• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Nie tylko szpachlówka, podkład i lakier – materiały uzupełniające „non-paint” w refinishu

Nie tylko szpachlówka, podkład i lakier – materiały uzupełniające „non-paint” w refinishu

O tym, jak ważna jest jakość oraz właściwy dobór szpachlówki, podkładu czy lakieru podczas przeprowadzania naprawy lakierniczej nie trzeba nikogo przekonywać. Większość fachowców w naszej branży rozumie, że przekłada się to na optymalizację technologii w warsztacie oraz zadowolenie klienta. Obecnie, szczególnie istotna jest każda oszczędzona roboczogodzina, a dobra opinia w wyszukiwarce internetowej lub mediach społecznościowych potrafi przyciągnąć wielu potencjalnych zleceniodawców. Każdy warsztat dba przecież o to, aby klient był gotów polecić nasze usługi kolejnym osobom. Niestety znacznie mniej lakierników zdaje sobie sprawę, że w refinishu równie ważny jest dobór odpowiednich materiałów uzupełniających – tzw. non-paintów. Zastosowanie materiałów wysokiej jakości nie tylko wpłynie na doskonały efekt końcowy naprawy, ale również pozwala uniknąć potencjalnych błędów i poprawek, które generują koszty i zajmują cenny czas.

Lakierowanie w garażu, szopie lub nawet przed garażem powoli i nieuchronnie odchodzi do lamusa. Coraz powszechniejszym wyposażeniem warsztatu lakierniczego w Polsce są kabiny i profesjonalny sprzęt lakierniczy. Podobne zmiany zachodzą w świecie tzw. non-paintów. Obecnie mamy coraz większą świadomość, że błąd w pracy i konieczność wykonania poprawki przekłada się na realne straty. Poza tym, świadomi lakiernicy zdają sobie sprawę, że mądra oszczędność nie polega na wybieraniu jak najtańszych produktów, ale na uwzględnieniu tego, jak wybór produktu wpłynie na całkowity koszt wykonania naprawy. Jeśli zastosowany produkt ma wyższą cenę, ale pozwala nam przyspieszyć daną operację, wykonać daną czynność bez pomocy drugiej osoby lub pomoże zminimalizować ryzyko praco- i czasochłonnych poprawek, to w rzeczywistości jego całkowity koszt może być niższy niż produktu, który pozornie wydaje się tańszy. Z tego powodu warto stosować nowoczesne produkty uzupełniające.

foto-1

Foto 1. Maskowanie gazetami

Jeszcze do niedawna maskowanie auta przed lakierowaniem kojarzyło się z oklejaniem przy pomocy starych gazet lub w najlepszym razie taśmy i folii malarskiej z marketu budowlanego. Teraz wyobraźmy sobie sytuację, w której spędziliśmy wiele godzin na zamaskowaniu auta, położeniu zabezpieczenia antykorozyjnego, szpachlówki i odpowiednim wyprofilowaniu elementu. Kolejnym etapem pracy jest nakładanie lakieru bazowego. Nagle od podmuchu z pistoletu podczas natryskiwania, odkleja nam się kiepskiej jakości taśma i lakier bazowy dostaje się pod folię maskującą. Czy koszt wykonania poprawek zrekompensuje nam różnicę w cenie taśmy malarskiej i profesjonalnej taśmy lakierniczej? Kolejna sytuacja – zamaskowaliśmy auto folią malarską, w trakcie jej rozklejania złuszczony lakier spadnie na lakierowany przed chwilą element i przyklei się do świeżej warstwy. Jeśli chcielibyśmy pominąć niecenzuralne słowa, które wyrzuci z siebie lakiernik w takim momencie, pozostanie nam zapewne tylko niepokojąca cisza.

foto-2

Foto 2. Zdjęcie auta zamaskowanego folią z rolki NOVOL

Rozpatrując pozornie prosty i nieistotny produkt, jakim dla całości naprawy wydaje się być folia maskująca, możemy pójść o krok dalej. Obecnie profesjonalne folie maskujące nie tylko łatwo i szybko mogą być rozłożone z rolki przez pojedynczą osobę, same przylegają do karoserii nie odpryskuje z nich lakier. Topowe warianty folii premium mają również właściwości oddychające oraz podwyższoną elastyczność. Do czego potrzebne nam „oddychanie” folii? Choćby do przyspieszenia procesu technologicznego. Niejednokrotnie zdarza się, że maskowany jest element z nie do końca doschniętym lakierem. Zablokowanie możliwości odparowania za pomocą zwykłej nieprzepuszczalnej folii może spowodować powstanie odparzeń na świeżym lakierze. Podobna sytuacja może mieć miejsce, jeśli zamaskujemy wilgotne elementy karoserii i spróbujemy wygrzać auto w kabinie lakierniczej. Powstanie nieestetycznych odparzeń narazi nas na konieczność powtórnego lakierowania. Folia oddychająca pozwala na swobodne odprowadzenie wilgoci i zapobiega powstaniu plam. Dodatkowo niektóre folie klasy premium posiadają specjalnie zwiększoną elastyczność. Lepiej dostosowują do nierówności karoserii i nie rozrywają się podczas maskowania nawet przy zahaczeniu o ostry element. To tylko jeden przykład, jakie znaczenie może mieć jakość przy wyborze pozornie prostego produktu pomocniczego.

Dobry lakiernik organizuje swoją pracę tak, aby była jak najłatwiejsza i zajmowała jak najmniej czasu. Chodzi przecież o to, aby zrobić bardzo dobrze i się przy tym nie narobić, prawda? Tutaj również ważne jest wykorzystanie współczesnych technologii około lakierniczych. Pomyślmy, ile czasu tracimy na każdorazowe mycie i czyszczenie kubka przy pistolecie. Rozwiązaniem tego problemu jest system wymiennych, elastycznych kubków, przy których nie trzeba tracić czasu na mycie. Dodatkowo kubek, który kurczy się w miarę zużycia materiału, nie dopuszcza do jego kontaktu z powietrzem i zapobiega wysychaniu – możemy więc np. przechowywać pozostałą część bazy lub lakieru do czasu ich ponownego wykorzystania. Posiadanie takiej możliwości z czasem przekłada się na spore oszczędności. Najlepsi producenci takich kubków dodatkowo oferują produkt, który pomoże nam w utrzymaniu czystości i porządku w naszym warsztacie. Ergonomicznie zaprojektowany karton, zawierający elementy systemu (kubki, wieczka, sitka, zaślepki itd.) może służyć jako wygodny organizer i dyspenser, stając się użytecznym elementem wyposażenia warsztatu.

foto-3

Foto 3. Zdjęcie przy szlifowaniu krążkiem ściernym

Bardzo istotnym etapem naprawy refinish jest szlifowanie podkładu oraz szpachlówki. Praca ta zajmuje dużo czasu i dlatego ważnym jest, aby używane materiały ścierne były wysokiej jakości. Porządny papier ścierny znacznie przyspieszy czas wyprowadzenia pożądanego kształtu elementu, ale również nie zapycha się pyłem i nie zużywa tak szybko jak produkty o najniższej cenie. Zastosowanie nowoczesnych materiałów ściernych w dłuższej perspektywie przynosi istotne oszczędności czasu i redukcję kosztów naprawy.

foto-4

Foto 4.Zdjęcie nanoszenia pudru

Dodatkowo na etapie szlifowania pomocne okazują się produkty pomocnicze takie jak np. puder kontrolny. Dzięki wysokiej zdolności wnikania w najdrobniejsze nierówności powierzchni oraz kontrastowemu zabarwieniu (najpopularniejszym kolorem pudru na rynku jest czarny, ale zdarza się również pomarańczowy lub biały do obróbki ciemniejszych materiałów), puder szybko i skutecznie wskazuje wszelkie niedoskonałości obrabianego elementu. Stosowanie pudru przyspiesza czas obróbki i pozwala uniknąć niespodzianek w postaci ujawnienia nierówności powierzchni np. po lakierowaniu. Pomaga to lakiernikowi uzyskać doskonalszy efekt końcowy.

Zakres współczesnych produktów pomocniczych w lakiernictwie i postęp w ich opracowywaniu jest bardzo duży. Gdybym chciał opisać choćby połowę z nich, nie wystarczyłoby miejsca w tym artykule. Liczę jednak, że na kilku zaledwie przykładach udało mi się zwrócić uwagę świadomych lakierników dlaczego oszczędzanie na tzw. non-paintach może okazać się oszczędnością tylko z pozoru.

foto-5

Foto 5. Zdjęcie lakiernika z pistoletem wyposażonego w środki ochrony osobistej (półmaska lub pełna z wymuszonym obiegiem, kombinezon, rękawiczki)

Efekt pracy lakiernika jest bardzo ważny, jednak najważniejsze jest nasze zdrowie. Powinno ono być najcenniejszym zasobem dla każdego z nas i z tego powodu na środki ochrony osobistej należy zwracać szczególną uwagę. Prace przy natryskiwaniu substancji chemicznych bezwzględnie powinny być wykonywane stosując ochronę dróg oddechowych. Na szczęście, nie trzeba już w Polsce do tego nikogo przekonywać. Do pracy ze środkami nanoszonymi za pomocą pistoletu (podkłady, lakiery) należy używać półmaski lakierniczej, najlepiej z filtrami A1P2, które dają najbardziej optymalny stopień ochrony w codziennej pracy. Bardzo ważne jest, aby pamiętać o okresowej wymianie filtrów, bez której maska nie spełnia swojej funkcji ochronnej. Nie każdy lakiernik ma świadomość, że przy szlifowaniu podkładu i szpachlówki również należy stosować ochronę dróg oddechowych. Powinna nią być co najmniej maseczka przeciwpyłowa o stopniu ochrony FFP2. Pamiętajmy, że wdychanie pyłu ze szpachlówek oraz podkładów jest szkodliwe dla zdrowia. Dodatkowym zabezpieczeniem jest również odpowiedni kombinezon lakierniczy oraz odporne na rozcieńczalniki rękawiczki ochronne. W branży lakierniczej najlepiej sprawdzają się rękawiczki wykonane z nitrylu. Posiadają one wysoką odporność na rozerwanie oraz na działanie rozcieńczalników.

p1011293

Podsumowując, wysoka jakość stosowanych materiałów uzupełniających non-paint w branży lakierniczej jest równie ważna jak jakość użytego podkładu czy lakieru. Wykorzystanie odpowiednich materiałów pomocniczych na każdym etapie naprawy pozwoli na zminimalizowanie ryzyka wykonywania kosztownych poprawek. Odpowiednio dobrane produkty pomogą nam szybciej wykonać dany etap pracy oraz dadzą podstawę do tego, aby kolejny etap prac przebiegał bez niepotrzebnych problemów i opóźnień.

Autor: Bartosz Kaźmierczak

 

 

Zobacz również
  • Karta ratująca życie. Kluczowe narzędzie dla ratowników na polskich drogach

    Wypadki samochodowe to nagła tragedia, która może skończyć się śmiercią lub poważnymi obrażeniami dla uczestników. Gdy pojazd zostaje zmiażdżony, staje się pułapką dla osób zakleszczonych w nim, a każda minuta od momentu zdarzenia może być …

    Karta ratująca życie. Kluczowe narzędzie dla ratowników na polskich drogach
  • Nowa polerka do zadań specjalnych

    Włoska firma Rupes, to znany producent narzędzi elektrycznych i akcesoriów, między innymi do auto detailingu. Szczególne miejsce wśród produktów tej marki zajmują polerki. Model iBrid Rupes BigFoot, przedstawiany jest jako prawdziwa rewolucja w świecie zastosowań …

    Nowa polerka do zadań specjalnych
  • Brytyjski klasyk, polska robota czyli historia renowacji pewnego Mini

    Wśród samochodów zasługujących na miano kultowych jedno z ważniejszych miejsc zajmuje brytyjski Mini. Zaprojektowany w drugiej połowie lat 50. ubiegłego wieku produkowany był do końca stulecia. Dziś ten ceniony przez kolekcjonerów klasyk w Wielkiej Brytanii …

    Brytyjski klasyk, polska robota czyli historia renowacji pewnego Mini
  • Axalta ogłasza Samochodowy Kolor Roku 2024 – Starry Night

    Dynamiczny odcień przywołuje na myśl głębię wszechświata i iluminacje kosmosu.Tegoroczna odsłona zaznacza dekadę od wprowadzenia przez firmę Axalta pierwszego Samochodowego Koloru Roku.  Axalta Coating Systems (NYSE: AXTA), wiodący globalny dostawca lakierów ciekłych i proszkowych, ogłosiła …

    Axalta ogłasza Samochodowy Kolor Roku 2024 – Starry Night
  • Sądy coraz częściej w sporach o odszkodowania z AC stają po stronie serwisów naprawczych

    W wyrokach sądowych dotyczących szkód komunikacyjnych likwidowanych z polis Autocasco zauważa się zmianę tendencji orzeczniczych. Sędziowie orzekający w tych sprawach zdają się wreszcie dostrzegać, że niezależnie od rodzaju polisy (OC/AC wariant serwisowy) naprawa pojazdu przez …

    Sądy coraz częściej w sporach o odszkodowania z AC stają  po stronie serwisów naprawczych

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się
x