• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Jak przy pomocy szpachlówki żelkotowej i pasty polerskiej Sea-line odnowić porysowane burty łodzi wykonanej z laminatu?

Jak przy pomocy szpachlówki żelkotowej i pasty polerskiej Sea-line odnowić porysowane burty łodzi wykonanej z laminatu?

 

Jak przy pomocy szpachlówki żelkotowej i pasty polerskiej Sea-Line odnowić porysowane burty łodzi wykonanej z laminatu?

W pierwszym kroku warto zadbać o warunki w jakich wykonujemy naprawę oraz właściwe przygotowanie obiektu naprawy. W drugim kroku usuniemy pajączki, rysy, oraz ubytki powłoki żelkotu za pomocą szpachlówki. W trzecim kroku zniwelujemy widoczność łaty i nadamy połysk korzystając z pasty polerskiej.

Produkty potrzebne do naprawy:

  • szpachlówka żelkotowa DRY FAST Sea-Line
  • pasta polerska S1 Premium Sea-Line
  • wełna jagnięca
  • papier ścierny
  • taśma lakiernicza

Przydadzą się również:

  • zmywacz Cleaner Sea-Line
  • Cleaner S3 Sea-Line
  • Quick S5 Sea-Line

 

WARUNKI NAPRAWY

Naprawy jachtów mają miejsce zarówno w profesjonalnych halach jak i w warunkach amatorskich. Jeśli prace wykonywane są pomieszczeniach zamkniętych należy zadbać o odpowiednią wentylację i przewiew­ność pomieszczenia. Kiedy pracujemy są na zewnątrz, należy unikać bezpośredniego nasłonecznienia powierzchni na których dokonywana jest naprawa. Idealną temperaturą do prac jest przedział 18 – 23°C. Niewielkie odchylenia są akceptowalne, ale warto znać zagrożenia. Aplikacja szpachlówek żelkotowych w niskich temperaturach spowoduje znacz­ne wydłużenie się czasu utwardzania. Z kolei znacznie wyższe temperatury otoczenia, a zwłaszcza nagrzana powierzchnia naprawy  mogą powodować powstawanie wad oraz defektów.  Maksymalna wilgotność powietrza nie powinna być wyższa niż 75%. Kategorycznie należy unikać opadów deszczu czy osadzania się mgły na nieutwardzone szpachlówki.

grap-10

PRZYGOTOWANIE OBIEKTU NAPRAWY

Pracę zaczynamy od dokładnego umycia całego elementu. Wykorzystując myjkę wysokociśnieniową już na tym etapie prac można usunąć z powierzchni uszkodzone stare powłoki lakiernicze czy luźno związane odpadające fragmenty podłoża. Oczysz­czenie powierzchni z zanieczyszczeń jak piasek czy drobne kamienie, to warunek przystąpienia do prac szlifierskich.

W przypadku uszkodzeń występujących na dużej powierzchni, można rozważyć częściowe zeszlifowanie warstwy uszkodzonego żelkotu. Do usunięcia pojedynczych uszkodzeń oraz niewielkich skupisk rys można użyć frezu kulowego lub dłuta.  Uszkodzenia należy poszerzyć tak aby stworzyły kształt litery V, a następnie przeprowadzić ukosowanie krawędzi. Zawsze wykonując prace szlifierskie należy zwrócić szczególną uwagę by nie szlifować zbyt głęboko i nie uszkodzić warstwy nośnej laminatu. Po szlifowaniu wystarczy oczyścić powierzchnię z pyłu szlifierskiego i odtłuścić miejsce naprawy używając Cleaner Sea-Line, wyznaczyć miejsce naprawy i linię aplikacji szpachlówki używając taśmy lakierniczej i już można przystąpić do aplikacji szpachlówki żelkotowej.

 

WYPEŁNIENIE UBYTKÓW

Potrzebną ilość szpachlówki żelkotowej DRY FAST należy wymieszać z utwardzaczem w stosunku wagowym 100:2.  Warto tak zaplanować prace, aby nie przygotowywać większych ilości produktu niż ta, która może być jednorazowo zużyta. Czas przydatności mieszaniny do stosowania w temperaturze 20°C wynosi około 6-7 minut.

Wypełniamy uszkodzeni nakładając odpowiednią ilość szpachlówki. Warstwy nie powinny być grubszej niż 2-3 mm, a w przypadku głębszych uszkodzeń powtarzamy aplikację. Dla uzyskania jednolitego wypełnienia należy wypychać powietrze z masy szpachlowej dociskając ją szpachelką. Wyrównujemy powierzchnię pozostawiając niewielki naddatek, pozwalający po oszlifowaniu na wykonanie prac poler­skich. Prace szlifierskie przeprowadzamy po pełnym utwardzeniu szpachlówki żelkotowej. W przypadku dużych naddatków do szlifowanie wstępnego można użyć papieru ściernego P240 – P400, a do szlifowania wykończeniowego papieru ściernego P600 – P1500 gdzie przed polerowaniem można zakończyć na gradacji 1200 lub 1500.

troton-83

 

POLEROWANIE

Pasta bezpieczna nawet w użyciu hobbystycznym oraz pasta, której można z powodzeniem użyć na wymagających ciemnych kolorach jest pasta S1 Premium Sea-Line.  Najlepsze efekty S1 Premium uzyskamy w połączeniu z aplikatorem jagnięcym. Wełna jagnięca pozwoli uniknąć zagrożenia jakim jest przegrzanie i nieodwracalne przepalenie żelkotu. Do pracy przystępujemy nakładając niewielką ilość pasty na głowicę oraz na powierzchnię przeznaczoną do polerowania. Powinna pokryć całe miejsce przeznaczone do polerowania, jednak jej zbyt duża ilość spowoduje wydłużenie czasu pracy, obniżenie wydajności futra, zmniejszenie siły cięcia pasty oraz oczywiście wzrost zużycia pasty polerskiej. Reasumując – zastosujmy mniejszą ilość produktu, a w razie potrzeby powtórzmy operację lub dodajmy w trakcie polerowania. Polerowanie maszyną rotacyjna zacznijmy od możliwie najniższych obrotów.  Będzie to orientacyjnie  800~1000 obr/min. Nie dociskając zbyt mocno głowicy do powierzchni i wykorzystując całe futro polerskie, polerujemy powierzchnię na którą została nałożona pasta. Maszynę należy prowadzić równym i bardzo wolnym tempem. Zbyt szybkie lub nieregularne ruchy zmniejszą efektywność polerowania i z pewnością wydłużą czas jaki trzeba poświęcić na osiągniecie zadowalającego efektu. Z kolei zbyt długa praca w jednym punkcie może spowodować przegrzanie i uszkodzenie żelkotu.  Na powierzchniach płaskich warto wykorzystać całą powierzchnię futra polerskiego.  Zwiększenie powierzchni aktywnej futra przyspiesza proces polerowania i  pozwala w pełni wykorzystać pastę oraz głowicę polerską. Kiedy w trakcie polerowania pasta zaczyna zmienia konsystencję i sprawia wrażenie lekko przeźroczystej emulsji należy  stopniowo zwiększać obroty maszyny, aż do całkowitego roztarcia się pasty i uzyskania połysku na powierzchni. W końcowym etapie roztarcia pasty dopuszczalne jest zwiększenie obrotów maszyny polerskiej do maksymalnie 1800 obr/min.

sealine-reklamowe-30

Ewentualne pozostałości pasty na powierzchni można usunąć za pomocą miękkiej ściereczki oraz płynu S3 Finish Cleaner Sea-Line. Płyn S3 na tym etapie pełni też rolę preparatu kontrolnego.

Wypolerowaną powierzchnie warto zabezpieczyć przed działaniem promieni UV czy uszkodzeniami. Można do tego użyć zabezpieczeń ceramicznych lub opartych na wosku. Szczególnie polecany jest prosty w użyciu wosk Quick Wax Sea-Line S5

 

 

 

Zobacz również
  • Ferrari, Aston Martin i składak Wigry – Sławomir Gołąb swój biznes stworzył od zera i robi to co kocha

    – Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …

    Ferrari, Aston Martin i składak Wigry – Sławomir Gołąb swój biznes stworzył od zera i robi to co kocha
  • Opowieść o Dywizjonie 303 na bardzo dobrym motocyklu

    Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …

    Opowieść o Dywizjonie 303 na bardzo dobrym motocyklu
  • Karta ratująca życie. Kluczowe narzędzie dla ratowników na polskich drogach

    Wypadki samochodowe to nagła tragedia, która może skończyć się śmiercią lub poważnymi obrażeniami dla uczestników. Gdy pojazd zostaje zmiażdżony, staje się pułapką dla osób zakleszczonych w nim, a każda minuta od momentu zdarzenia może być …

    Karta ratująca życie. Kluczowe narzędzie dla ratowników na polskich drogach
  • Nowa polerka do zadań specjalnych

    Włoska firma Rupes, to znany producent narzędzi elektrycznych i akcesoriów, między innymi do auto detailingu. Szczególne miejsce wśród produktów tej marki zajmują polerki. Model iBrid Rupes BigFoot, przedstawiany jest jako prawdziwa rewolucja w świecie zastosowań …

    Nowa polerka do zadań specjalnych
  • Brytyjski klasyk, polska robota czyli historia renowacji pewnego Mini

    Wśród samochodów zasługujących na miano kultowych jedno z ważniejszych miejsc zajmuje brytyjski Mini. Zaprojektowany w drugiej połowie lat 50. ubiegłego wieku produkowany był do końca stulecia. Dziś ten ceniony przez kolekcjonerów klasyk w Wielkiej Brytanii …

    Brytyjski klasyk, polska robota czyli historia renowacji pewnego Mini

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się
x