W ostatnich latach coraz częściej słyszymy, że ktoś ma fajną grafikę na motocyklu lub samochodzie namalowaną aerografem. Cóż to jest ten aerograf pytają mniej wtajemniczeni. Najprościej mówiąc mini pistolet lakierniczy, trochę bardziej wgłębiając się w temat można o aerografie pisać całe wypracowania. Nie będę się tu skupiał nad każdą częścią, z której składa się aerograf zaś postaram się Wam na podstawie swojego wieloletniego doświadczenia napisać w kilku słowach coś na temat aerografów i ich przeznaczenia.
Już od końca lat 90 minionego wieku, jak by to nie brzmiało, tworzę projekty przy użyciu aerografu. Praktycznie od samego początku wybór mój padł na aerografy japońskiej marki Anest Iwata. Jest to bez wątpienia światowy lider jeżeli chodzi o produkcję najwyższej klasy sprzętu lakierniczego oraz aerografów, które skierowane są do szeroko pojętej grupy artystów.
Iwata dzieli swoje aerografy na kilka klas w zależności od ich precyzji i przeznaczenia. Ma to znaczenie wtedy, gdy zastanawiam się nad wyborem odpowiedniego dla nas sprzętu w zależności od naszych umiejętności, potrzeb, sosowanych materiałów itp.
Do pierwszej grupy/klasy zaliczają się aerografy serii Revolution. Są to aerografy przeznaczone dla osób początkujących, malujących hobbystycznie. Ich przystępna cena powoduje, że nie wykosztowując się nadmiernie możemy mieć sprzęt wysokiej klasy. Do najpopularniejszych z tej serii aerografów należy model HP-CR. Jest to aerograf wyposażony w dyszę 0.5mm, zamykany kapslem górny zbiornik
Jakość wykonania korpusu aerografu jest naprawdę na bardzo wysokim poziomie. Chrom oblewa go po całości potęgując dobre odczucia. Na lewym boku wygrawerowany jest napis określający model i producenta.
Wszystko jest na swoim miejscu. Nic nie uwiera, nic nie przeszkadza, czyli japoński standard.
Dość duża dysza HP-CR powoduje, że aerograf ten idealnie nadaje się do rozpylania farby o większej gęstości jak również do swobodnego pokrywania dużej powierzchni. Kreskę można prowadzić bardzo cieniutką a w następnej chwili wylewać farbę niczym z pistoletu lakierniczego.
Kolejną z serii jest Eclipse, tą jednak przeskoczę udając się do jeszcze wyższej kategorii aerografów Iwata jaką są model High Performance. Są to modele, które zaliczamy już do kategorii w pełni profesjonalnej. Tu znajdziemy kilka różnych opcji począwszy od modeli z otwartym górnym zbiorniczkiem przez te z zamykanym, a skończywszy na aerografach z dolnym dużym zbiornikiem na farbę. I w tej klasie najpopularniejszym jest model HP-CP wyposażony w dyszę 0.3mm lub opcjonalnie 0.2mm. Większa dysza daje większą swobodę pracy w szerszym zakresie. Aerograf ten jest bardzo precyzyjny. Jego spust reaguje w bardzo płynny sposób pozwalając nam tworzyć wspaniałe grafiki. Oczywiście jest to uzależnione od farb, których używamy. Bo należy zauważyć, że nawet najwyższej klasy aerograf na nic się nie zda jeżeli farba będzie niewłaściwa. Istotne jest by była ona idealnie czysta, pozbawiona jakichkolwiek grudek, o odpowiedniej lepkości i gęstości. Tylko tak dobrany materiał pozwala cieszyć się pełnią możliwości aerografu. Model HP-CP jest idealnym wyborem dla osób, które połknęły bakcyla aerografii i chcą się rozwijać w tej jakże pięknej dziedzinie sztuki. Polecam ten aerograf gdyż sam od lat używam go jako jednego z głównych modeli najczęściej przeze mnie wykorzystywanych. Jest on bardzo przyjazny o ile dobrze z niego korzystamy.
Kolejne serie to High Line, Kustom, Custom Micron. W tym artykule nie będę ich wszystkich opisywał. Poświęcę jeszcze kilka wersów modelowi z serii High Line, a dokładnie aerografowi o oznaczeniu HP-TH. Jest to ciekawa hybryda łącząca ze sobą w fajny sposób aerograf i pistolet lakierniczy. Układ i wielkość mówi nam, że mamy do czynienia z aerografem, jednak spust i sposób aplikacji farby zdecydowanie przemawia na rzecz pistoletu lakierniczego. Aerograf ten wyposażony jest w dyszę 0.5mm czyli możemy zdrowo psiknąć. Dodatkowo mamy do wyboru dwie głowice. Jedna pozwala aplikować farbę owalną plamą, taj jak to w każdym aerografie. Druga zaś daje nam możliwość aplikacji farby plamą eliptyczną, dokładnie tak jak maluje pistolet lakierniczy. Ta kombinacja jest niezmiernie przydatna przy projektach, które wymagają płynnego krycia kolorem na nieco większej powierzchni. Sam jestem zdziwiony jak często sięgam po ten aerograf nie musząc wyciągać z szafki pełnowymiarowego pistoletu lakierniczego.
Tak oto w bardzo dużym streszczeniu wygląda sprawa z aerografami Iwata. Przy kolejnej okazji opiszę Wam pozostałe dostępne modele.
Tegoroczna edycja ugruntowała poznańskie wydarzenie jako największe w Polsce targi pojazdów zabytkowych. Na rekordowej powierzchni – w 5 halach na niemal 35 000 m2 – znalazło się 948 pojazdów. Zobaczyło je 26 742 zwiedzających. W …
Odwiedziliśmy największe muzeum motoryzacyjne w Polsce, które znajduje się w Oławie na Dolnym Śląsku. W ogromnej hali jest kilkaset różnego rodzaju pojazdów, przede wszystkim historycznych. „Zobaczymy tu np. ostatniego wyprodukowanego Fiata 126p, najstarsze auto …
Producenci materiałów i narzędzi dla lakierników prześcigają się we wprowadzaniu coraz to nowych produktów. Po części spowodowane jest to koniecznością sprostania coraz bardziej restrykcyjnym normom chroniącym środowisko, po części wymogiem spełnienia oczekiwań akcjonariuszy, czyli …
Polska Izba Motoryzacji pragnie wyróżnić najlepsze obiekty blacharsko-lakiernicze działające: w sieci autoryzowanych dealerów, innych sieciach lub działających samodzielnie. Celem konkursu jest nagrodzenie serwisów za rozwój i innowacyjność przedsiębiorstwa, nowoczesność wyposażenia i wdrożone nowe rozwiązania technologiczne, …
Celem projektu jest pozyskanie nowych pracowników lakierni poprzez proces kształcenia lub doszkalania oraz promowanie zawodu lakiernik samochodowy wśród młodzieży. Autorski program marki Sikkens został przygotowany przez specjalistów z działu technicznego AkzoNobel i wsparciu partnerów biznesowych, a jego założenia obejmują część teoretyczną oraz praktyczną. …
W przyszłym roku firma PHU Auto Piotra Jaworowskiego z Konstantynowa Łódzkiego, będzie świętować 30 – lecie istnienia. Jednak początki jego aktywności w branży sięgają jeszcze końca lat 80-tych. – Kiedyś sprzedawał ten kto miał, a …
. O tym, że amerykańska motoryzacja była z innej planety niż europejska, wiedzą wszyscy, którzy choć trochę samochodami się interesują. O ile globalne modele światowych producentów samochodów wypchnęły z dróg krążowniki szos, to amerykańska …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …