• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Uruchomiono Centrum Mediacji i Arbitrażu dedykowane branży motoryzacyjnej

Uruchomiono Centrum Mediacji i Arbitrażu dedykowane branży motoryzacyjnej

Stowarzyszenie Prawników Rynku Motoryzacyjnego uruchomiło właśnie Centrum Mediacji i Arbitrażu. Głównym zadaniem Centrum jest prowadzenie postępowań mediacyjnych (a docelowo także sądu arbitrażowego) w sprawach o charakterze cywilnym i gospodarczym w zakresie sporów związanych z branżą motoryzacyjną, w tym serwisową.

 

Mediacja to alternatywna dla sądownictwa powszechnego metoda rozwiązania sporów, która pozwala stronom na rozwiązanie ich problemu przy jednoczesnej możliwości pozostania w partnerskich stosunkach, na podstawie wypracowanego porozumienia. Sprawę do mediacji można skierować w zakresie każdego sporu, który „nadaje się” do postępowania sądowego. Możliwe jest także skierowanie sprawy do mediacji już wtedy kiedy znalazła się ona w sądzie.

 

Wciąż rosnące koszty w zakresie sporów sądowych oraz wydłużające się czasy postępowania (w szczególności z powodu pandemii) stanowią jeden z kluczowych czynników przemawiających za wyborem mediacji. Z kolei względnie krótki czas prowadzenia mediacji oraz przerwanie biegu przedawnienia w przedmiocie żądań strony stanowi poważny argument do rozważenia podjęcia próby polubownego zakończenia sporu w drodze mediacji.

 

 

„Naszą ambicją jest pomoc w rozwiązywaniu sporów na rynku motoryzacyjnym nie tylko w relacjach B2C, ale także (a nawet przede wszystkim) w relacjach B2B. Jak widzimy z prawie już 3-letniej działalności Stowarzyszenia Prawników Rynku Motoryzacyjnego, ogromna większość spraw spornych dotyczy wad pojazdów czy wykonanych napraw, ale chcemy też żeby do CMiA były w przyszłości kierowane m. in. spory serwisów z ubezpieczycielami czy te dotyczące rozwiązywania umów autoryzacyjnych.” – mówi Lakiernik.com.pl radca prawny Paweł Tuzinek, prawnik Związku Dealerów Samochodów i jeden z mediatorów w CMiA.

Pamiętajmy też, że przedsiębiorcy z branży serwisowej mają obowiązek informowania swoich klientów „o możliwości skorzystania z pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń oraz zasadach dostępu do tych procedur”. Obowiązek ten istnieje od 2014 roku i wynika z art. 12 ust. 1 pkt 21 ustawy o prawach konsumenta. Dotyczy on umów zawartych poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość. Przykładowo będzie on miał zastosowanie w przypadku mobilnej wymiany opon, usługi holowania z drogi lub przy internetowym handlu częściami i akcesoriami. Dlatego też wysyłając klauzulę informacyjną takiemu klientowi, najlepiej jest poinformować go specjalnym „motoryzacyjnym” ośrodku mediacji jakim jest CMiA.

 

„W procesie mediacji istotna jest również osoba bezstronnego i profesjonalnego mediatora. W ramach CMiA działają wyłącznie mediatorzy, którzy na co dzień zajmują się sprawami branży motoryzacyjnej, posiadający odpowiednie doświadczenie i praktykę zawodową, zmierzający do sprawnego przeprowadzenia mediacji zakończonej podpisaniem ugody mediacyjnej.” – zachęca do korzystania z Centrum jego Pełnomocnik radca prawny Michał Muchowicz.

 

Pozostałymi mediatorami w Centrum są prawnicy rekomendowani przez kancelarie zrzeszone w Stowarzyszeniu Prawników Rynku Motoryzacyjnego – adwokat Katarzyna Jessa, radca prawny Ewa Weinar, radca prawny Michał Wołoszański oraz radca prawny Dariusz Brzozowski. Ekspertem technicznym jest Łukasz Szarama.

 

Centrum zajmować się będzie w pierwszej kolejności mediacją w sporach. Otwarcie sądu arbitrażowego planowane jest na drugą połowę 2021 roku.

 

Więcej szczegółów na stronie: cmia.sprm.org.pl.

 

 

 

 

Zobacz również
  • Nasi mechanicy najlepsi w regionie!

    – Pierwszy raz braliśmy udział w takiej rywalizacji, ale skoro reprezentowaliśmy Nową Sól i Otyń, to nie mogliśmy zawieść – mówi Łukasz Szarama, właściciel serwisu Bosch i centrum naprawczego Auto-Komplex, które wygrało prestiżową olimpiadę mechaników …

    Nasi mechanicy najlepsi w regionie!
  • AkzoNobel wyznacza ambitny cel redukcji emisji dwutlenku węgla, aby pomóc w walce ze zmianami klimatu

    AkzoNobel jest pierwszą firmą produkującą farby i specjalistyczne powłoki, która realizuje cele zrównoważonego rozwoju w zakresie redukcji emisji dwutlenku węgla w działaniach biznesowych, opierając się o wyznaczniki naukowe.   Firma dostosowała swoje ambicje w obszarze …

    AkzoNobel wyznacza ambitny cel redukcji emisji dwutlenku węgla, aby pomóc w walce ze zmianami klimatu
  • AkzoNobel i jego marka Sikkens kontynuują współpracę z producentem samochodów Mercedes-Benz w Chinach i Indonezji

    Mercedes-Benz i AkzoNobel przedłużyły umowę partnerską o kolejne cztery lata. Oznacza to, że firma pozostaje rekomendowanym dostawcą produktów i usług serwisowych w Chinach oraz preferowanym partnerem Mercedes-Benz w Indonezji.   Podpisanie umowy zostało poprzedzone szczegółowymi …

    AkzoNobel i jego marka Sikkens kontynuują współpracę z producentem samochodów Mercedes-Benz w Chinach i Indonezji
  • KYBURZ wybrał lakiery Spies Hecker do swoich nowych pojazdów elektrycznych

    KYBURZ Switzerland AG, szwajcarski producent pojazdów elektrycznych, kontynuuje współpracę z marką Spies Hecker i dla swoich dwóch nowych modeli wybrał samochodowy koloru roku 2021 Axalta – ElectroLight. lipiec 2021 r. – Firma KYBURZ Switzerland AG, szwajcarski producent …

    KYBURZ wybrał lakiery Spies Hecker do swoich nowych pojazdów elektrycznych
  • PZU dąży do ograniczenia dostępności w obszarze likwidacji szkód komunikacyjnych?

    Informacja prasowa Automobilklubu Polski, Organizacji Pracodawców Ziemi Lubuskiej, Polskiej Izby Motoryzacji, Polskiej Izby Doradców i Pośredników Odszkodowawczych, Związku Dealerów Samochodów oraz Związku Rzemiosła Polskiego. z dnia 22 lipca 2021 Branża wzywa PZU S.A. oraz PZU Pomoc …

    PZU dąży do ograniczenia dostępności w obszarze likwidacji szkód komunikacyjnych?

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się