• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Jak przygotować plan marketingowy?

Jak przygotować plan marketingowy?

 

Prowadząc własny biznes stajemy wielokrotnie wobec dylematów związanych z jego rozwojem. Dobry manager, osoba zarządzająca biznesem musi znaleźć złoty środek pomiędzy brakiem inwestycji, który prowadzi do wypadnięcia firmy z rynku a przeinwestowaniem, które prowadzi do jeszcze szybszego zwinięcia biznesu.

 

Właściciele niewielkich biznesów, twórcy tych firm i ich podpory miewają swoje chwile zwątpienia a jedną z najbardziej natrętnych myśli, tych które potrafią dręczyć w bezsenne noce jest ta: czy ja który stworzyłem tę firmę, przyczynię się ostatecznie do jej upadku? Każdy biznes niesie swoje problemy, zwłaszcza w takich czasach jak dziś kiedy wszystko praktycznie stanęło na głowie i nikt o zdrowych zmysłach nie ma ochoty prognozować co jeszcze nas czeka. Z drugiej jednak strony rynek nie znosi próżni, twarde prawa kapitalizmu mówią, że kto stoi w miejscu ten się cofa a kto nie maszeruje ten ginie. Po prostu od inwestycji nie da się uciec.

Inwestycje wiążą się jednak z podstawowym pytaniem: skąd brać kasę? I czy na pewno kasa jest nam potrzebna już teraz. Na te pytania nie musimy odpowiadać sobie sami, pamiętajmy jednak, że tylko my poniesiemy konsekwencje nietrafionych decyzji a wszyscy, którzy będą nam radzić i oferować swoje usługi. maszyny czy produkty koniec końców robią to żeby na nas zarobić. Co powoduje, że będą mówić to co chcemy usłyszeć.

Pozyskać środki i finansowanie – ale jak?

Jest wiele form pozyskiwania funduszy na rozwój działalności. Można ubiegać się o różne dotacje na tworzenie miejsc pracy, innowacyjność usług oraz temu podobne działania – pozostawmy te sprawy wyspecjalizowanym firmom – tak będzie prościej i taniej. Dotacje to temat dla wytrwałych i dokładnych, którzy lubią długie dystanse.  Dla wszystkich, którzy lubią szybsze i pewniejsze rozwiązania ofertę mają instytucje finansowe. Prawdopodobnie najszybszym sposobem na zakup wyposażenia czy urządzeń jest leasing. Zwykle przedsiębiorcy mogą wybierać między dwoma głównymi rodzajami leasingu: operacyjnym i finansowym. Różnice między tymi formami wynikają przede wszystkim z przepisów podatkowych: z rozliczania kosztów oraz długości okresu, w którym przewidujemy używać przedmiot leasingu. Wybór leasingu zależy od korzystającego z umowy leasingu, a pomoc w doborze optymalnego (i najtańszego) rozwiązania należy przedstawiciela leasingodawcy. Dodatkowo leasing jest bardzo powszechną formą nabywania składników majątku.

Przedsiębiorcy w ramach leasingu użytkują  pojazdy oraz wszelkiego rodzaju maszyny, urządzenia, sprzęt elektroniczny czy nawet nieruchomości.

Na pierwszy rzut oka najistotniejszym czynnikiem przy wyborze formy leasingu są koszty początkowe.  Są one z reguły znacznie niższe w przypadku leasingu operacyjnego, z powodu niższega zaangażowania własnego kapitału. Warto dodać tu, że zdecydowana większość na polskim rynku to umowy leasingu operacyjnego. Wskazany jest również wybór leasingu operacyjnego, jeżeli zakładany okres użytkowania (spłaty) przedmiotu jest stosunkowo krótki. Daje to  możliwość na zwiększenie bieżących kosztów działalności, co powoduje że płacimy niższe podatki.

Leasing operacyjny

Przy takiej formie umowy przedmiot leasingu należy do składników majątkowych leasingodawcy (z reguły firmy leasingowej). Natomiast kosztami uzyskania przychodu korzystającego z przedmiotu umowy są miesięczne raty leasingowe. Do każdej z rat leasingowych naliczany jest podatek VAT, bo przy tej formie leasingu w przeciwieństwie do leasingu finansowego nie ma obowiązku opłacania podatku VAT w całości już na samym początku umowy leasingowej. Do kosztów uzyskania przychodu można również zaliczyć wstępną opłatę leasingową. Po zakończeniu okresu trwania umowy leasingobiorca ma prawo do wykupu użytkowanego przedmiotu.

Leasing finansowy

Jeżeli wybieramy ten rodzaj umowy leasingowej, to przedmiot leasingu zostaje zaliczony do składników majątkowych leasingobiorcy, co oznaczna, że przeciwnie do leasingu operacyjnego to my dokonujemy odpisów amortyzacyjnych. Do naszych kosztów uzyskania przychodu W tej formie leasingu, stajemy się właścicielem przedmiotu leasingu automatycznie po wpłacie ostatniej raty. Inaczej wygląda też opłata wstępna: w leasingu finansowym leasingobiorca nie ponosi kosztów związanych z tą opłatą.

Automotive  Auto Pixel Car

Kredyt

Stosunkowo prostym sposobem na pozyskanie środków na rozwój firmy jest kredyt udzielony przez bank. Dr Google zawsze udzieli nam najlepszych i najświeższych informacji z tej dziedziny, wystarczy tylko, że wpiszemy:  ranking kredytów i pożyczek dla firm 2021, kredyty dla firm top10 czy najtańszy kredyt firmowy.

Warto jednak przypomnieć na co musimy zwrócić szczególną uwagę decydując się na bankowy kredyt dla naszej firmy. Koszt kredytu jest jednym z podstawowych czynników, który wpływa na wybór kredytodawcy. Nie ograniczaj się jednak tylko do niego. Szukając najlepszego kredytu firmowego dla swojego przedsiębiorstwa, zwróć uwagę również na następujące kwestie:

jaki jest koszt kredytu?

jakie formalności należy spełnić?

jak długo będziemy czekać na decyzję kredytową?

jaki jest maksymalny okres kredytowania?

czy istnieje możliwość zawieszenia rat w spłacie kredytu firmowego?

czy konieczny jest wkład własny: jeśli tak, to w jakiej wysokości?

jak zabezpieczony jest kredyt?

czy kredyt wymaga dodatkowego ubezpieczenia?

Realny biznesplan podstawą sukcesu.

Na koniec niezależnie od tego czy jest to wymóg uzyskania finansowania czy tylko nasz wewnętrzny dokument, warto przygotować realny biznesplan. Pozwoli nam to uniknąć wielu przykrości, jeżeli coś będzie szło w złym kierunku. W realnym biznesplanie powinny być bowiem ujęte koszty zagrożeń. Biznesplan jest prezentacją naszych planów na przyszłość dla całej firmy czy też danego projektu. Przygotowując taki dokument dla potrzeb dotacji, leasingu czy kredytów bankowych, często korzystamy z gotowych materiałów i prezentujemy wynik traktowany przez wszystkich z przymrużeniem oka. Ten załącznik musi być i musi pokazywać, że będzie dobrze. To oczywiste ale efektem końcowym może być biznesplan niekompletny, albo co czasem się zdarza napisany zupełnie nie na temat.

 

Przy tworzeniu projektu inwestycyjnego, musimy zawrzeć w nim wszystkie najważniejsze kwestie dotyczące tego realizowanego projektu. Jest to podstawa do realnego planowania naszych przyszłych działań. Musimy brać pod uwagę różne scenariusze zdarzeń i opierać się tylko na realnych przesłankach. Biznesplan musi podsumować stan obecny firmy z bieżącym bilansem zysków i strat, jak i plan zrealizowania wyznaczonych sobie celów w przyszłości. Plany tego rodzaju powinny być sporządzane w oparciu o uniwersalny schemat, który spełnia trzy podstawowe założenia: prezentacja aktualnej sytuacji firmy, zakładany cel działania, wszelkie środki niezbędne do ich osiągnięcia.

Co musi zawierać realny biznesplan?

  1. Wstęp – krótki opis tego, kim jesteśmy i co robimy
  2. Opis przedsięwzięcia i uzasadnienie naszych planów
  3. Poszerzony opis firmy i charakterystyka usług
  4. Specyfika lokalnego rynku – krótkie zestawienie bliższej i dalszej konkurecji
  5. Plan marketingowy wraz z celem finansowym wyrażonym kwotowo
  6. Możliwe scenariusze przyszłych zdarzeń: optymistyczny, realny, pesymistyczny wraz z wyliczeniami
  7. Szczegółowy plan finansowy z uzględnieniem wszystkich kosztów i oczekiwanych przychodów
  8. Zalecenia końcowe

 

W ten sposób przygotowany biznesplan poruszy wszystkie najważniejsze problemy. Będzie też podstawą do oceny stopnia realizacji naszych założeń i punktem odniesienia dla dalszych ścieżek rozwojowych naszego biznesu. Sporządzając realny biznesplan na własny użytek, prowadząc działalność gospodarczą mamy większą możliwość przewidzieć to, co może nas spotkać. Jest to odpowiednie rozwiązanie, którego celem jest przede wszystkim zapobieganie kłopotom oraz planowe inwestowanie nadwyżek.

 

Zobacz również
  • Obniżenie wynagrodzenia serwisu poprzez korektę odszkodowania o wartość zdemontowanych części czyli ile „ekologii” jest w Green Partsach

    Z uwagi na obchodzony w  dniu 22 kwietnia 2024 r. Dzień Ziemi pozwoliłam sobie na prawną analizę tematu, który choć z nazwy sugeruje inicjatywę proekologiczną, to w rzeczywistości stał się kolejnym argumentem ubezpieczycieli do pomniejszania …

    Obniżenie wynagrodzenia serwisu poprzez korektę odszkodowania o wartość zdemontowanych części czyli ile „ekologii” jest w Green Partsach
  • Czy szkolenia są potrzebne?

    Sporadycznie co prawda, ale spotyka się opinie , że szkolenie to niepotrzebne zawracanie głowy, a w książkach o blacharstwie i lakiernictwie to ” nic nie ma”. Wystarczy jednak poczytać na forach internetowych, o co pytają …

    Czy szkolenia są potrzebne?
  • Czy zaniżanie kosztów roboczogodziny i korekty kosztorysów naprawy to jedyne problemy warsztatów w kontaktach z Ubezpieczycielami?

    Serwisy blacharsko – lakiernicze, choć z zasady powołane do wykonywania napraw, coraz większą część swojej działalności poświęcają windykacji należnych im środków z tytułu napraw powypadkowych od towarzystw ubezpieczeń. Rosnący poziom kosztów działalności niejako zmusza je …

    Czy zaniżanie kosztów roboczogodziny i korekty kosztorysów naprawy to jedyne problemy warsztatów w kontaktach z Ubezpieczycielami?
  • Warto wiedzieć…..

    8 grudnia 2023 roku Sąd Najwyższy w sprawie II CSKP 726/22 na posiedzeniu niejawnym w Izbie Cywilnej oddalił skargę kasacyjną powoda od wyroku Sądu Okręgowego w Gdańsku, z dnia 13 maja 2020 roku w sprawie …

    Warto wiedzieć…..
  • Raport ze szkoleń

      Wiadomo: szkolenia, to ważna część branży motoryzacyjnej. Zarówno dla pracodawców, kierowników, jak i bezpośrednich wykonawców napraw oraz diagnostów. Jeżeli spojrzeć na ofertę szkoleniową w Polsce to wygląda ona nawet nieźle. Gorzej jednak kiedy przeanalizuje …

    Raport ze szkoleń

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się
x