowanie powierzchni.

 

  1. Akwen – akwen użytkowania będzie miał wpływ na rodzaj zastosowanych substancji czynnych w antifoulingu. Farby dostosowane do użycia na wodach słonych i słodkich gwarantują skuteczność zapobiegania porastaniu w każdych warunkach. Warto pamiętać, że wody mieszane / przybrzeżne charakteryzują się najwyższym współczynnikiem porastania

 

img_0557

Czy usunąć starą farbę ?

 

Całkowite usunięcie starego antifoulingu z powierzchni jest niezbędne w przypadkach gdy:

  • obecna powłoka farby przeciwporostowej jest w złym stanie

Aplikacja nowych powłok przeciwporostowych na powierzchnię uszkodzoną, spękaną, pomalowaną niekompatybilnym systemem spowoduje utratę przyczepności nowej farby, złuszczanie lub odpadanie całymi płatami.

 

  • występuje brak kompatybilności farb,

Kompatybilność farb możemy sprawdzić w tabelach udostępnionych przez producentów antifoulingów.

img_0576

 

 

Usunięcie wszystkich warstw starych antifoulingów to dobra okazja do wykonania na jednostkach z laminatów poliestrowo- szklanych profilaktycznego zabezpieczenie przed osmozą. Zabezpieczenie wykonamy podkładami epoksydowymi o właściwościach antyosmotycznych, będących jak np. Sea-Line® Lightprimer 5:1 również idealnym podkładem pod nowe farby przeciwporostowe.

Przygotowanie powierzchni

 

Prace szlifierskie, wykonywane przy usuwaniu starych powłok przeciwporostowych wykonujemy metodą „na mokro”. Stosowanie wody podczas procesów szlifierskich zapobiega unoszeniu się w powietrzu szkodliwego dla zdrowia pyłu zawierającego biocydy. Podczas prac szlifierskich zawsze należy stosować środki ochrony osobistej ze szczególnym naciskiem na maseczki, zapobiegające przedostaniu się szkodliwych dla zdrowia pyłów do układu oddechowego.

Dobrą metodą usunięcia starych powłok przeciwporostowych jest zastosowanie preparatów chemicznych do usuwania farb jednokomponentowych (1K). Preparaty chemiczne ułatwią usunięcie warstw antifoulingu, jednak konieczne będzie finalne przeszlifowanie powierzchni papierami ściernymi przed aplikacją nowych warstw zabezpieczeń.

Uszkodzenia poniżej linii wodnej naprawiamy wyłącznie produktami epoksydowymi (szpachlówki lub żywice), odpornymi na działanie wody. Do naprawy uszczelnień wykorzystujemy masę POLYMER, którą pozostając trwale elastyczna oraz odporna na działanie wody. POLYMER Sea-Line® może być również malowana dowolnym rodzajem farby. Miejsca napraw lub powierzchnie, na których całkowicie zeszlifowano farbę przeciwporostową, należy zagruntować np. jedną warstwą 1K Universal Primer Sea-Line®.

 

 

 

Malowanie

 

Przystępując do prac malarskich, warto przed aplikacją pierwszej pełnej warstwy na całym kadłubie, newralgiczne punkty wzmocnić dodatkowym zabezpieczeniem przeciwporostowym, „ekstra” warstwą antifoulingu. Do miejsc wymagających wzmocnienia należy zaliczyć:

  • Okolice linii wodnej, którą warto wymalować dodatkom pasem szerokości 20~30 cm z powodu występowania na nim najlepszych warunków do porastania (słońce, temperatura, natlenienie).
  • Dziób będący krawędzią natarcia i z którego najszybciej ulega wypłukaniu  samopolerująca farba przeciwporostowa, wzmacniamy pasem o szerokości nawet 40 cm, odpowiednio do jego kształtu.
  • Kil, redany w jachtach motorowych, czyli wszystkie miejsca narażone na uszkodzenia mechaniczne, malujemy w całości lub części bezpośrednio zagrożonej uszkodzeniem dodatkową warstwą farby przeciwporostowej.

 

Prawidłowe działanie antifoulingu, zapewnia odpowiednia grubość powłoki przeciwporostowej. Zalecana przez większość producentów utwardzona powłoka farby, powinny wynosić około 100 µm (1/10 mm). W zależności od techniki aplikacji lub specyfiki użytkowania, zalecana jest, więc aplikacja od 1 do 3 warstw farby przeciwporostowej.

img_0185

 

Pomalowana jednostka musi jeszcze poczekać na wyschnięcie farb przeciwporostowych. Najczęściej, wodowanie jednostki może odbyć się po upływie około 12 godzin od aplikacji ostatniej warstwy. Jeżeli jednak stosowaliśmy podkłady epoksydowe tworząc warstwę zabezpieczającą przed powstawaniem osmozy, czas do wodowania nie może być krótszy niż 7 dni od aplikacji ostatniej warstwy podkładu epoksydowego. Wszystkie wymagane czasy do wodowania od aplikacji farby przeciwporostowej lub podkładów epoksydowych, można sprawdzić w kartach TDS udostępnianych przez producenta.

 

Aby zabezpieczenie zostało wykonane skutecznie warto unikać takich błędów jak

  • nakładanie zbyt cienkiej warstwy farby antyporostowej,
  • dobranie nieodpowiedniego antyfoulingu do typu łodzi/jachtu,
  • zbyt duże rozcieńczanie farby antyporosotwej,
  • nieodpowiednie przygotowanie powierzchni przed aplikacją antyfoulingu
  • zwodowanie jednostki zanim farba zdąży wyschnąć/ utwardzić się

 

Prawidłowo przeprowadzone prace przy odnowieniu powłoki przeciwporostowej gwarantują uzyskanie pełnej jej skuteczności w działaniu.

Używaj produktów zawierających biocydy bezpiecznie. Zawsze czytaj etykietę i opis produktów przed użyciem.

 

 

Więcej porad technicznych oraz informacji przydatnych dla remontujących jachty na naszej stronie internetowej: www.sea-line.eu.

 

Tekst: Joanna Janiak -Frais

 

Zobacz również
  • Opowieść o Dywizjonie 303 na bardzo dobrym motocyklu

    Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …

    Opowieść o Dywizjonie 303 na bardzo dobrym motocyklu
  • Karta ratująca życie. Kluczowe narzędzie dla ratowników na polskich drogach

    Wypadki samochodowe to nagła tragedia, która może skończyć się śmiercią lub poważnymi obrażeniami dla uczestników. Gdy pojazd zostaje zmiażdżony, staje się pułapką dla osób zakleszczonych w nim, a każda minuta od momentu zdarzenia może być …

    Karta ratująca życie. Kluczowe narzędzie dla ratowników na polskich drogach
  • Nowa polerka do zadań specjalnych

    Włoska firma Rupes, to znany producent narzędzi elektrycznych i akcesoriów, między innymi do auto detailingu. Szczególne miejsce wśród produktów tej marki zajmują polerki. Model iBrid Rupes BigFoot, przedstawiany jest jako prawdziwa rewolucja w świecie zastosowań …

    Nowa polerka do zadań specjalnych
  • Brytyjski klasyk, polska robota czyli historia renowacji pewnego Mini

    Wśród samochodów zasługujących na miano kultowych jedno z ważniejszych miejsc zajmuje brytyjski Mini. Zaprojektowany w drugiej połowie lat 50. ubiegłego wieku produkowany był do końca stulecia. Dziś ten ceniony przez kolekcjonerów klasyk w Wielkiej Brytanii …

    Brytyjski klasyk, polska robota czyli historia renowacji pewnego Mini
  • Axalta ogłasza Samochodowy Kolor Roku 2024 – Starry Night

    Dynamiczny odcień przywołuje na myśl głębię wszechświata i iluminacje kosmosu.Tegoroczna odsłona zaznacza dekadę od wprowadzenia przez firmę Axalta pierwszego Samochodowego Koloru Roku.  Axalta Coating Systems (NYSE: AXTA), wiodący globalny dostawca lakierów ciekłych i proszkowych, ogłosiła …

    Axalta ogłasza Samochodowy Kolor Roku 2024 – Starry Night

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się
x