Producenci samochodów coraz częściej stosują drogie efekty i wykończenia specjalnie dla konkretnych modeli samochodów. Ich naprawa może stanowić spore wezwanie dla lakierników. Standox – jedna z globalnych marek renowacyjnych z Wuppertalu (Niemcy) – oferuje produkty i rozwiązania umożliwiające profesjonalną renowację takich efektów specjalnych. Wszystkie wskazówki dotyczące samochodów można znaleźć w Standopedii – internetowej bibliotece materiałów marki Standox.
Barwione lakiery bezbarwne stają się coraz popularniejsze w branży motoryzacyjnej ze względu na atrakcyjny efekt końcowy- głębszy, pełniejszy kolor z większym połyskiem. Mazda, japoński producent samochodów, pięć lat po wprowadzeniu na rynek modelu CX-5 opracował 46V Soul Red Crystal – emanujący energią, głęboki kolor, który doskonale podkreśla sylwetkę tego średniej klasy SUV-a. Renowacja polega na aplikacji lakieru bazowego, tzw. (gruntu) i warstw barwionego lakieru bezbarwnego oraz zwykłego lakieru bezbarwnego. Grzegorz Kotliński, Doradca Techniczny marki Standox, wyjaśnia, jak osiągnąć znakomity efekt już za pierwszym razem. Krok 1. Natrysk próbnyAplikacja barwionego lakieru bezbarwnego jest podobna do aplikacji lakieru bazowego – im więcej warstw aplikujesz, tym lepsze krycie. To oznacza, że liczba i grubość warstw bezpośrednio wpływają na odcień, połysk i głębię koloru. Do renowacji przeprowadzanych z wykorzystaniem barwionych lakierów bezbarwnych Standox zaleca wykonanie natrysków próbnych, na podstawie których można określać liczbę warstw barwionego lakieru bezbarwnego, a tym samym – dokładniej dopasować lakier do koloru nadwozia. Krok 2. Wypełniacz do szlifowania i obszar naprawyPrzygotuj podłoże i materiały zgodnie ze standardową procedurą. Następnie aplikuj wypełniacz Standox VOC Filler, najlepiej w kolorze FC3. Przeszlifuj wypełniacz papierem o ziarnistości od P500 do P600, a obszar cieniowania – o ziarnistości od P1000 do P1200. Krok 3. Dodatek do cieniowaniaAplikuj dodatek Standoblue Color Blend lub Standoblue Color Blend Long na obszar cieniowania oraz przylegające powierzchnie lub przylegającą część karoserii. Krok 4. Lakier bazowy i odparowaniePrzed rozpoczęciem lakierowania wymieszaj lakier Standoblue w kolorze 46V Soul Red Crystal z 20% dodatku Standoblue Viscosity Adjuster. Aplikuj wymieszany lakier na miejsce naprawy na 1,5 warstwy do uzyskania jednolitej powierzchni. W miejscu cieniowania, na mokry dodatek Standoblue Color Blend aplikuj 1,5 warstwy lakieru Standoblue tak, aby uzyskać łagodny efekt przejścia. Następnie pozostaw całość do wyschnięcia. Krok 5. Barwiony lakier bezbarwnyAby przyspieszyć proces, przygotuj dwa pistolety lakiernicze – jeden z lakierem barwionym, a drugi z bezbarwnym. Zastosuj odpowiedni utwardzacz i rozcieńczalnik. Aplikuj barwiony lakier bezbarwny na wcześniej położoną powierzchnie lakieru bazowego i rozpyl go również w miejscu cieniowania. Krok 6. Łączenie z lakierem bezbarwnymAplikuj lakier bezbarwny na przylegającą powierzchnię, tak aby jego warstwa nałożyła się z wciąż jeszcze mokrym barwionym lakierem bezbarwnym. Wysusz element zgodnie z instrukcją zawartą w metryczce technicznej. Zależnie od wybranego lakieru bezbarwnego Standox VOC Clear lub w celu wyrównania struktury powłoki zaleca się aplikację dodatkowej warstwy lakieru bezbarwnego na polakierowanych elementach.
Szczegółowe instrukcje przeprowadzania renowacji efektów specjalnych można pobrać ze strony standox.pl/standothek. Techniczne porady oraz więcej informacji o produktach można znaleźć w nowej bibliotece online marki Standox (www.standox.pl/standopedia), która jest regularnie aktualizowana i wzbogacana przez specjalistów marki Standox. Zasoby nie tylko są praktyczne, lecz także stanowią cenne źródło informacji dla profesjonalnych lakierników.
Natryski próbne umożliwiają określenie liczby warstw barwionego lakieru bezbarwnego, co pozwala jak najlepiej dopasować kolor do oryginalnego lakieru.
Producenci materiałów i narzędzi dla lakierników prześcigają się we wprowadzaniu coraz to nowych produktów. Po części spowodowane jest to koniecznością sprostania coraz bardziej restrykcyjnym normom chroniącym środowisko, po części wymogiem spełnienia oczekiwań akcjonariuszy, czyli …
Polska Izba Motoryzacji pragnie wyróżnić najlepsze obiekty blacharsko-lakiernicze działające: w sieci autoryzowanych dealerów, innych sieciach lub działających samodzielnie. Celem konkursu jest nagrodzenie serwisów za rozwój i innowacyjność przedsiębiorstwa, nowoczesność wyposażenia i wdrożone nowe rozwiązania technologiczne, …
Od jakiegoś czasu dostrzec można w orzecznictwie sądów powszechnych w sprawach roszczeń serwisów naprawczych z umów Autocasco przeciwko Towarzystwom Ubezpieczeń wnikliwą analizę zapisów OWU AC. Być może spowodowane to zostało lawiną spraw przeciwko bankom o …
Celem projektu jest pozyskanie nowych pracowników lakierni poprzez proces kształcenia lub doszkalania oraz promowanie zawodu lakiernik samochodowy wśród młodzieży. Autorski program marki Sikkens został przygotowany przez specjalistów z działu technicznego AkzoNobel i wsparciu partnerów biznesowych, a jego założenia obejmują część teoretyczną oraz praktyczną. …
Automechanika Frankfurt, uznawana za wiodącą międzynarodową wystawę branży motoryzacyjnej, ponownie zgromadziła dziesiątki tysięcy osób, potwierdzając swoją renomę i zasięg. Na ogromnej powierzchni 320 000 m², rozlokowanej na 26 poziomach hal wystawienniczych, swoje produkty i usługi …
W przyszłym roku firma PHU Auto Piotra Jaworowskiego z Konstantynowa Łódzkiego, będzie świętować 30 – lecie istnienia. Jednak początki jego aktywności w branży sięgają jeszcze końca lat 80-tych. – Kiedyś sprzedawał ten kto miał, a …
. O tym, że amerykańska motoryzacja była z innej planety niż europejska, wiedzą wszyscy, którzy choć trochę samochodami się interesują. O ile globalne modele światowych producentów samochodów wypchnęły z dróg krążowniki szos, to amerykańska …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …