W naprawach powłok lakierowych podstawą poprawnego wykonania są odpowiednio dobrane narzędzia oraz materiały do konkretnej pracy.Ważna jest umiejętność korzystania z narzędzi, właściwa ich regulacja i konserwacja.
Najbardziej znanym narzędziem lakiernika jest automat ułatwiający, lepiej i szybciej niż pędzlem, nakładanie poszczególnych warstw na lakierowane powierzchnie. Pistolet jest wręcz symbolem i znakiem rozpoznawczym zawodu lakiernika. Pistolet jest narzędziem do nanoszenie równomiernego materiału lakierniczego na przygotowaną do tego powierzchnię. O jego jakości decyduje precyzja wykonania oraz ergonomia i doświadczenie osoby korzystającej z pistoletu. Bardzo ważna jest umiejętność odpowiedniego ustawienia lepkości nanoszonego lakieru, ustawienie ciśnienia i ilości powietrza niezbędnego do natrysku.
Na jakiej zasadzie pracuje pistolet lakierniczy?
Wykorzystuje dynamiczne właściwości strumieni cieczy i gazu. Materiał lakierniczy znajdujący się w pojemniku (obojętne nad, czy pod rękojeścią) zasysany jest przez przepływający strumień powietrza w kierunku dyszy materiałowej, której otwór dozujący jest zamykany iglicą sterowaną przez język spustowy w rękojeści. Ten sam język spustowy steruje zaworem powietrza. Charakterystyczne jest to, że jako pierwszy otwiera się zawór powietrzny, a dopiero po dalszym ściąganiu języka, następuje otwieranie iglicy materiałowej. Takie ustawienie pozwala na kontrole i regulację ilości powietrza, bez konieczności zużywania materiału lakierniczego. Trzecim elementem sterującym strumieniem materiału lakierniczego w pistolecie jest głowica powietrzna. Jest ona wykonana bardzo precyzyjnie i nie ma żadnej regulacji. Jej rolą jest rozdrobnienie strumienia lakieru na bardzo drobne krople „atomizacja” i doniesienia w kokonie (w kształcie tulipana) osłaniającego strumienia powietrza na powierzchnię lakierowaną. Równomierne nałożenie warstwy lakieru zależy od tego, czy lakiernik potrafi zachować właściwą, niezmienną odległość oraz utrzyma oś pistoletu prostopadle do lakierowanej powierzchni. W jednym procesie lakierowania prowadzenie pistoletu musi być niezmienne, w przeciwnym razie poszczególne fragmenty lakierowanej powierzchni mogą nie być jednolite; mogą pojawić się miejscowe różnice powłoki.
Jakie parametry możemy regulować w pistolecie?
Wydatek materiału lakierniczego w pożądanym zakresie reguluje się iglicą materiałową. Aby zwiększyć lub zmniejszyć znacząco wydatek należy wymienić komplet tj. dyszę materiałową z z odpowiednio dobraną (większą lub mniejszą) średnicą dyszy oraz ukompletowaną z nią iglicą i kappe powietrzną (zawsze w komplecie fabrycznie skalibrowanym).
Ciśnienie powietrza doprowadzanego do pistoletu reguluje się manometrem umieszczonym przy rękojeści pistoletu. Regulacja pozwala ustawić właściwy strumień powietrza.
Kształt pióropusza wychodzącego z pistoletu również reguluje się pokrętłem umieszczonym zazwyczaj na bocznej płaszczyźnie pistoletu w sąsiedztwie mocowaniu dysz. Zarys strumienia można ustawić płynnie od kształtu koła, do wylakierowania wewnętrznego naroża, do dużej elipsy, pozwalającej na lakierowanie powierzchni.
Mycie i konserwacja pistoletu
Aby zapewnić długą żywotność precyzyjnego narzędzia, jakim jest pistolet lakierniczy, należy używać właściwych stojaków i uchwytów, chronić przed upadkiem całości bądź jakiejkolwiek jego części, weryfikować stan uszczelnień oraz po każdorazowym użytkowaniu wymyć we właściwych rozcieńczalnikach i osuszyć. Należy pamiętać o tym, aby do kanałów powietrznych nie wprowadzać zanieczyszczonych rozcieńczalników. Osady pozostające w kanałach ograniczą bądź zupełnie zatamują przepływ powietrza, co odbije się na jakości pióropusza do lakierowania. Najpewniejszym zabezpieczeniem przed wlewaniem się brudnych rozcieńczalników jest elastyczna stożkowa końcówka z doprowadzonym niewielkim strumieniem powietrza wetknięta w kanał zasilania powietrzem pistoletu. Do mycia używamy specjalnych szczotek i igieł nie niszczących powierzchni pistoletu i jego elementów oraz odpowiednich rozcieńczalników do mycia. Następnie przepłukujemy czystym rozcieńczalnikiem i osuszamy dmuchawką powietrzną. Tak przygotowane elementy i korpus składamy zwracając uwagę na prawidłowy wygląd uszczelek i wieszamy zmontowany pistolet na właściwy uchwyt.
Kubki na materiały lakiernicze
Systemy zasilania pistoletów w materiał – za pomocą kubków lokowanych na pistolecie oraz pod pistoletem oraz za pomocą zasilania pompą materiałową. Te dwa ostatnie stosujemy przy lakierowaniu dużych płaszczyzn jak kontenery, autobusy itp. W naprawach lokalnych stosujemy kubki na pistolecie. Dostępnei są kubki o różnych pojemnościach wykonane z tworzyw sztucznych lub aluminium. Dla firm posiadających dużą liczbę napraw, przygotowano kubki jednorazowe sztywne bądź z miękkim wkładem. Te jednorazowe zdecydowanie zmniejszają zapotrzebowanie na rozcieńczalniki do mycia, lecz wymagają oddzielnego pojemnika na odpady – pozostałości farb i tworzywa sztuczne. Zaletą jest możliwość przechowania pozostałości bazy typowego koloru, szczególnie w ASO gdzie pracuje się na kilkunastu kolorach.
Rodzaje pistoletów lakierniczych
W zależności od zasobności firmy, można zakupić pistolety właściwe do każdej powłoki nakładanej na pojazd zaczynając od pistoletu:
To jeszcze nie koniec potrzeb, bo w celu zabezpieczenia się przed „to nie ja popsułem” każdy lakiernik lub pomocnik powinien posiadać własny zestaw pistoletów.
Autorzy: Mirosław Rutkowski i Mieczysław Sieczkowski
Wyjaśnienie – HVLP ciśnienie w kappie powietrza nie przekracza 0.71 bar – transferuje dużą objętość materiału przy niskim ciśnieniu – wolna praca
RP – zredukowane ciśnienie lakierowania w celu zmniejszenia stopnia mgły lakierniczej – szybka praca
Wypadki samochodowe to nagła tragedia, która może skończyć się śmiercią lub poważnymi obrażeniami dla uczestników. Gdy pojazd zostaje zmiażdżony, staje się pułapką dla osób zakleszczonych w nim, a każda minuta od momentu zdarzenia może być …
Włoska firma Rupes, to znany producent narzędzi elektrycznych i akcesoriów, między innymi do auto detailingu. Szczególne miejsce wśród produktów tej marki zajmują polerki. Model iBrid Rupes BigFoot, przedstawiany jest jako prawdziwa rewolucja w świecie zastosowań …
Wśród samochodów zasługujących na miano kultowych jedno z ważniejszych miejsc zajmuje brytyjski Mini. Zaprojektowany w drugiej połowie lat 50. ubiegłego wieku produkowany był do końca stulecia. Dziś ten ceniony przez kolekcjonerów klasyk w Wielkiej Brytanii …
Dynamiczny odcień przywołuje na myśl głębię wszechświata i iluminacje kosmosu.Tegoroczna odsłona zaznacza dekadę od wprowadzenia przez firmę Axalta pierwszego Samochodowego Koloru Roku. Axalta Coating Systems (NYSE: AXTA), wiodący globalny dostawca lakierów ciekłych i proszkowych, ogłosiła …
W wyrokach sądowych dotyczących szkód komunikacyjnych likwidowanych z polis Autocasco zauważa się zmianę tendencji orzeczniczych. Sędziowie orzekający w tych sprawach zdają się wreszcie dostrzegać, że niezależnie od rodzaju polisy (OC/AC wariant serwisowy) naprawa pojazdu przez …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …
Wśród samochodów zasługujących na miano kultowych jedno z ważniejszych miejsc zajmuje brytyjski Mini. Zaprojektowany w drugiej połowie lat 50. ubiegłego wieku produkowany był do końca stulecia. Dziś ten ceniony przez kolekcjonerów klasyk w Wielkiej Brytanii …
Patrycjusz Gaj, jeden z liderów lakiernictwa customowego w Polsce, podzielił się z Czytelnikami Lakiernika swoimi wrażeniami z Japonii, gdzie odbywa się Yokohama Hot Rod Custom Show. Japonia i jej motoryzacja, to bardzo ciekawy temat, nie …