Warsztat przystępujący do naprawy pojazdu po zdarzeniu drogowym powinien wykonać szereg czynności niezbędnych dla właściwej oceny uszkodzeń, ich naprawy oraz rozliczenia z płatnikiem. Pracownicy o wysokich kwalifikacjach wykonują je w określonej kolejności.
W dużych warsztatach jednym samochodem zajmuje się kilka, a może i kilkanaście osób. W warsztatach małych zadania wymienionych niżej pracowników spadają na właściciela i – jeśli są – dwóch, trzech pracowników.
Proces naprawy samochodu obejmuje cały szereg czynności wykonywanych przez odpoqwiednio przygotowanych pracowników:
Doradcy Klienta
– rejestracja klienta w systemie firmy
– zgłoszenie do płatnika z ustaleniem odpowiedzialności (zazwyczaj Ubezpieczyciel)
– ocena uszkodzeń przez Rzeczoznawcę płatnika ( umyty pojazd)
– weryfikacja kosztorysu warsztatowego przez płatnika i jego zatwierdzenie
– zamówienie części zamiennych i materiałów niezbędnych do naprawy
– przygotowanie opisu czynności do wykonania dla poszczególnych pracowników
Monterzy
– wprowadzenie na stanowisko po umyciu dodatkowym (podwozie, nadkola)
– pomiary nadwozia z wydrukiem
– zabezpieczenie miejsc nienaprawianych oraz wnętrza pojazdu
– demontaż części niezbędnych w celu udostepnienia obszaru naprawy
Blacharze
– demontaż elementów do wymiany i naprawy
– naprawa
– montaż i pasowanie elementów wraz z kontrolą jakości wykonania
– pomiary kontrolne
– demontaż do lakierowania
Pomocnicy
– przygotowanie powierzchni elementów oraz nadwozia do lakierowania w kabinie wraz z kontrolą jakości
Lakiernicy
– dobór kolorystyki do nadwozia
– lakierowanie nadwozia i elementów
Mistrz
– kontrola jakości
Monterzy i Blacharze
– montaż pojazdu
Polerowacze i Lakiernicy
– prace polerskie i przygotowanie przed wydaniem
Kontrola Jakości po naprawie
Osoba upoważniona z dużym doświadczeniem np. Doradca, Mistrz, Kierownik warsztatu
Jak widać, do przeprowadzenia naprawy w standardach ASO wymagana jest praca i wiedza wielu specjalistów, pamiętać należy o osobach wspierających tj. pracowników biura klienta, magazynu części zamiennych czy obsługi samochodów zastępczych.
W praktyce w zależności od wielkości warsztatu oraz jego efektywności, wyszukuje się pracowników mających więcej niż jedną specjalność – blacharz i monter, mechanik z uprawnieniami diagnosty i monter, pomocnik z podstawami umiejętności lakiernika, pomocnik i polerowacz. Oczywiście wiele zależy od lokalnej specyfiki, nie wszędzie uda się znaleźć osoby o określonych specjalizacjach, wiedzy i doświadczeniu.
W małym warsztacie szef sam pracuje, a ekipę uzupełnia o specjalistów których sam nie potrafi zastąpić. W większych firmach, 4-6 osobowych, to właściciel zajmuje się papierologią i częściami oraz obsługą klienta, a specjaliści – blacharz i lakiernik wspierani są przez pomocników i wykonują całą naprawę. Życie tworzy różne konfiguracje zespołu tworzonego w celu optymalnego wykorzystania wyposażenia warsztatu oraz dobrego wykonania usługi. Jeśli to się nie uda to może się skończyć likwidacją zakładu.
W warsztatach dużych, wykonujących większość napraw trójelementowych, specjalizacja poszła tak daleko, że każdy specjalista – przygotowywacz , monter, blacharz oraz lakiernik, wykonuje swoje czynności. Pojazd, niczym na taśmie produkcyjnej, jest przesyłany od specjalisty do specjalisty, bez martwego przestoju (oczekiwania na zmianę) i jest wydawany po dwóch, trzech dniach od przyjęcia (Anglia, Holandia). Oczywiście z zachowaniem właściwej jakości wykonania. Płaca wynika ze sprzedanych roboczogodzin, a w kalkulacjach znajdujemy wartość robocizny przypisaną do wykonywanej czynności. Nie ma problemów z błędami wykonania, bo każdy pracownik jest specjalistą, więc ich nie popełni.
Dużym zaskoczeniem dla autorów była duża firma, w której jeden pracownik wykonywał cały proces sam: od naprawy blacharskiej przez lakierowanie aż do ostatecznego montażu. Można i tak, bo jak wcześniej wspomniano, to Życie i lokalny rynek wymusza określone działania.
Tekst i zdjęcia: Mirosław Rutkowski, Mieczysław Sieczkowski
Producenci materiałów i narzędzi dla lakierników prześcigają się we wprowadzaniu coraz to nowych produktów. Po części spowodowane jest to koniecznością sprostania coraz bardziej restrykcyjnym normom chroniącym środowisko, po części wymogiem spełnienia oczekiwań akcjonariuszy, czyli …
Polska Izba Motoryzacji pragnie wyróżnić najlepsze obiekty blacharsko-lakiernicze działające: w sieci autoryzowanych dealerów, innych sieciach lub działających samodzielnie. Celem konkursu jest nagrodzenie serwisów za rozwój i innowacyjność przedsiębiorstwa, nowoczesność wyposażenia i wdrożone nowe rozwiązania technologiczne, …
Celem projektu jest pozyskanie nowych pracowników lakierni poprzez proces kształcenia lub doszkalania oraz promowanie zawodu lakiernik samochodowy wśród młodzieży. Autorski program marki Sikkens został przygotowany przez specjalistów z działu technicznego AkzoNobel i wsparciu partnerów biznesowych, a jego założenia obejmują część teoretyczną oraz praktyczną. …
W przyszłym roku firma PHU Auto Piotra Jaworowskiego z Konstantynowa Łódzkiego, będzie świętować 30 – lecie istnienia. Jednak początki jego aktywności w branży sięgają jeszcze końca lat 80-tych. – Kiedyś sprzedawał ten kto miał, a …
AkzoNobel wprowadza na rynek innowacyjną i wysokowydajną technologię, na której skorzystają producenci puszek. Jest to wolne od bisfenoli, styrenu, PFAS i formaldehydu powlekanie wewnętrzne. Dział Powłok Opakowaniowych firmy opracował AccelshieldTM 300, wewnętrzną powłokę natryskową …
W przyszłym roku firma PHU Auto Piotra Jaworowskiego z Konstantynowa Łódzkiego, będzie świętować 30 – lecie istnienia. Jednak początki jego aktywności w branży sięgają jeszcze końca lat 80-tych. – Kiedyś sprzedawał ten kto miał, a …
. O tym, że amerykańska motoryzacja była z innej planety niż europejska, wiedzą wszyscy, którzy choć trochę samochodami się interesują. O ile globalne modele światowych producentów samochodów wypchnęły z dróg krążowniki szos, to amerykańska …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …