• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Uruchomiono Centrum Mediacji i Arbitrażu dedykowane branży motoryzacyjnej

Uruchomiono Centrum Mediacji i Arbitrażu dedykowane branży motoryzacyjnej

Stowarzyszenie Prawników Rynku Motoryzacyjnego uruchomiło właśnie Centrum Mediacji i Arbitrażu. Głównym zadaniem Centrum jest prowadzenie postępowań mediacyjnych (a docelowo także sądu arbitrażowego) w sprawach o charakterze cywilnym i gospodarczym w zakresie sporów związanych z branżą motoryzacyjną, w tym serwisową.

 

Mediacja to alternatywna dla sądownictwa powszechnego metoda rozwiązania sporów, która pozwala stronom na rozwiązanie ich problemu przy jednoczesnej możliwości pozostania w partnerskich stosunkach, na podstawie wypracowanego porozumienia. Sprawę do mediacji można skierować w zakresie każdego sporu, który „nadaje się” do postępowania sądowego. Możliwe jest także skierowanie sprawy do mediacji już wtedy kiedy znalazła się ona w sądzie.

 

Wciąż rosnące koszty w zakresie sporów sądowych oraz wydłużające się czasy postępowania (w szczególności z powodu pandemii) stanowią jeden z kluczowych czynników przemawiających za wyborem mediacji. Z kolei względnie krótki czas prowadzenia mediacji oraz przerwanie biegu przedawnienia w przedmiocie żądań strony stanowi poważny argument do rozważenia podjęcia próby polubownego zakończenia sporu w drodze mediacji.

 

 

„Naszą ambicją jest pomoc w rozwiązywaniu sporów na rynku motoryzacyjnym nie tylko w relacjach B2C, ale także (a nawet przede wszystkim) w relacjach B2B. Jak widzimy z prawie już 3-letniej działalności Stowarzyszenia Prawników Rynku Motoryzacyjnego, ogromna większość spraw spornych dotyczy wad pojazdów czy wykonanych napraw, ale chcemy też żeby do CMiA były w przyszłości kierowane m. in. spory serwisów z ubezpieczycielami czy te dotyczące rozwiązywania umów autoryzacyjnych.” – mówi Lakiernik.com.pl radca prawny Paweł Tuzinek, prawnik Związku Dealerów Samochodów i jeden z mediatorów w CMiA.

Pamiętajmy też, że przedsiębiorcy z branży serwisowej mają obowiązek informowania swoich klientów „o możliwości skorzystania z pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń oraz zasadach dostępu do tych procedur”. Obowiązek ten istnieje od 2014 roku i wynika z art. 12 ust. 1 pkt 21 ustawy o prawach konsumenta. Dotyczy on umów zawartych poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość. Przykładowo będzie on miał zastosowanie w przypadku mobilnej wymiany opon, usługi holowania z drogi lub przy internetowym handlu częściami i akcesoriami. Dlatego też wysyłając klauzulę informacyjną takiemu klientowi, najlepiej jest poinformować go specjalnym „motoryzacyjnym” ośrodku mediacji jakim jest CMiA.

 

„W procesie mediacji istotna jest również osoba bezstronnego i profesjonalnego mediatora. W ramach CMiA działają wyłącznie mediatorzy, którzy na co dzień zajmują się sprawami branży motoryzacyjnej, posiadający odpowiednie doświadczenie i praktykę zawodową, zmierzający do sprawnego przeprowadzenia mediacji zakończonej podpisaniem ugody mediacyjnej.” – zachęca do korzystania z Centrum jego Pełnomocnik radca prawny Michał Muchowicz.

 

Pozostałymi mediatorami w Centrum są prawnicy rekomendowani przez kancelarie zrzeszone w Stowarzyszeniu Prawników Rynku Motoryzacyjnego – adwokat Katarzyna Jessa, radca prawny Ewa Weinar, radca prawny Michał Wołoszański oraz radca prawny Dariusz Brzozowski. Ekspertem technicznym jest Łukasz Szarama.

 

Centrum zajmować się będzie w pierwszej kolejności mediacją w sporach. Otwarcie sądu arbitrażowego planowane jest na drugą połowę 2021 roku.

 

Więcej szczegółów na stronie: cmia.sprm.org.pl.

 

 

 

 

Zobacz również
  • Rebranding działu Transportation Coatings na Axalta Mobility Coatings

    Restrukturyzacja oraz ekspansja jednostki biznesowej potwierdzają, że firma dysponuje innowacyjnymi i zaawansowanymi technologiami wychodząc naprzeciw zmieniającym się potrzebom producentów.   FILADELFIA – 28 KWIETNIA, 2021 r.– Axalta (NYSE: AXTA), wiodący globalny dostawca lakierów ciekłych i proszkowych, ogłosił …

    Rebranding działu Transportation Coatings na Axalta Mobility Coatings
  • Nowatorski motocykl elektryczny w kolorze ElectroLight

    Zespół studentów inżynierii z Uniwersytetu w Oviedo wykorzysta Samochodowy Kolor Roku 2021 Axalty na motocyklu zgłoszonym do konkursu MotoStudent International Competition   BAZYLEA, SZWAJCARIA – 22 KWIETNIA 2021 R. – Zespół Wolfast Uniovi z Uniwersytetu w Oviedo (Hiszpania), zdecydował …

    Nowatorski motocykl elektryczny w kolorze ElectroLight
  • AkzoNobel zapowiada kolejną edycję programu skierowanego do startupów

    18 maja rozpocznie się drugie globalne wyzwanie dla startupów – Paint the Future. Program, prowadzony przez AkzoNobel i wspierany przez wielu odbiorców na całym świecie, stał się największą innowacją w branży. Ten akcelerator biznesu otwiera …

    AkzoNobel zapowiada kolejną edycję programu skierowanego do startupów
  • Axalta i Yamaha Factory Racing MotoGP kontynuują współpracę w sezonie 2021

    15 kwietnia 2021 r. – Axalta (NYSE: AXTA), wiodący globalny dostawca lakierów ciekłych i proszkowych, już 12. rok z rzędu jest partnerem premium zespołu Yamaha Factory Racing MotoGP. W ramach współpracy Axalta będzie wspierać zespół Monster Energy Yamaha …

    Axalta i Yamaha Factory Racing MotoGP kontynuują współpracę w sezonie 2021
  • Axalta preferowanym globalnym partnerem sieci Fix Network World

    Na pięcioletniej umowie skorzysta ponad 700 warsztatów blacharsko-lakierniczych sieci Fix Network World z 12 krajów.   13 kwietnia 2021 r. – Axalta, wiodący globalny dostawca lakierów ciekłych i proszkowych, podpisała pięcioletnią globalną umowę o współpracy z Fix Network World, …

    Axalta preferowanym globalnym partnerem sieci Fix Network World

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się