• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Organizacja serwisu cz.1

Organizacja serwisu cz.1

Proces likwidacji szkody obejmuje wiele etapów i czynności, które muszą być zaplanowane, zorganizowane oraz wykonane w sposób zgodny z technologią producenta pojazdu oraz wymogami stawianymi przez klienta. Dla realizacji tych celów niezbędna jest odpowiednia organizacja serwisu napraw powypadkowych, począwszy od momentu przyjmowania pojazdu po jego wydanie klientowi.

 

Jak zaplanować?

Tworzenie warsztatu blacharsko-lakierniczego z prawdziwego zdarzenia należy rozpocząć analiza techniczno-ekonomiczną oraz rynkową. O przyszłe zlecenia należy zadbać już na etapie pomysłu czyli trzeba znaleźć zapotrzebowanie na usługi, które warsztat będzie oferował. Kolejnym etapem jest stworzenie technologii serwisu. Od technologii właśnie będzie zależało w zasadzie wszystko co zostanie zaprojektowane i wdrożone. Najczęściej popełnianym błędem w tworzeniu nowego serwisu jest pominięcie tego etapu lub umiejscowienie go w późniejszych etapach projektowania. Inna sytuacja jest kiedy serwis ma powstać w istniejących pomieszczeniach, które należy odpowiednio przystosować do oczekiwań, ale i w tym przypadku konieczne jest stworzenie technologii, która po części musi zostać dopasowana do zastanych warunków lokalowych.

 

Proces technologiczny

Linia technologiczna napraw powypadkowych pojazdów musi być wyposażone zarówno w urządzenia do napraw jak i diagnostyki. Warto przypomnieć, że nie tylko narzędzi do napraw decydują o szybkiej, skutecznej i opłacalnej naprawie, ale i trafna diagnoza potrafi całkowicie zmienić efekty techniczne jak i ekonomiczne przedsięwzięcia biznesowego jakim jest usługa naprawy powypadkowej. Proces technologiczny powinien również uwzględniać szeroko pojęte sprawy organizacyjne jak: proces przyjmowania pojazdów do naprawy, wydawania pojazdów, pozostałych etapów obsługi klienta, obiegu dokumentacji i zleceń, kontaktów z przedstawicielami ubezpieczycieli itp. Nie do przecenienia jest również zaplanowanie odpowiedniej przestrzeni do parkowania pojazdów oczekujących na naprawę jak i parkingu dla klientów oraz pracowników serwisu.

 

 

Rys. Przykładowy proces technologiczny

 

Instalacje w warsztacie

Poza technologiami naprawczymi oraz pomiarowymi należy odpowiednio zaprojektować oraz wykonać instalacje. Podstawowe to instalacja sprężonego powietrza oraz elektryczna. Warto tak zaplanować wydajność oraz rozmieszenie przyłączy aby zminimalizować ilość ewentualnych przedłużaczy zapewniając jednocześnie odpowiednia wydajność we wszystkich ważnych strefach warsztatu. Wiele narzędzi stosowanych w blacharstwie karoseryjnych jest zasilane sprężonym powietrzem. Narzędzia te wymagają odpowiedniego ciśnienia oraz wydajności instalacji zasilającej. Powietrze musi być również odpowiednio przygotowane, tak aby narzędzia nadmiernie się nie zużywały. W przypadku instalacji elektrycznej jest podobnie. Warto pamiętać, że współczesne urządzenia do zgrzewania blach karoseryjnych to potężne maszyny o dużym zapotrzebowaniu na energię elektryczną. Większość zgrzewarek o wysokich parametrach pracy sięgających nawet 15 000 A, wymaga doprowadzenia osobnej linii zasilania, przewodami o odpowiednim przekroju oraz zabezpieczenie bezpiecznikiem zwłocznym o charakterystyce „D”. Przewidywanie takiego przyłącza jest konieczne już na etapie wstępnego planowaniu warsztatu. Dodatkowo niezbędne jest zaprojektowanie odpowiedniej ilości gniazd 400 V o mocy 16 A oraz 32 A.

 

 

Bogusław Raatz

HERKULES AUTO-TECHNIKA

 

 

 

Zobacz również
  • Likwidacja szkód komunikacyjnych: masowe spory konsumentów i serwisów z praktyką narzucania stawek „rynkowych” przez Towarzystwa Ubezpieczeniowe

    Problematyka uzasadnionego czasu najmu oraz stawki dobowej najmu za pojazd zastępczy oferowany w przypadku wystąpienia szkody z OC budzi coraz więcej kontrowersji. Szczególny udział w tym „zamieszaniu” ma tutaj uchwała Sądu Najwyższego z 17 listopada …

    Likwidacja szkód komunikacyjnych: masowe spory konsumentów i serwisów z praktyką narzucania stawek „rynkowych” przez Towarzystwa Ubezpieczeniowe
  • Sposoby na dobre social media czyli jak fotografować auta?

    Media społecznościowe pełne są historii opowiadanych obrazkami. W wielu wypadkach to podstawowa forma reklamy. Co najważniejsze jest to reklama, która działa a my nie wydajemy na nią dużych pieniędzy. W zasadzie inwestujemy tylko swój czas, …

    Sposoby na dobre social media czyli jak fotografować auta?
  • PZU dąży do ograniczenia dostępności w obszarze likwidacji szkód komunikacyjnych?

    Informacja prasowa Automobilklubu Polski, Organizacji Pracodawców Ziemi Lubuskiej, Polskiej Izby Motoryzacji, Polskiej Izby Doradców i Pośredników Odszkodowawczych, Związku Dealerów Samochodów oraz Związku Rzemiosła Polskiego. z dnia 22 lipca 2021 Branża wzywa PZU S.A. oraz PZU Pomoc …

    PZU dąży do ograniczenia dostępności w obszarze likwidacji szkód komunikacyjnych?
  • Naprawa kabin pojazdów użytkowych

    Rynek samochodów użytkowych jest bardzo interesujący nie tylko ze  względu na ilość pojazdów poruszających się po naszym kraju, ale i pozycję Polski jako jednego z czołowych przewoźników towarów w Europie.     Planowanie stanowiska do …

    Naprawa kabin pojazdów użytkowych
  • Uszkodzenia karoserii samochodowej c.d.

    Nie tylko kolizje są przyczyną uszkodzeń karoserii samochodu, ale i naturalne zużycie w wyniku eksploatacji oraz wpływu czynników zewnętrznych takich jak woda, sól lub zniszczenie zmęczeniowe. Osobnym tematem jest renowacja oraz odbudowa pojazdów użytkowych, których …

    Uszkodzenia karoserii samochodowej c.d.

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się