Obecie coraz trudniej wyobrazić sobie funkcjonowanie firmy bez obecności oferty w internecie. Większość firm posiada już własne strony www. Samo posiadanie strony to jednak nie wszystko jeśli chcemy świadomie inwestować w relacje firmy z potencjalnymi i obecnymi klientami korzystającymi z internetu. Niezwykle istotne jest aby w taki sposób ksztaltować te relacje żeby wszelkie nasze działania prowadziły do założonego przez nas celu – np. pozyskania nowych lub utrzymania dotychczasowych klientów. Niezwykle istotne w tym kontekście okazują się możliwości jakie daje nam narzędzie do monitorowania tego co dzieje się na naszej stronie www. Mowa tu o systemie Google Analytics – całkowicie bazpłatnym rozwiązaniu, które pozwala nie tylko obserwować ruch na naszej stronie ale co najwazniejsze działania osób odwiedzających naszą witrynę.
Dla kogo?
Praktycznie każdy kto posiada stronę www powinien mierzyć ruch jaki generowany jest przez odwiedzających daną witrynę. W najwiekszym skrócie mowiąc, pomiar taki pozwala na weryfikację tego, czy realizowany jest cel który założony został kiedy tworzylismy naszą stronę i jej zawartość. Co więcej, dzięki uzyskaniu informacji o ruchu na naszej stronie możemy zastanowić się i zdecydować jakie działania podjąć, aby założony cel był realizowany w większym stopniu.
Czym jest Google Analytics?
Pomiar ruchu na stronie internetowaj to podstawa ale trydno byłoby na podstawie licznika odwiedzin wyciągać jakieś daleko idące wnioski w zakresie promocji firmy w internecie – dlatego też, możliwości Google Analytics wykraczają o wiele, wiele dalej niż tylko wyświetlenie danych o ilości odwiedzin na stronie www. Google Anaytics to kolokwialnie mówiąc „prawdziwy kombajn” który jest w stanie przeanalizować bardzo dużą ilość danych a wyniki analizy prezentuje użytkownikom w postaci ogrmonej ilościi róznego rodzaju statystyk, pozwalających na wyciąganie bardzo wielu ciekawych wniosków.
Na jakie pytania odpowiada Google Anaylics?
Wśrod podstawowych informacji jakie możemy pozyskać dzięki Googgle Analytics znajdziemy m. in. odpowedzi na pytania:
Dzięki temu, że wiemy kto odwiedza naszą stronę możemy zweryfikować chociażby to, czy jest ona odwiedzana przez osoby z naszej potencjalnej grupy docelowej. Google Analytics w zakładce „odbiorcy – dane geograficzne” pokaże nam podstawowe informacje o odwiedzających naszą witrynę użytkownikach. Dalsza analiza pozwoli na uzyskanie wiedzy nie tylko odnośnie płci i wieku naszych odwiedzających ale dowiemy się tu również tego, która grupa spędza najwięcej czasu na naszej stronie, ile podstron odwiedza czy jaki jest współczynnik odrzuceń dla każdej z nich. W ten sposób dowiadujemy się, wśród której grupy docelowej dane treści publikowane na firmowej stronie www cieszą się największym zainteresowaniem. Jak już wspomniano, Google Analytics pozwala również na analizę danych geograficznych dotyczących użytowanikow naszej strony – dowiemy się tu nie tylko z jakiego kraju pochodzą użytkowanicy ale nawet z jakiej dokładnie miejscowości. Jeśli nasza firma działa lokalnie, możemy zobaczyć skąd trafiają do nas klienci (może być to przydatne również w przypadku podejmoania działań promocyjnych offline – np. w mediach lokalnych)
Jeśli np. koncentrujemy sie się na pozyskiwaniu ruchu na naszej witrynie i docelowo klientów z mediów społecznościowych (np. poprzez działania na Facebooku) , a statystyki pokażą że mimo naszej aktywności w tych mediach niewielu użytkowników przechodzi na naszą stronę może warto zastanowiśc sie nad zmianą strategii? Dzięki tym statystykm dowiemy sie również jaki ruch generowany jest na naszej stronie dzięki bezpłatnym wynikom wyszukiwania. Warto również zwrócić uwagę na to z jakich innych stron, trafiają do nas nasi odwiedający? Może warto nawiązać współpracę z właścicielami tych witryn?
Kolejna interesująca statystyka Google Analytics pokaże nam po wpisaniu jakich fraz i sformułowań do wyszukiwarki, odwiedzający trafiają na naszą stronę – będzie to dla nas bardzo ważna informacja pod kątem pozycjonowania naszej witryny i kształtowania jej treści.
W jednej z zakładek Google Analytics możemy zobaczyć porównanie działań nowych użytkowników oraz tch, którzy odwiedzają naszą stronę www po raz kolejny – warto zwrócić uwagę na to, która grupa pozostaje na naszej witrynie dłużej. Dowiemy się tu np. czy dla osób, które pierwszy raz trafiają na stronę naszej firmy, prezentowane na niej treści są ciekawe. Jeśli czas spędzony na stronie będzie bardzo niski, a jednocześnie współczynnik odrzuceń będzie wysoki – może to być sygnał, że warto przyjrzeć się zawartości strony i podjąć działania uatrakcyjniające treści dla odbiorców.
Tym co niezwykle istotne jest fakt, że Google Analytics pozwala na dokładną weryfikację tago, czy odwiedzający realizują cele jakie założyliśmy dla naszej witryny czyli czy poprzez różnego działania dochodzą do ostatecznego punktu ścieżki jaką zaplanowaliśmy – np. do umówienia wizyty w naszym warsztacie czy napisania maila w kwestii wyceny danych usług lub (w przypadku kiedy sprzedajemy coś przez internet) finalizowany jest proces zakupu?
Jak zacząć?
Połączenie strony internetowej z usługą Google Analytics nie jest trudne a dzięki licznym artykułom, poradnikom a nawet filmom instruktażowym jakie można znaleźć w internecie większość użytkowników radzi sobie z tym zadaniem samodzielnie. Pierwszym krokiem jest założenie konta Google (jeśli takiego nie posiadamy), krok drugi to założnie konta Googgle Analytics (wystarczy wejśc na stronę www.google.com/analytics i zarejestrować się , krok trzeci to pobranie kodu śledzącego i zaininstalowanie go na naszej stronie www (dzięki temu Google Analytics będzie w stanie analizować naszą witrynę i prezentować nam na podstawie tych analiz odpowiednie statstyki).
Autor: Małgorzata Łukaszewicz
Dominujący charakter sporów serwisów z ubezpieczycielami Przeważająca większość sporów serwisów blacharsko lakierniczych z towarzystwami ubezpieczeń …
Zakupując podnośnik samochodowy (jedno, dwu lub czterokolumnowy) należy pamiętać o kilku ważnych kwestiach zanim zaczniemy …
Od jakiegoś czasu dostrzec można w orzecznictwie sądów powszechnych w sprawach roszczeń serwisów naprawczych z …