Miejsce pracy lakiernika nie może zatruwać środowiska, musi mieć wydajną wentylację (wyposażoną w filtry), powinno być jasne, przestrzenne oraz łatwe do utrzymania w czystości. Wszędzie tam, gdzie elementy są szlifowane bądź natryskiwane, musi być sprawnie działające odkurzanie. W czasie szlifowania wskazane jest używanie szlifierek z odsysaniem pyłów. Odpowiedni przepływ powietrza, usuwaniu pyłu z podłogi i urządzeń i zatrzymywanie odkurzu na filtrach pozwala uniknąć większości wtrąceń w powłoki zewnętrzne, dzięki czemu ich wycinanie będzie wymagało znacznie mniej pracy.
Szpachlowanie
Zawsze przygotowuje się jak najmniejszą ilość szpachli tak, aby wystarczyło na cienką warstwę. Szpachlę przygotowuje się na specjalnej podkładce bądź odpowiednio przyciętym kartonie. Podłoże podczas mieszania musi być było twarde. Można też mieszać na dwóch szpachelkach japońskich, ale to trzeba umieć, więc wcześniej należy trochę poćwiczyć. Najważniejsze aby masa po wymieszaniu była jednorodna. Niektóre narzędzia ręczne są przystosowane do pracy z odsysaczem (niektórzy producenci oferują papiery na rzep z perforacją do łatwego oddzielenia z rolki) natomiast wszystkie maszyny są przystosowane do odsysania pyłów – pod warunkiem prawidłowego osadzenia papieru na podkładce. Zasadą szlifowania powinno być stosowanie zawsze dwóch gradacji (co sto) oraz odtłuszczanie i usuwanie pyłów ścierką antystatyczną po położeniu każdej warstwy wyrównującej. Zawsze na koniec dnia należy przedmuchać szlifierki. Nie robi się tego na hali, a w pomieszczeniu w którym jest sprawny wyciąg po to, aby pyły nie przemieszczały się tam, gdzie wykonuje się natryski.
Podkładowanie
Aplikuje się zawsze w miejscu osłoniętym, ale z właściwą wymianą powietrza. Jeżeli jest to możliwe i zgodne z informacją techniczną dla produktu to, po odparowaniu, warto suszyć z podczerwienią, co skraca czas naprawy.
Zasady przy szlifowaniu – taka, jak dla szlifowania szpachli, czyli papier w gradacji co sto i czyszczenie. Często pada stwierdzenie, że podkłady szlifuje się na mokro, bo to będzie dokładniej. Nie jest to prawda. Stosując właściwe materiały pomocnicze wszystko można przeszlifować na sucho. I warto, bo podkład nie wchłania wody i nie trzeba go dodatkowo suszyć.
Natryskiwanie, czyli czym i co?
Pistolety powinny być cztery lub pięć. Dlaczego? Jeden pistolet z wymiennymi dyszami i głowicami, nawet jeśli wykorzystuje się dobre urządzenia do mycia, to niebezpieczeństwo pojawienia się kilku kropek innego koloru na właśnie lakierowanym. Dlatego do różnych etapów i rodzajów natrysków powinny być różne pistolety.
Podstawą jest pistolet do bazy wodnej, osobny do natrysku podkładu mokre na mokre bądź bazy organicznej (kolory specjalne). Czyli już potrzebne są dwa pistolety. Aby uniknąć wtrącenia innego koloru na lakierze bezbarwnym powinny być osobne pistolety do lakierów bezbarwnych i do lakierów akrylowych.Czyli w warsztacie powinny być już cztery pistolety. Piąty pistolet jest niezbędny do nanoszenia podkładów wypełniających. Pięć pistoletów to spore koszty, ale dzięki używaniu dedykowanych do różnych prac narzędzi, minimalizuje się ryzyko usterki i kosztów oraz czasu na jej usuwanie.
Jeżeli warsztat jest wyposażony w mieszalnik baz, to można postarać się o dodatkowe urządzenia wspierające dobór kolorów. Należy porozumieć się z producentem lakierów, który dysponuje programem wsparcia dla lakierników.
Sprawdzanie kolorów spektrofotometrem
Kolor do dorobienia zawsze sprawdza się jak najbliżej miejsca, na które będzie nakładana przygotowana baza. Miejsce to musi być oczyszczone i wypolerowane, a procedura przeprowadzania pomiarów jest dokładnie opisana w instrukcji obsługi. Zazwyczaj w pierwszym pomiarze uzyskuje się 50% do 70% trafności. Według receptury przygotowanej pigmentami z mieszalnika przygotowuje się próbkę do natrysku w celu porównania z oryginałem. Jeśli jest odpowiednia, to po opisaniu (dane samochodu, model, rok produkcji, data przygotowania próbki, receptura) należy umieścić ją we własnej bibliotece kolorów – do wykorzystania w przyszłości.
Jeżeli próbka nie odpowiada, to wykonuje się krok korekcyjny, ponownie dokonując pomiaru na próbce. System porównuje z bazą danych i podaje kolejna recepturę. Zawsze są dwa sposoby korzystania z bazy – poszukiwanie z całej bazy koloru zbliżonego do zmierzonego lub, bardziej precyzyjny, do bazy konkretnej marki (modelu) samochodu
Program mieszania lakierów
Systemy podpowiedzi z programu mieszania ułatwia wyszukanie właściwego koloru, podając na jakich modelach i w których latach dany kolor występował. Posiadając dane samochodu można wybrać odpowiedni. Gdy brakuje tych informacji, można wyszukiwać np. po kolorze wpisując kolor, typ lakieru oraz markę samochodu. Możliwości wyboru jest wiele.
Powietrze do lakierowania
Musi być czyste i bez oleju, a to oznacza właściwą filtrację oraz konstrukcję kompresora. Sprężone powietrze musi być pozbawione wilgoci (niezbędny jest osuszacz). Wydajność kompresora musi gwarantować właściwą pracę pistoletu, to jest około 300 – 500 l na minutę. Wymogi te oznaczają zastosowanie kompresora z silnikiem o mocy co najmniej 5 kW.
Miejsce do lakierowania
Kabina lakiernicza to ideał – pytanie jaki typ?
Do zakładów z liczbą napraw do 20-50 najlepsza jest kabina bez konieczności kopania kanałów i niecki dla przepływającego powietrza z odsysem na tylnej ścianie. Kabiny są konstruowane odpowiednio do liczby napraw oraz do rodzaju pojazdów, jakie będą lakierowane.
Drugim parametrem jest oświetlenie; odpowiednio rozmieszczone lampy ułatwiające obserwację podczas pracy powinny dawać minimum 1000 Lux (aktualnie kabiny posiadają 1200 i więcej).
Bardzo ważne jest zachowanie czystości, co oznacza, iż samochody oraz elementy zawsze wprowadza się i wyprowadza przy pracującej kabinie. W ten sposób zabezpiecza się kabinę przed wsysaniem pyłów do wewnątrz.
Producenci materiałów i narzędzi dla lakierników prześcigają się we wprowadzaniu coraz to nowych produktów. Po części spowodowane jest to koniecznością sprostania coraz bardziej restrykcyjnym normom chroniącym środowisko, po części wymogiem spełnienia oczekiwań akcjonariuszy, czyli …
Polska Izba Motoryzacji pragnie wyróżnić najlepsze obiekty blacharsko-lakiernicze działające: w sieci autoryzowanych dealerów, innych sieciach lub działających samodzielnie. Celem konkursu jest nagrodzenie serwisów za rozwój i innowacyjność przedsiębiorstwa, nowoczesność wyposażenia i wdrożone nowe rozwiązania technologiczne, …
Celem projektu jest pozyskanie nowych pracowników lakierni poprzez proces kształcenia lub doszkalania oraz promowanie zawodu lakiernik samochodowy wśród młodzieży. Autorski program marki Sikkens został przygotowany przez specjalistów z działu technicznego AkzoNobel i wsparciu partnerów biznesowych, a jego założenia obejmują część teoretyczną oraz praktyczną. …
W przyszłym roku firma PHU Auto Piotra Jaworowskiego z Konstantynowa Łódzkiego, będzie świętować 30 – lecie istnienia. Jednak początki jego aktywności w branży sięgają jeszcze końca lat 80-tych. – Kiedyś sprzedawał ten kto miał, a …
AkzoNobel wprowadza na rynek innowacyjną i wysokowydajną technologię, na której skorzystają producenci puszek. Jest to wolne od bisfenoli, styrenu, PFAS i formaldehydu powlekanie wewnętrzne. Dział Powłok Opakowaniowych firmy opracował AccelshieldTM 300, wewnętrzną powłokę natryskową …
W przyszłym roku firma PHU Auto Piotra Jaworowskiego z Konstantynowa Łódzkiego, będzie świętować 30 – lecie istnienia. Jednak początki jego aktywności w branży sięgają jeszcze końca lat 80-tych. – Kiedyś sprzedawał ten kto miał, a …
. O tym, że amerykańska motoryzacja była z innej planety niż europejska, wiedzą wszyscy, którzy choć trochę samochodami się interesują. O ile globalne modele światowych producentów samochodów wypchnęły z dróg krążowniki szos, to amerykańska …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …