• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Jak naprawić zmatowiałe i porysowane reflektory samochodowe?

Jak naprawić zmatowiałe i porysowane reflektory samochodowe?

Współczesne samochody wyposażone są w reflektory wykonane z tworzyw sztucznych. Mają wiele zalet, ta technologia pozwala projektować wymyślne kształty lamp, dla producentów ważniejsze jest jednak to, że od dawnych, metalowo-szklanych są znacznie tańsze w produkcji. Mają jednak poważną wadę. Po kilku latach poliwęglan zastępujący szkło matowieje. Wygląda to nieciekawie, ale ważniejsze jest to, że światła coraz mniej skutecznie oświetlają drogę. A to jest niebezpieczne. Można wymienić całą lampę, ale można też skutecznie usunąć wadę. Wykorzystamy Brayt Headlight Restoration Kit. (fot. Brayt zestaw)

 

Aby naprawa była skuteczna poliwęglan zastępujący szkło lampy nie może być uszkodzony. Mechanicznie – wiadomo, pęknięcia dyskwalifikują lampę. Przegrzanie może zdarzyć się (i najczęściej się zdarza), kiedy właściciel wymienia standardowe żarówki na znacznie mocniejsze. Jak wiadomo, żarówki halogenowe generują sporo ciepła, homologowane i zgodne ze specyfikacją samochodu (zazwyczaj H7 – 55W) nie czynią szkody. Kiedy powierzchnia reflektora matowieje i światła są coraz słabsze, niektórzy kierowcy zakładają mocniejsze żarówki, (80W, 100W) zamiast usunąć zmatowienie na „szybie” reflektora. Nadtopionych nadmierną temperaturą lamp nie da się naprawić.

Teoretycznie naprawa jest prosta, trzeba usunąć matową warstwę i starannie spolerować powierzchnię reflektora. W praktyce również nie jest to proces przerastający umiejętności lakierników czy autodetailerów, chociaż pewne doświadczenie się przyda. Po zweryfikowaniu lamp (fot. 1) zaczynamy od zabezpieczenia sąsiadującego z reflektorami lakieru taśmą (fot 2).

brayt_1

Fot. 1

brayt_2

Fot. 2

Po odtłuszczeniu powierzchni szlifujemy zniszczoną warstwę papierem od P400, zależnie od twardości fabrycznej warstwy ochronnej (fot 3). Wygodniej jest używać maszyny szlifierskiej z mniejszym padem 80 mm (fot. 3a). Maszyną z większym aplikatorem o średnicy 150 mm trudniej będzie spolerować krawędzie (fot. 3b). Szlifujemy (fot. 3c) do całkowitego i jednolitego zmatowienia całej powierzchni lampy (fot. 4), po czym nakładamy na pad papier P800. Wyrównujemy powierzchnię stopniowo coraz drobniejszym papierem, kończąc gradacją P2000.

brayt_3a

Fot 3a

brayt_3b

Fot.3b

brayt_3c

Fot. 3c

brayt_4

Fot.4

Zmieniamy aplikator na futro polerskie, (fot. 5) – na zdjęciu wełna jagnięca Brayt z pastą polerską Brayt T11. lub używamy aplikatora wykonanego z gąbki. Polerujemy aż do uzyskania całkowitej przejrzystości lampy (fot. gotowe). Gotowe?

brayt_5

Fot. 5
brayt_6
Niezupełnie. Jeszcze na piękną powierzchnię nakładamy środek zabezpieczający, Brayt T4. Jest to preparat na bazie wody, łatwy w aplikacji zarówno maszynowo, jak i ręcznie. Zabezpiecza powierzchnię na około pół roku, jest też filtrem UV. Na koniec jeszcze trzeba przewidzieć około godziny na relaks, kawę i podziwianie efektów – ten czas potrzebny jest, aby Brayt T4 uzyskał twardość pozwalającą na wydanie samochodu klientowi. Cała praca przy dwóch reflektorach nie powinna zająć więcej niż 3 – 4 godziny. Teraz jest gotowe.
brayt_gotowe
Autorzy: Andrzej Mućko i Mirosław Rutkowski
Zobacz również
  • Kiedy gąbka staje się aplikatorem

      Słowo aplikacja ma wiele znaczeń. Może to być jakiś wzorek na koszuli, może być program komputerowy, aplikować można o pracę, oznacza też praktykę świeżo upieczonego prawnika… Aplikować można lekarstwo, terapię, ale także lakier, zatem …

    Kiedy gąbka staje się aplikatorem
  • Rola wosków w pielęgnacji aut ( i nie tylko )

    Woski naturalne i syntetyczne mimo zmieniających się trendów na rynku nadal pozostają podstawową formą zabezpieczania lakieru oraz wyrobów skórzanych. Już w średniowieczu wiedziano, że końskie siodła należy natłuszczać aby zapewnić im jak najdłuższą żywotność; wtedy …

    Rola wosków w pielęgnacji aut ( i nie tylko )
  • Auto Spa – od mycia po ceramiczne powłoki

    – Zawsze lubiłem mieć zadbane auto – mówi Robert Krawiecki, właściciel Auto Spa w Grudządzu. – Szukałem więc myjni, w której porządnie umyję samochód. Kiepsko było. Skończyło się na tym, że założyłem ją sam. Potem …

    Auto Spa – od mycia po ceramiczne powłoki
  • Sam Rupes nie wystarczy. Potrzebna jest też wiedza

    Z Pawłem Kałuskim, ekspertem od spraw polerowania i przedstawicielem firmy Rupes na rynek Europy północno-wschodniej rozmawia Mirosław Rutkowski. Z czego słynie firma Rupes? Rupes jest producentem elektronarzędzi, a także narzędzi pneumatycznych. Firma ta w 2009 …

    Sam Rupes nie wystarczy. Potrzebna jest też wiedza
  • Nowe gąbki polerskie Brayt

    Do oferty firmy Troton zostały właśnie wprowadzone nowe gąbki polerskie. Gąbki zaprojektowano od podstaw, specjalnie dla produktów Brayt, aby zapewnić jak najlepszą współpracę z pastami polerskimi. Pady wykonane zostały z innowacyjnej, otwarto komórkowej pianki poliuretanowej …

    Nowe gąbki polerskie Brayt

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się