• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Polak w warsztacie

Polak w warsztacie

 

Mój znajomy ostatnio dokonał szokującego, w jego mniemaniu, odkrycia. Policzył koszty ostatnich kilku napraw swojego samochodu i wyszło mu, że jego samochód według firmy ubezpieczeniowej jest warty dwukrotnie więcej niż wynosi jego szacowana cena rynkowa. Jak dokonał tego obliczenia? Według niego bardzo prosto:

-wymiana tylnych drzwi 5900 zł,

-przedni zderzak i błotnik 4780 zł,

-maska i szyba przednia 7500 zł.

Według tego domorosłego naukowca-badacza, to licząc proporcjonalnie koszty pozostałych elementów pojazdu zamiast wartości pojazdu ok 45 tys. wyszło by co najmniej 75 tys. zł, a takie drobiazgi jak silnik musiały by być dodane w gratisie.

Ma rację? Nie. Szanowny naukowiec-amator nie uwzględnił w ogóle kosztów pracy, materiałów podstawowych i pomocniczych, jak i całej machiny, która obsługuje tzw. likwidację szkód. Na moją uwagę na ten temat oczywiście się oburzył i stwierdził, że to i tak jest na pewno przewartościowane. No cóż. Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia. Co na to by powiedział przedstawiciel jednego z warsztatów wykonujących usługi na zlecenie firmy ubezpieczeniowej? Zapytajmy…

Jak wyglądają rozliczenia likwidacji szkód pomiędzy warsztatem a towarzystwami ubezpieczeniowymi?

W rozliczeniach warsztat – TU jest coraz lepiej. Towarzystwa coraz częściej terminowo wypłacają odszkodowania, a tzw. kwoty bezsporne wypłacają na konto upoważnionego serwisu jeszcze przed zakończeniem naprawy, co zdecydowanie poprawia płynność finansową warsztatów.


Tak zwany dodatkowy „haracz”, który niektóre TU wprowadziły od każdej szkody zostały zaakceptowane przez wykonawców usług?

Umowy o współpracy TU z serwisami, bo podejrzewam iż o to chodzi, to ich indywidualna sprawa. Wiele spraw regulują, ale nie ma nic za darmo. Jak warsztat nie chce, to nie podpisuje.

Jak spowodować aby TU rozliczały mniej szkód na tzw. kosztorys?

Towarzystwa w chwili obecnej, z tego co mi wiadomo, tylko ok 35% szkód rozliczają na faktury, a reszta wypłacana jest na kosztorys, bo tak chce poszkodowany, a równocześnie korzystniejsze jest to dla TU. Wypłaty na kosztorys są coraz mniejsze, bo tylko tak można na obecną chwilę zmusić klienta do naprawy na fakturę, pomimo, iż na wypłacie większego odszkodowania TU nie zależy. Aby ten proceder ukrócić trzeba zadziałać na kilku płaszczyznach, albo na jednej – abolicji podatkowej – która likwidując możliwość nieopodatkowanych dochodów przy okazji załatwi i temat odszkodowań oraz wiele innych. Ale to nie takie proste, bo okazuje się, że nas jako Państwa jeszcze na to nie stać.

Więc na razie możemy i musimy działać na kilku płaszczyznach:

Po pierwsze trzeba uregulować handel częściami używanymi, aby był on nieopłacalny. W tym celu należało by tzw. szkody całkowite rozliczać tak, aby auta traciły prawo do ponownej rejestracji i trafiały na złom, a TU wypłacało 100% wartości auta na dzień szkody. Nie będzie co naprawiać, to i nie będzie popytu na części z nielegalnych źródeł.

Po drugie, przynajmniej z polis AC, wypłacać odszkodowanie tylko na podstawie faktur za naprawę. To akurat łatwe do zrobienia, bo regulują to ogólne warunki ubezpieczenia AC. Problem tylko w tym, czy będzie to opłacalne dla TU i czy nie spowoduje zwiększenia składek. Na pewno zwiększy wpływy do budżetu z tytułu VAT.

W przypadku szkód z polis OC niewiele można zrobić – abolicja załatwiła by temat, a tak pozostaje, jak wyżej, temat szkód całkowitych bez prawa rejestracji. Zasili on nam rynek używanych części zamiennych legalnego pochodzenia przez zwiększenie podaży, ale zmniejszymy popyt redukując ilość szkód wypłaconych wg. kosztorysu.

Odpowiedzi na pytania udzielił mi przedstawiciel warsztatu o ugruntowanej pozycji rynkowej z bardzo dużym doświadczeniem, funkcjonujący na rynku likwidacji szkód od bardzo wielu lat.

Zobacz również
  • Magia technologii

      Zmiany w konstrukcji pojazdów widoczne są w zasadzie we wszystkich elementach i zespołach pojazdów. Napędy się Zmieniają i coraz częściej do głosu dochodzą silniki elektryczne oraz hybrydy systemów spalinowych z elektrycznymi lub gazowe z …

    Magia technologii
  • Podstawy spawalnictwa – spoiwa i gazy

    W procesach spawalniczych stosowane są również materiały pomocnicze. Ich rodzaj zależy od metody spawania. Do podstawowych materiałów spawalniczych należą spoiwa i gazy. Spoiwo to materiał dodawany podczas spawania tworzący spoinę. Gazy mogą być osłoną procesu …

    Podstawy spawalnictwa – spoiwa i gazy
  • Obróbka skrawaniem – wiercenie i wiertła

      Przy pomocy wiercenia uzyskuje się otwory w materiale obrabianym. Najczęściej otwory wykonywane są przy pomocy wierteł wykonanych ze stali narzędziowej. Wiertła zamocowane w wiertarce wykonują ruch obrotowy, proces wiercenia uzyskuje się poprzez dodanie ruch …

    Obróbka skrawaniem – wiercenie i wiertła
  • Karoseria pojazdu a geometria kół

        Szczególnym przypadkiem pomiaru diagnostycznego układu jezdnego samochodu jest pomiar dokonywany po przeprowadzeniu powypadkowej naprawy blacharskiej, niezależnie czy dokonuje się tego w warsztacie blacharskim, który dokonał tej naprawy, czy też w innym miejscu. Najlepiej, …

    Karoseria pojazdu a geometria kół
  • Jak naprawiać dobrze, szybko i tanio ?

    Jeśli w warsztacie słychać wykrzykiwane pytania wsparte grubym słowem, to znaczy, że mamy problem. A jeśli owe krzyki dotyczą poszukiwanych materiałów, narzędzi czy sposobu przemieszczania pojazdów, to problem dotyczy nie tylko kultury języka, ale złej …

    Jak naprawiać dobrze, szybko i tanio ?

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się
x