Względy technicznie nie zawsze decydują o tym, jakie działania zostaną ostatecznie podjęte w celu usunięcia szkody. Już od kilku lat coraz częściej wymaga się od warsztatów naprawczych wymiany poszycia, a nie całych drzwi. Przyczynę wszyscy znają i nazywa się ona koszty.
Przykładem może być różnica w kosztach wymiany drzwi jednego z modeli Toyoty. Kalkulacja wymiany na nowych element wraz z lakierowaniem wyniosła ponad 10 tys. złotych, a naprawa poprzez wymianę samego poszycia wraz z lakierowaniem to niecałe 4 tys. złotych. Trudno się dziwić, że strona finansująca naprawę często forsuje właśnie tę tańsza formę usunięcia szkody. Taka wymiana to dość skomplikowana operacja i nie zawsze można przy niej uzyskać oczekiwany efekt. Są drzwi w których ten proces udaje się lepiej, a są też takie, w których jest to bardzo trudne. Zwykle najwięcej problemów jest przy drzwiach przesuwanych. Przed wymianą samego poszycia bronią się nie tylko właściciele samochodów, ale i większość właścicieli serwisów blacharsko-lakierniczych. Twierdzą, że jest to dla nich operacja nieopłacalna i nieuzasadniona technologicznie. Problem jest rzeczywisty i często wynika z braku w serwisie blacharskim pracowników mających odpowiednie umiejętności, doświadczenie oraz narzędzia niezbędne do przeprowadzenia takiej naprawy. Główne zastrzeżenia właścicieli pojazdów oraz warsztatów to niebezpieczeństwo uszkodzenia ramy drzwi podczas zdejmowania zniszczonego płatu oraz przy zakładaniu nowego. Należy tutaj zwrócić jednak uwagę, że każda naprawa jest zbiorem czynności mechanicznych i wiąże się z ingerencją w elementy karoserii. Producenci pojazdów dokładnie określają, które elementy mają być naprawiane i w jaki sposób należy to robić. Nie inaczej jest z naprawami drzwi. Przy zastosowaniu odpowiednich technologii do zdejmowania i wymiany oraz wykonania wskazanych czynności zabezpieczających przed korozją, ten problem w zasadzie przestaje być decydujący. Pozostaje jednak jeszcze bariera psychologiczna i dotychczasowe praktyki firm ubezpieczeniowych. Właściciel pojazdu nie wie jak dokładnie przebiega taka operacja i dla niego wymiana na nowe drzwi to jakby jedyna droga doprowadzenie samochodu do stanu sprzed szkody. To nie jest do końca prawda, ponieważ do nowych drzwi, które tak naprawdę są metalową ramą z poszyciem, należy przełożyć całe wyposażenie wraz z instalacją elektryczną oraz tapicerkę, szybę i inne elementy. W niektórych przypadkach ta operacja jest jeszcze bardziej skomplikowana i grozi uszkodzeniem przekładanych elementów. Dodatkowym problemem są bardzo częste przypadki sporych problemów z właściwym dopasowaniem nowych drzwi, nawet, jeżeli dostarczone są jako część oryginalna. Do niedawna firmy ubezpieczeniowe przyznawały zwykle wymianę drzwi i wszyscy się do tego przyzwyczaili, zarówno warsztaty jak i właściciele pojazdów. Ta zmiana podejścia, która jest niewątpliwie szukaniem zwiększenia zysków przez firmy ubezpieczeniowe, jest pewnym szokiem dla rynku i zapewne jeszcze długo będzie spotykać się z oporem.
Poniżej przedstawiono uproszczoną technologię wymiany poszycia.
Fot. 1. Podstawowe etapy procesu wymiany poszycia drzwi. (BR
ETAP I
Pierwszym etapem jest oddzielenie od ramy i zdemontowanie uszkodzonego poszycia. Przykładowy proces przebiega następująco:
ETAP II
Przygotowanie ramy do zamontowania nowego poszycia. Przykładowy proces przebiega następująco:
Usunięcie pozostałości mas i uszczelniaczy. Sprawdzenie jakości krawędzi ramy i ewentualne usunięcie nierówności (6).
ETAP III
Mocowanie nowego poszycia. Przykładowy proces przebiega następująco:
Należy pamiętać, że niewłaściwe ułożenie poszycia lub jego przesunięcie podczas ustalania czy też zaginania spowoduje, że nie będzie się już ono nadawało do powtórnego użycia.
Rys. 1. Zastosowanie oprzyrządowania do zaginania w zależności od strefy elementu. (BR). (BR)
Do zaginania najlepiej stosować profesjonalne zaginarki pneumatyczne. Co prawda nie zastępują one umiejętności manualnych blacharza, ale pozwalają na znaczne przyspieszenie zaginania na długich odcinkach.
Rys. 2. Przykład profesjonalnej pneumatycznej zaginarki do poszyć. (BR)
W niektórych miejscach konieczne jednak bywa zastosowanie bardziej tradycyjnych metod jak młotek i kowadełko. Dlaczego nie da się wszystkiego zrobić narzędziem pneumatycznym? Jak wiadomo konstrukcja elementów karoserii bywa bardzo różna. Każda marka w różnych modelach stosuje wiele rozwiązań konstrukcyjnych. Wszelkie miejsca trudno dostępne, jak narożniki wewnętrzne i zewnętrzne, wymagają dopracowania przy pomocy narzędzi ręcznych.
Pomimo za i przeciw zarówno od strony ekonomicznej oraz techniczno-technologicznej, w niektórych przypadkach warsztatom nie pozostaje nic innego jak wdrożyć technologie wymiany poszycia do swojej oferty. Szczególnie jest to konieczne w przypadku serwisów współpracujących z firmami ubezpieczeniowymi, flotami oraz innymi sieciami naprawczymi.
Bogusław Raatz
raatz.pl
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Systemy do napraw kabin Zwykle montowane są one do kratownicy podobnie jak w przypadku naprawy ram. Kabina mocowana jest na części nośnej z uchwytami pośrednimi, do których zainstalowane są uchwyty specjalizowane do montażu kabin …
Kluczowe dla opłacalności usług związanych z naprawami konstrukcji pojazdów użytkowych jest umiejętny dobór technologii, urządzeń oraz odpowiednie wdrożenie całego systemu w serwisie. O ile coraz częściej właściciele warsztatów i kadra zarządzająca doskonale rozumie konieczność …
Rozwój konstrukcji pojazdów jest widoczny zarówno w ewolucji systemów napędowych, układów elektronicznej kontroli trakcji oraz bezpieczeństwa jazdy ale i konstrukcji karoserii. Dla rynku napraw karoserii to właśnie zmiany w tym zakresie są najbardziej istotne …
Korozja nadwozia samochodu to nie tylko korozja szczelinowa i korozja perforacyjna czy pod powłokowa. To także korozja powstała od czynników eksploatacyjnych: mechanicznych i chemicznych. Konieczne jest zatem zweryfikowanie dotychczasowego myślenia o korodowaniu nadwozi samochodów …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …
Wśród samochodów zasługujących na miano kultowych jedno z ważniejszych miejsc zajmuje brytyjski Mini. Zaprojektowany w drugiej połowie lat 50. ubiegłego wieku produkowany był do końca stulecia. Dziś ten ceniony przez kolekcjonerów klasyk w Wielkiej Brytanii …
Patrycjusz Gaj, jeden z liderów lakiernictwa customowego w Polsce, podzielił się z Czytelnikami Lakiernika swoimi wrażeniami z Japonii, gdzie odbywa się Yokohama Hot Rod Custom Show. Japonia i jej motoryzacja, to bardzo ciekawy temat, nie …