1 lipca br. zaczęło obowiązywać rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2016 r. poz. 858). Nowelizacja ta ma na celu przede wszystkim dostosowanie przepisów dotyczących warunków technicznych pojazdów do dyrektyw i rozporządzeń obowiązujących w Unii Europejskiej.
Znowelizowane przepisy jednoznacznie określają konieczność spełnienia wymagań i warunków technicznych dla pojazdu, w którym dokonano zmian konstrukcyjnych zmieniających jego rodzaj, obowiązujących na dzień dokonania zmian rodzaju pojazdu. Ponadto zmienione została treść przepisów działu II nowelizowanego rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 305, ze zm.) pt. „Wymiary, masy i naciski osi pojazdu”. Uwzględniono tu dopuszczalne wartości mas, nacisków osi oraz długości dla wszystkich pojazdów i zespołów pojazdów w dowolnej ich konfiguracji.
Nowe przepisy normują kwestię dopuszczalnej długości wszystkich pojazdów i tak, zgodnie z nowelizacją długość pojazdu nie może przekraczać:
Wymiary, o których mowa w odniesieniu do pojazdów samochodowych, przyczep z wyjątkiem naczep, pojazdów członowych oraz autobusów (bez względu na ilość osi) nie obejmują bagażnika mocowanego do tylnej ściany autobusu oraz platformy samozaładowczej lub innych urządzeń załadowczych mocowanych z tyłu pojazdu samochodowego i przyczepy, przy czym nie mogą one powodować przekroczenia tych wymiarów o więcej niż 0,30 m.
Zgodnie z nowelizacją, szerokość pojazdu nie może przekraczać 2,55 m. Do pomiaru szerokości nie wlicza się lusterek zewnętrznych, świateł umieszczonych na bokach pojazdu oraz elementów elastycznych wykonanych z gumy lub z innych tworzyw sztucznych. Z kolei szerokość nadwozia pojazdu, który jest przeznaczony do przewozu towarów w określonej temperaturze, jeżeli jego ściany boczne wraz z izolacją termiczną mają grubość nie mniejszą niż 45 mm każda, oraz klimatyzowanego kontenera lub wymiennego nadwozia nie może przekraczać 2,60 m. Dla motocykli i motorowerów oraz niektórych pojazdów czterokołowych określono, iż szerokość pojazdu nie może przekraczać 2 m, a dla jednośladowych motorowerów jest to 1 m. Jeśli idzie o dopuszczalną wysokość pojazdu to nie może ona przekraczać 4m w w przypadku motocykla, motoroweru oraz niektórych pojazdów czterokołowych nie może przekraczać 2,50 m. W kwestii innych wymiarów nowelizacja określa też m.in. że:
Nowelizacja określa też i obszernie precyzuje m.in. dopuszczalne wartości masy całkowitej pojazdu samochodowego o dowolnej liczbie osi większej niż trzy a także nowe dopuszczalne wartości nacisków osi pojazdów i zespołów pojazdów.
W części rozporządzenia dotyczącej wyposażenia kabiny kierowcy oraz pomieszczeń przeznaczonych do przewozu osób określono iż każde miejsce siedzące pasażera pojazdu samochodowego wyposażone w poduszkę powietrzną powinno mieć ostrzeżenie przed montowaniem na tym miejscu fotelika bezpieczeństwa dla dziecka, tyłem do kierunku jazdy. Takie ostrzeżenie w formie piktogramu, któremu może towarzyszyć wyjaśnienie słowne, powinno być trwale zamocowane i umieszczone w taki sposób, aby było widoczne dla osoby montującej fotelik. Rozporządzenie określa, iż w sytuacji kiedy ostrzeżenie jest niewidoczne, podczas gdy zamknięte są drzwi pojazdu, należy umieścić dodatkową, stale widoczną wewnątrz pojazdu informację (dotyczy pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 20 października 2007 r). Wymogów tych nie stosuje się jednak w odniesieniu do miejsca siedzącego wyposażonego w mechanizm, który automatycznie wykrywa obecność fotelika bezpieczeństwa dla dziecka, skierowanego tyłem do kierunku jazdy, a następnie uniemożliwia zadziałanie poduszki powietrznej. Znowelizowano również wymagania w zakresie oddzielenia wnętrza kabiny kierowcy oraz pomieszczenia przeznaczonego do przewozu osób od przestrzeni ładunkowej.
Dodatkowo, wprowadzono m.in. ogólne wymagania, jakie powinien spełnić układ kierowniczy pozwalający kierującemu na łatwą, szybką i niezawodną zmianę kierunku ruchu pojazdu oraz określają np., że prędkościomierz powinien być wyskalowany w km/h albo jednocześnie w km/h i mph.
Regulacje znajdujące się w rozporządzeniu sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia wraz z nowelizacją są na tyle obszerne, że nie sposób przytoczyć w jednym artykule ich wszystkich. Dlatego też wybraliśmy jedynie niektóre spośród nowelizowanych zapisów w celu przybliżenia aktualnego stanu prawnego w opisywanym obszarze. Równocześnie, zainteresowanych szczegółami Czytelników odsyłamy do zarówno do Obwieszczenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 30 stycznia 2015 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. 2015 poz. 305) jak i Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 6 maja 2016 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. 2016 poz. 858).
Dodajmy, że nowelizacja rozporządzenia poprzez załączniki bardzo precyzyjnie określa też:
Większość znowelizowanych przepisów obowiązuje od 1 lipca 2016 ale nowe brzemiennie działu II rozporządzenia (a więc część zatytułowana „Wymiary, masy i naciski osi pojazdu”) zacznie obowiązywać dopiero 1 stycznia 2017.
Dominujący charakter sporów serwisów z ubezpieczycielami Przeważająca większość sporów serwisów blacharsko lakierniczych z towarzystwami ubezpieczeń …
Zakupując podnośnik samochodowy (jedno, dwu lub czterokolumnowy) należy pamiętać o kilku ważnych kwestiach zanim zaczniemy …
Od jakiegoś czasu dostrzec można w orzecznictwie sądów powszechnych w sprawach roszczeń serwisów naprawczych z …