• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Proces naprawy w warsztacie blacharsko-lakierniczym

Proces naprawy w warsztacie blacharsko-lakierniczym

Warsztat przystępujący do naprawy pojazdu po zdarzeniu drogowym powinien wykonać szereg czynności niezbędnych dla właściwej oceny uszkodzeń, ich naprawy oraz rozliczenia z płatnikiem. Pracownicy o wysokich kwalifikacjach wykonują je w określonej kolejności.

 

W dużych warsztatach jednym samochodem zajmuje się kilka, a może i kilkanaście osób. W warsztatach małych zadania wymienionych niżej pracowników spadają na właściciela i – jeśli są – dwóch, trzech pracowników.

Proces naprawy samochodu obejmuje cały szereg czynności wykonywanych przez odpoqwiednio przygotowanych pracowników:

 

Doradcy Klienta

– rejestracja klienta w systemie firmy

– zgłoszenie do płatnika z ustaleniem odpowiedzialności (zazwyczaj Ubezpieczyciel)

– ocena uszkodzeń przez Rzeczoznawcę płatnika ( umyty pojazd)

– weryfikacja kosztorysu warsztatowego przez płatnika i jego zatwierdzenie

– zamówienie części zamiennych i materiałów niezbędnych do naprawy

– przygotowanie opisu czynności do wykonania dla poszczególnych pracowników

 

Monterzy

– wprowadzenie na stanowisko po umyciu dodatkowym (podwozie, nadkola)

– pomiary nadwozia z wydrukiem

– zabezpieczenie miejsc nienaprawianych oraz wnętrza pojazdu

– demontaż części niezbędnych w celu udostepnienia obszaru naprawy

shutterstock_302642225

Blacharze

– demontaż elementów do wymiany i naprawy

– naprawa

– montaż i pasowanie elementów wraz z kontrolą jakości wykonania

– pomiary kontrolne

– demontaż do lakierowania

 

Pomocnicy

– przygotowanie powierzchni elementów oraz nadwozia do lakierowania w kabinie wraz z kontrolą jakości

 

Lakiernicy

– dobór kolorystyki do nadwozia

– lakierowanie nadwozia i elementów

 

Mistrz

– kontrola jakości

 

Monterzy i Blacharze

– montaż pojazdu

 

Polerowacze i Lakiernicy

– prace polerskie i przygotowanie przed wydaniem

Kontrola Jakości po naprawie

Osoba upoważniona z dużym doświadczeniem np. Doradca, Mistrz, Kierownik warsztatu

Mechanic checking on auto bodywork

Jak widać, do przeprowadzenia naprawy w standardach ASO wymagana jest praca i wiedza wielu specjalistów, pamiętać należy o osobach wspierających tj. pracowników biura klienta, magazynu części zamiennych czy obsługi samochodów zastępczych.

W praktyce w zależności od wielkości warsztatu oraz jego efektywności, wyszukuje się pracowników mających więcej niż jedną specjalność – blacharz i monter, mechanik z uprawnieniami diagnosty i monter, pomocnik z podstawami umiejętności lakiernika, pomocnik i polerowacz. Oczywiście wiele zależy od lokalnej specyfiki, nie wszędzie uda się znaleźć osoby o określonych specjalizacjach, wiedzy i doświadczeniu.

W małym warsztacie szef sam pracuje, a ekipę uzupełnia o specjalistów których sam nie potrafi zastąpić. W większych firmach, 4-6 osobowych, to właściciel zajmuje się papierologią i częściami oraz obsługą klienta, a specjaliści – blacharz i lakiernik wspierani są przez pomocników i wykonują całą naprawę. Życie tworzy różne konfiguracje zespołu tworzonego w celu optymalnego wykorzystania wyposażenia warsztatu oraz dobrego wykonania usługi. Jeśli to się nie uda to może się skończyć likwidacją zakładu.

14

 

W warsztatach dużych, wykonujących większość napraw trójelementowych, specjalizacja poszła tak daleko, że każdy specjalista – przygotowywacz , monter, blacharz oraz lakiernik, wykonuje swoje czynności. Pojazd, niczym na taśmie produkcyjnej, jest przesyłany od specjalisty do specjalisty, bez martwego przestoju (oczekiwania na zmianę) i jest wydawany po dwóch, trzech dniach od przyjęcia (Anglia, Holandia). Oczywiście z zachowaniem właściwej jakości wykonania. Płaca wynika ze sprzedanych roboczogodzin, a w kalkulacjach znajdujemy wartość robocizny przypisaną do wykonywanej czynności. Nie ma problemów z błędami wykonania, bo każdy pracownik jest specjalistą, więc ich nie popełni.

Dużym zaskoczeniem dla autorów była duża firma, w której jeden pracownik wykonywał cały proces sam: od naprawy blacharskiej przez lakierowanie aż do ostatecznego montażu. Można i tak, bo jak wcześniej wspomniano, to Życie i lokalny rynek wymusza określone działania.

Tekst i zdjęcia: Mirosław Rutkowski, Mieczysław Sieczkowski

 

Zobacz również
  • Wskazówki od marki Standox: jak unikać igiełkowania

    Mikroskopijne dziurki w lakierze bezbarwnym są niezwykle irytujące. Na szczęście z nowym nagraniem szkoleniowym z cyklu Standovision lakiernicy łatwo unikną tych klasycznych błędów. Wrzesień 2021 r. – Standox, marka renowacyjna firmy Axalta, udostępniała bezpłatne filmy szkoleniowe – …

    Wskazówki od marki Standox: jak unikać igiełkowania
  • Renowacje latem – porady od marki Standox

    Porady dotyczące stosowania lakieru bazowego Standoblue w gorących i suchych warunkach Sierpień 2021 r. – Latem wysokie temperatury i duże wahania wilgotności stawiają przed lakiernikami liczne wyzwania. Eksperci Standox, marki renowacyjnej Axalta z niemieckiego miasta Wuppertal, opracowali zestaw praktycznych …

    Renowacje latem – porady od marki Standox
  • Pantone 448 C – czy to jest najbrzydszy kolor świata?

    Niestety są sytuacje w życiu, w których chciało by się rzec You can’t run, you can’t hide, i to nie ważne jak bardzo się starasz. Do takich sytuacji należy wybór odpowiedniego koloru i to nie …

    Pantone 448 C  – czy to jest najbrzydszy kolor świata?
  • Jakim testom poddaje się w przemyśle motoryzacyjnym powłoki lakierowe ?

    Samochody są coraz bardzo skomplikowanymi maszynami nie tylko pod względem wszędobylskiej elektroniki, ale również coraz bardziej rozmaitych materiałów konstrukcyjnych, ale przede wszystkim warstw dekoracyjnych. Na samym początku wystarczyła farba i to w jednym kolorze zwykle …

    Jakim testom poddaje się w przemyśle motoryzacyjnym powłoki lakierowe ?
  • AkzoNobel i jego marka Sikkens kontynuują współpracę z producentem samochodów Mercedes-Benz w Chinach i Indonezji

    Mercedes-Benz i AkzoNobel przedłużyły umowę partnerską o kolejne cztery lata. Oznacza to, że firma pozostaje rekomendowanym dostawcą produktów i usług serwisowych w Chinach oraz preferowanym partnerem Mercedes-Benz w Indonezji.   Podpisanie umowy zostało poprzedzone szczegółowymi …

    AkzoNobel i jego marka Sikkens kontynuują współpracę z producentem samochodów Mercedes-Benz w Chinach i Indonezji

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się