W ubiegłym roku media z zapartym tchem i w dość histerycznym tonie donosiły o gwałtownym wzroście cen paliw na giełdach światowych. Magiczna granica, jak określano cenę 100 dolarów za baryłkę, została przekroczona szybciej niż zapowiadano, i ceny wciąż rosną. Mocna złotówka przez długie miesiące chroniła polskich kierowców przed skutkami podwyżek na rynkach światowych, w końcu jednak również i ceny na krajowych stacjach paliw poszybowały w górę. Analitycy rynku szacują, że w czasie wakacji za litr najpopularniejszej benzyny 95 trzeba będzie płacić 5 złotych. Nie ma żadnych racjonalnych przesłanek, aby oczekiwać spadku, a przynajmniej ustabilizowania cen paliw, zatem nie należy się dziwić, jeżeli pod koniec roku będziemy płacili 6 zł za litr.
Warto przypomnieć, że koszt surowca to zaledwie kilkanaście procent ceny paliwa w stacji benzynowej, podobne są koszty produkcji i dystrybucji. Reszta pieniędzy, które zostawiamy w kasach stacji benzynowych, to czysty zysk. Niewielka jego część trafia do producentów paliw i dystrybutorów, ponad połowa ceny każdego litra zasila skarb państwa. To gigantyczne pieniądze. Niestety, już wydane. Wpływy z paliw zostały precyzyjnie zaplanowane w tegorocznych wydatkach budżetu państwa, a ponieważ budżet jest wciąż deficytowy, to i zmniejszanie przychodów raczej nie wchodzi w rachubę.
Jeżeli nawet akcyza na paliwa zostanie obniżona, to ceny w stacjach nie spadną, a jedynie będą rosły wolniej.
Kierowcom nie pozostaje nic innego, jak płacić przy kolejnym tankowaniu coraz więcej. Można jeździć mniej, jednak nie po to jest w domu samochód, aby stał w garażu.
Nie dajmy się. Zacznijmy jeździć oszczędniej. Jeśli każdy z nas zużyje na każde 100 km o pół litra paliwa mniej, to oszczędzi, średnio około 15 litrów miesięcznie. Tylko w skali Warszawy popyt na paliwo zmaleje o co najmniej 3 tysiące ton, a to już (może) zmusi producentów do zastanowienia nad polityką cenową.
Wystarczy mniej agresywnie przyspieszać, unikać gwałtownych hamowań i starać się utrzymywać optymalne (około 3 tys.) obroty silnika. Nie tylko spadnie zużycie paliwa, oszczędzimy też na oponach, zawieszeniu i hamulcach. Nie bez znaczenia jest też i to, że w powietrze trafi dużo mniej szkodliwych związków i dwutlenku węgla.
Mirosław Rutkowski
Firmy 3M i Axalta ogłosiły dziś rozpoczęcie współpracy nad cyklem szkoleń dla samochodowej branży napraw lakierniczych. Będzie on składał się z 5 modułów – każdy będzie w praktyczny sposób pomagał zarówno lakiernikom, jak i serwisom poznawać najlepsze praktyki oraz …
Cromax® poszerza linię ChromaHybrid o nowy pigment ChromaHybrid WH1729 Magma Red, którego można używać zarówno z systemami lakierów bazowych Cromax Pro, jak i Chromax EZ+. Produkt jest już dostępny w sprzedaży. Stanowi on odpowiedź firmy na rosnącą popularność …
Konferencja ma na celu zgromadzenie ekspertów z różnych obszarów związanych z likwidacją szkód komunikacyjnych oraz zapewnienie im dostępu do najnowszych narzędzi i informacji. Uczestnicy będą mieli okazję pogłębić swoją wiedzę na temat efektywnych metod pracy, …
W przyszłym roku firma PHU Auto Piotra Jaworowskiego z Konstantynowa Łódzkiego, będzie świętować 30 – lecie istnienia. Jednak początki jego aktywności w branży sięgają jeszcze końca lat 80-tych. – Kiedyś sprzedawał ten kto miał, a …
. O tym, że amerykańska motoryzacja była z innej planety niż europejska, wiedzą wszyscy, którzy choć trochę samochodami się interesują. O ile globalne modele światowych producentów samochodów wypchnęły z dróg krążowniki szos, to amerykańska …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …