• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Przyjęcie samochodu do warsztatu

Przyjęcie samochodu do warsztatu

Nierzadko błędy popełniane w tej wstępnej fazie procesu usuwania szkody rzutują na dalszy jej przebieg. Bywa, ze są powodem poważnych problemów dla warsztatu, a nawet przyczyną mniejszego zarobku lub nawet straty. Właściwe zaopiekowanie się klientem i jego pojazdem nie tylko pozwoli na budowanie dobrej marki, ale zapewne ułatwi kontakty międzyludzkie, rozliczenia i umożliwi rozwiązywanie pojawiających się podczas naprawy ewentualnych dodatkowych problemów.

protokol-przyjecia-herkules

Rys. Protokół przyjęcia pojazdu do naprawy. (Herkules)

Czynności wstępne

Dla uniknięcia nieporozumień ze zleceniodawcą konieczne jest wykonanie odpowiednich czynności przygotowawczych oraz zachowanie ich właściwej kolejności. Przyjęcie samochodu do naprawy w obecności zleceniodawcy powinno zawierać głównie następujące czynności:

Oględziny w obecności zleceniodawcy

-zakresu uszkodzeń jak i stanu ogólnego karoserii,

-stanu elementów wyposażenia zewnętrznego,

-stanu wyposażenia wnętrza,

-przebiegu.

Zebranie informacji

-o blokadach,

-o alarmach,

-innych zabezpieczeniach.

Zleceniodawca zabiera

-sprzęt audio, nawigacje itp. (jeżeli sa wyjmowane),

-ruchome elementy wyposażenia wnętrza,

-rzeczy osobiste z kabiny oraz bagażnika.

Regulamin warsztatu

Nie tylko ze względu na obowiązujące przepisy, ale i dla sprawnego i możliwie bezproblemowego działania warsztatu konieczne jest stworzenie regulaminu działalności firmy. W regulaminie tym powinny być zawarte co najmniej zasady przyjmowania i wydawania pojazdów, sposoby i terminy płatności oraz określenie podstawowych zasad składania reklamacji. Dodatkowo konieczne jest stosowanie pisemnych zamówień na wykonanie naprawy i zakup części zamiennych. Co prawda w polskim prawie dopuszcza się również umowy ustne, ale w praktyce są w zasadzie niemożliwe do wyegzekwowania i jedyną słuszną drogą jest stworzenie systemu, kiedy klient pisemnie zamawia usługę lub części potwierdzając jednocześnie zapoznanie się z regulaminem działalności serwisu.

W myśl obecnie obowiązujących przepisów, jeżeli nie ma dowodu na to, że przewidywany koszt usługi został określony, to zleceniodawca ma prawo odebrać pojazd bez dokonania płatności za jego naprawę.

Brzmi nieco absurdalnie, ale to aktualnie obowiązująca zasada prawna i warto o tym pamiętać.

Rozliczenia, kalkulacja, wycena

Klientem może być osoba prywatna lub firma. Firmą jest również towarzystwo ubezpieczeniowe i jest to bardzo częsty przypadek na rynku napraw powypadkowych. Najczęściej podczas przyjmowania samochodu do naprawy powypadkowej wymagana jest obecność przedstawiciela firmy ubezpieczeniowej czyli likwidatora szkód, a w szczególnych przypadkach i rzeczoznawcy, który określa zakres elementów do naprawy i wymiany oraz czasochłonność usunięcia szkody. Kalkulowanie szkody odbywa się przy wykorzystaniu nowoczesnego oprogramowania komputerowego powszechnie stosowanego zarówno przez większe warsztaty blacharsko-lakiernicze jak i przez firmy ubezpieczeniowe.

ere

Fot. Eurotax

Czołowymi producentami takiego oprogramowania stosowanego na rynku europejskim są AUDATEX, EUROTAX oraz DAT. Czynnikiem, który rzutuje na późniejszą kalkulację przeprowadzaną przez likwidatora szkody, jest zebranie właściwych informacji o stanie faktycznym pojazdu, który uległ kolizji drogowej. Zalecane typowe czynności to:

-demontaż uszkodzonych zewnętrznych elementów karoserii,

-oględziny organoleptyczne.

Natomiast w przypadku stwierdzenia możliwości uszkodzeń elementów nośnych karoserii należy:

dokonać pomiaru trójwymiarowego punktów bazowych płyty podłogowej, dokonać ponownej oceny. W szczególnych przypadkach konieczne jest ponowne dokonanie korekty oceny zakresu naprawy blacharskiej w trakcie rozpoczętej naprawy (tzw. drugie oględziny). Zdarza się również, że po zakończonej naprawie, w trakcie przeglądu na Stacji Kontroli Pojazdów, podczas pomiaru oraz ustawiania geometrii kół okazuje się, że układ jezdny posiada wady, które nie dają się usunąć poprzez regulację ustawienia elementów zawieszenia. W tym przypadku konieczne stają się ponowne oględziny, gdzie podczas ponownego pomiaru płyty podłogowej dokonuje się oceny przyczyn tego stanu. Jeżeli płyta podłogowa mierzonego pojazdu ma właściwą geometrię, a geometria układu jezdnego jest zła, to zwykle oznacza, że podczas kolizji uległy uszkodzeniu elementy pośrednie zawieszenie kół. Temat tych szczególnych przypadków oraz ich wykrywanie omówiony został w części dotyczącej wad geometrii układu jezdnego.

Części karoseryjne produkowane są w kilku rodzajach:

O – oryginalne w opakowania producenta pojazdu,

Q – oryginalne w opakowania producenta części,

P – porównywalnej jakości,

PT – certyfikat THATCHAM

PC – certyfikat CENTRO ZARAGOZZA

PJ – zalecane przez dostawcę

Z – zamienniki

Na rynku dostępny jest program do wyszukiwania i doboru części zamiennych „Spektrum”. Pozwala on wyceniać i ewentualnie zamawiać części blacharskie we wszystkich kategoriach jakości O-Q-P wg GVO, do blisko 30 marek samochodów. Aplikacja została zaprojektowana tak, aby maksymalnie uprościć proces wstępnej wyceny części O-Q-P przed podjęciem naprawy. Pozwala dekodować dowód rejestracyjny i „wyklikać” potrzebne elementy na grafikach lub dołączyć kosztorys do zapytania. Aplikacja Spektrum jest dostępna w dwóch wersjach, webowej (WEB) i mobilnej (MOB).

Www.Raatz.pl

Zobacz również
  • CAB-MAX hybrid – innowacyjny system do napraw kabin pojazdów użytkowych

    Na świecie funkcjonuje wiele urządzeń do napraw powypadkowych pojazdów. Na przestrzeni lat powstało bardzo dużo firm produkujących oprzyrządowanie dla warsztatów prowadzących naprawy uszkodzonych w wyniku kolizji samochodów. Wiele z tych firm już dawno nie działa …

    CAB-MAX hybrid – innowacyjny system do napraw kabin pojazdów użytkowych
  • Opłacalność napraw elementów z tworzyw sztucznych

    Wraz ze wzrostem rozwoju motoryzacji, wzrasta zagrożenie dla środowiska naturalnego. A szczególnie jeżeli chodzi o ilość wyrzucanych, zużytych i uszkodzonych elementów z tworzyw sztucznych. Elementy metalowe są przerabiane powtórnie przez huty, ogumienie przez zakłady chemiczne, …

    Opłacalność napraw elementów z tworzyw sztucznych
  • Dobór i stosowanie spotera

    Jak dobrać spoter? Na co zwrócić uwagę przy wyborze? Z wyposażeniem dodatkowym czy bez? Warto przeanalizować urządzenia do napraw uszkodzonych poszyć zwane wyciągarkami lub pulerami, czy też spoterami. Przy okazji warto dodać, że spotter to …

    Dobór i stosowanie spotera
  • Tego się nie naprawia

    Te słowa można bardzo często usłyszeć od właścicieli serwisów blacharsko-lakierniczych, blacharzy, a czasami i tzw. rzeczoznawców. O laikach nie wspomnę, ale ich zdanie w tej kwestii raczej nas nie interesuje. O czym mowa? Drzwi samochodu …

    Tego się nie naprawia
  • Podsumowanie I Konferencji Bezpieczeństwa Napraw Pojazdów

    Zorganizowana w dniach 4-5 czerwca 2024 roku przez Katedrę Eksploatacji Maszyn i Transportu Wydziału Inżynierii Mechanicznej Politechniki Bydgoskiej im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich i oraz Instytut Technologii Karoserii konferencja wzbudziła ogromne zainteresowanie zarówno wśród przedstawicieli …

    Podsumowanie I Konferencji Bezpieczeństwa Napraw Pojazdów

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się
x