Wszyscy zdajemy sobie sprawę z faktu, że wszelkie drobiny pyłu powstającego w trakcie przygotowania powierzchni są elementem wysoce niepożądanym w procesie lakierowania. Wysokie zapylenie w warsztacie wpływa bardzo niekorzystnie na zdrowie pracowników oraz zwiększa koszty wynikające z potrzeby polerowania całych lakierowanych elementów. Na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat wiele zmieniło się w technologii przygotowania powierzchni. Pojawienie się szpachlówek, które charakteryzują się wysoką higroskopijnością sprawiło, że szlifowanie „na mokro” stało się błędem technologicznym. Co za tym idzie pył szlifierski, który wcześniej wraz z wodą trafiał do studzienki ściekowej, aktualnie musi być odessany. Nowoczesna technologia pozwala na to aby stało się to bezpośrednio w procesie szlifowania za pośrednictwem węża odsysającego podłączonego do szlifierki. Dzisiaj skupię na urządzeniach odpowiedzialnych za odbiór urobku szlifierskiego. Przedstawię podstawowe parametry na które należy zwrócić uwagę przy wyborze optymalnego rozwiązania dla Państwa warsztatu lakierniczego.
Jednym z głównych kryteriów, którym powinniśmy się kierować przy wyborze urządzenia odsysające jest klasa filtracji pyłu zgodna z obowiązującymi normami. Rozróżniamy trzy podstawowe klasy filtracji pyłu L, M oraz H.
L – low (niska) – oznacza że urządzenie odsysające musi zatrzymać minimum 99% odessanego pyłu. Maksymalnie 1% pyłu może trafić do otoczenia.
M – medium (średnia) – oznacza że urządzenie odsysające musi zatrzymać minimum 99,9% odessanego pyłu. Maksymalnie 0,1% pyłu może trafić do otoczenia.
H – high – oznacza że urządzenie musi zatrzymać 100% odessanego pyłu. Urządzenia z tą klasą filtracji są stosowane do pracy z materiałami których pyły są niebezpieczne dla zdrowia np. rakotwórcze.
Zgodnie z obowiązującymi normami klasa filtracji która jest wymagana do odsysania pyłów powstających procesach technologicznych w lakierniach pojazdowych to klasa L.
Dodatkowo w przypadku jeżeli w Państwa zakładzie są naprawiane samochody elementami poszycia wykonanymi z aluminium lub włókna węglowego urządzenie odsysające musi posiadać certyfikat ATEX dopuszczający je do pracy w strefie zagrożenia wybuchem B22. Jest to spowodowane tym, że pyły powstałe w wyniku szlifowania aluminium lub włókna węglowego są w pewnych stężeniach wybuchowe.
Tyle jeżeli chodzi o podstawowe regulacje BHP. Teraz przyjrzyjmy się bliżej rodzajom urządzeń odsysających, w które mogą Państwo wyposażyć warsztat lakierniczy.
Na lakierniach możemy spotkać się z dwoma grupami urządzeń odsysających: odkurzaczami mobilnymi oraz stacjonarnymi turbinami odsysającymi.
ODKURZACZE MOBILNE
Na polskim rynku możemy spotkać się z wieloma producentami odkurzaczy dedykowanych do pracy w warsztatach lakierniczych. Chciałbym zwrócić Państwa uwagę na kilka parametrów, które są istotne dla bezawaryjnej i efektywnej pracy.
Są to urządzenia stacjonarne dedykowane do centralnych systemów odsysających . Charakteryzują się bardzo duża mocą oraz wysokimi wartościami wytwarzanego podciśnienia, ale również bardzo dużym apetytem na energię elektryczną. Zakup tych urządzeń jest ekonomicznie uzasadniony w dwóch przypadkach.
Czym powinni się Państwo kierować wybierając stacjonarną turbinę odsysającą do warsztatu lakierniczego?
Najważniejszym aspektem podczas wyboru odpowiedniej turbiny odsysającej do Państwa warsztatu jest to, aby była ona dokładnie dopasowana po parametrów instalacji centralnego systemu odsysającego oraz ilości stanowisk roboczych. Ważne jest to aby parametry nie były za małe, ale również aby nie były zbyt wysokie ponieważ będzie się to wiązało z generowaniem nieuzasadnionych kosztów.
Mam nadzieję że przedstawione przeze mnie informacje okażą się przydatne w procesie podejmowania przez Państwa decyzji o wyborze rozwiązania optymalnego dla Waszego warsztatu lakierniczego.
Wypadki samochodowe to nagła tragedia, która może skończyć się śmiercią lub poważnymi obrażeniami dla uczestników. Gdy pojazd zostaje zmiażdżony, staje się pułapką dla osób zakleszczonych w nim, a każda minuta od momentu zdarzenia może być …
Włoska firma Rupes, to znany producent narzędzi elektrycznych i akcesoriów, między innymi do auto detailingu. Szczególne miejsce wśród produktów tej marki zajmują polerki. Model iBrid Rupes BigFoot, przedstawiany jest jako prawdziwa rewolucja w świecie zastosowań …
Wśród samochodów zasługujących na miano kultowych jedno z ważniejszych miejsc zajmuje brytyjski Mini. Zaprojektowany w drugiej połowie lat 50. ubiegłego wieku produkowany był do końca stulecia. Dziś ten ceniony przez kolekcjonerów klasyk w Wielkiej Brytanii …
Dynamiczny odcień przywołuje na myśl głębię wszechświata i iluminacje kosmosu.Tegoroczna odsłona zaznacza dekadę od wprowadzenia przez firmę Axalta pierwszego Samochodowego Koloru Roku. Axalta Coating Systems (NYSE: AXTA), wiodący globalny dostawca lakierów ciekłych i proszkowych, ogłosiła …
W wyrokach sądowych dotyczących szkód komunikacyjnych likwidowanych z polis Autocasco zauważa się zmianę tendencji orzeczniczych. Sędziowie orzekający w tych sprawach zdają się wreszcie dostrzegać, że niezależnie od rodzaju polisy (OC/AC wariant serwisowy) naprawa pojazdu przez …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …
Wśród samochodów zasługujących na miano kultowych jedno z ważniejszych miejsc zajmuje brytyjski Mini. Zaprojektowany w drugiej połowie lat 50. ubiegłego wieku produkowany był do końca stulecia. Dziś ten ceniony przez kolekcjonerów klasyk w Wielkiej Brytanii …
Patrycjusz Gaj, jeden z liderów lakiernictwa customowego w Polsce, podzielił się z Czytelnikami Lakiernika swoimi wrażeniami z Japonii, gdzie odbywa się Yokohama Hot Rod Custom Show. Japonia i jej motoryzacja, to bardzo ciekawy temat, nie …