O tym wyjątkowym motocyklu, który powstał w firmie G.O.C., można by napisać wiele – wiele już napisano. Od momentu premiery zdobył on kilka prestiżowych nagród, głównie w USA, gdzie został po raz pierwszy zaprezentowany podczas jednej z największych imprez na tamtym rynku motocyklowym. W artykule skupimy się jednak na aspektach związanych z samym lakierowaniem oraz procesem przygotowania motocykla do tego etapu.
Karoseria i pozostałe elementy motocykla zostały wykonane w całości z metalu – stali, aluminium a nawet miedzi. Proces tworzenia tych części był niezwykle żmudny i wymagał nie lada umiejętności. Od samego projektu – poprzez ręczne wykonanie elementów karoserii, aż po liczne dodatki nadające motocyklowi unikalny charakter – każdy etap realizowano z najwyższą precyzją
Warto przypomnieć, że motocykl ten został zainspirowany samochodem Jamesa Hetfielda, frontmana zespołu Metallica. Model „Slow Burn” – 1936 Auburn 852 Boattail Speedster – wyróżnia się piękną linią nadwozia i wyjątkowym kolorem, który w słońcu staje się intensywny, a w cieniu bardziej stonowany. Te cechy miały zostać przeniesione na motocykl i były priorytetem podczas realizacji projektu. Jak się okazało, udało się to znakomicie.
Po zakończeniu prac nad karoserią, która została w całości wykonana ręcznie, rozpoczęto proces jej przygotowania do lakierowania. Najpierw elementy poddano delikatnemu piaskowaniu, aby oczyścić i przygotować powierzchnię. W tym projekcie jakość wykonania była kluczowa – nie chodziło o to, aby ukrywać niedoskonałości pod grubymi warstwami szpachlówki.
Partnerem technicznym projektu była firma NOVOL, której technologie z serii NOVOL for Classic Cars zapewniły nie tylko wysoką jakość, ale również długotrwałą ochronę antykorozyjną. Dodatkowo, wsparcie techniczne i najwyższej klasy pistolety lakiernicze dostarczyła firma Anest Iwata Polska.
Przygotowanie powierzchni rozpoczęto od pokrycia elementów podkładem epoksydowym #NfCC Hybrid Epoxy Primer, który stanowił bazę dla dalszych warstw. W miejscach wymagających korekty zastosowano szpachlówkę #NfCC BLUE LIGHT, a następnie szpachlówkę natryskową #NfCC P-S, która umożliwiła idealne wyrównanie powierzchni. Dzięki jej niskiej tendencji do skurczu i wysokiej stabilności uzyskano trwały efekt bez ryzyka deformacji.
Po obróbce szpachlówki natryskowej nałożono izolator w postaci kolejnej warstwy podkładu epoksydowego, który stanowił warstwę ochronną i izolującą. Każdy etap wykonano z zachowaniem najwyższej precyzji, aby przygotować elementy do finalnego lakierowania.
Za przygotowanie koloru odpowiadał Patrycjusz Gaj z Lepian Custom Painting. Inspiracją był kolor samochodu „Slow Burn”, którego próbkę udało się zdobyć. Na jej podstawie stworzono recepturę koloru nazwanego „Orion Brown” – nazwa ta nawiązuje do utworu „Orion” zespołu Metallica. Kolor opracowano w systemie SPECTRAL BASE 2.0 z dodatkiem specjalnego składnika, który nadał mu głębi i intensywności.
Przed nałożeniem bazy kolorystycznej elementy pokryto czarnym podkładem SPECTRAL 525-00 w technologii mokro na mokro, co stanowiło idealne tło dla brązowego koloru. Po wyschnięciu podkładu aplikowano bazę w 2-3 warstwach, a następnie lakier bezbarwny Premium CSR z linii NOVOL for Classic Cars. Trzy warstwy lakieru zapewniły intensywny blask i trwałość wykończenia.
Finalne prace lakiernicze w postaci nałożenia podkładu, bazy oraz lakieru były prowadzone w Centrum Szkoleniowym NOVOL – motocykl przetransportowano z Rzeszowa do Komornik k.Poznania a następnie gotowa lakierniczo maszyna wróciła do Rzeszowa.
„Efekt końcowy tego projektu jest zachwycający. Motocykl zyskał uznanie na kilku prestiżowych imprezach w USA. Staszek Myszkowski, właściciel firmy G.O.C., oraz Tomasz Rzeszut stworzyli prawdziwe dzieło sztuki inspirowane legendarnym samochodem Jamesa Hetfielda. Cieszę się, że mogłem być częścią tego wyjątkowego projektu – stworzenie koloru „Orion Brown” było dla mnie ogromnym wyróżnieniem i satysfakcją. Ten motocykl to hołd dla „Slow Burn” oraz dowód na to, że pasja oraz precyzja potrafią stworzyć coś naprawdę niezwykłego” – mówi Patrycjusz Lepian Gaj.
Tekst oraz zdjęcia: Patrycjusz „Lepian” Gaj
Czy tylko stare i zabytkowe motocykle mają dusze? Oczywiście, że nie. Dobrym przykładem mogą być …
Wykończenie karoserii samochodowej lakierem bezbarwnym upowszechniło się w motoryzacji pod koniec ubiegłego wieku. Zastosowanie tej …
Kask rajdowy to coś więcej niż ochrona – to część wizerunku kierowcy i zespołu. Malowanie …