Otwierasz warsztat samochodowy? Pamiętaj o przepisach BHP

Otwierasz warsztat samochodowy? Pamiętaj o przepisach BHP

Otwierając warsztat samochodowy, jego właściciel jest zobowiązany do dostosowania miejsca wykonywania działalności, do minimalnych wymagań związanych z bezpieczeństwem pracy. Pozwoli to uniknąć kar związanych z późniejszymi, możliwymi kontrolami z różnych instytucji, a w przypadku ubezpieczenia firmy, umożliwi wypłatę należnego odszkodowania.

Od czego zacząć chcąc otworzyć warsztat samochodowy? Jeśli mamy już określone miejsce, w którym ma powstać warsztat, musimy pamiętać, aby dostosować je do minimalnych wymagań. Kilka ważnych kwestii:

  1. Odpowiednie oświetlenie (ogólne – okna, sztuczne – lampy sufitowe i punktowe). Pomieszczenie musi mieć dostęp do światła dziennego. Według normy, przy wykonywaniu ogólnych usług samochodowych, naprawy czy kontroli, wymagane jest oświetlenie o natężeniu 300 lx (luksów), zaś wykonując prace obejmujące nadwozie i montaż należy zapewnić oświetlenie o natężeniu 500 lx.

Wybierając oświetlenie warto zakupić lampy LED, które są energooszczędne oraz mają dłuższą żywotność niż zwykłe lampy. Zakupując lampy należy zwrócić uwagę także na barwę / kolor oświetlenia. Barwa wpływa na komfort pracy i zadba o Twój wzrok. Do warsztatu zaleca się wybranie zimnej barwy światła (wskaźnik 4600 – 6500 K). Zaletą zimnego światła jest dobre oddawanie kolorów. Zimna barwa pomaga koncentrować się na pracy dużo dłużej niż barwa ciepła, która zalecana jest w przestrzeni domowej, gdzie chcemy odpocząć.

  1. Temperatura – w warsztacie powinniśmy mieć minimum 14o C.
  1. Wentylacja – naturalna (naturalny ruch powietrza – wystarczy dla małych warsztatów) i mechaniczna (wentylatory, wentylacja może być nawiewna, wywiewna lub nawiewno-wywiewna, instalowana dla większych warsztatów). W warsztacie dochodzi do emisji szkodliwych substancji takich jak: spaliny, opary rozpuszczalników, pyły i drobne cząstki stałe. Dlatego tak ważna jest prawidłowa wymiana powietrza, aby usunąć powietrze zużyte i zanieczyszczone oraz wprowadzić świeże. Należy pamiętać, że wentylacja czy klimatyzacja nie powinny być skierowane bezpośrednio na stanowisko pracy.
  2. Posadzka – równa, wytrzymała, odporna na uszkodzenia mechaniczne, łatwa w czyszczeniu – można wybrać klasyczny i tani wybór czyli beton lub droższy odpowiednik wylewkę epoksydową, która jest dodatkowo odporna na chemikalia. Natomiast w miejscach, gdzie mamy lakiernię lub składowane są materiały łatwopalne, powinny być zastosowane posadzki antystatyczne, betonowe, które pozwolą na bezpieczne odprowadzenie ładunków elektrostatycznych i zapobiegną pożarowi lub wybuchowi np. paliw czy gazów. Pamiętajmy o dylatacji. Jeśli mamy materiały łatwopalne możemy zastosować inne rozwiązanie niż posadzka antystatyczna. Mianowicie możemy zastosować magazyny regałowe zamykane, już z wanną wychwytową, wbudowaną wentylacją, zestawem uziemiającym, ognioodporne. Możemy też zastosować magazyny regałowe zamykane już z wanną wychwytową, wbudowaną wentylacją, zestawem uziemiającym, które są ognioodporne lub zastosowanie kontenerów systemowych czy też szafy dla materiałów niebezpiecznych.
  1. Instalacje – sprawdź czy miejsce, w którym będzie warsztat samochodowy ma instalacje elektryczną, wodociągową, kanalizacyjną i wentylacyjną (patrz wyżej).
  2. Bezpieczeństwo pożarowe – warsztat powinien być wyposażony w odpowiednią liczbę gaśnic. Co to oznacza? Warsztaty samochodowe o powierzchni do 100 m² powinny być wyposażone w co najmniej jedną gaśnicę proszkową o pojemności 6 kg. Analogicznie do 200 m2 – 2 gaśnice proszkowe o poj. 6 kg środka gaśniczego. Po zakupie gaśnicy należy pamiętać, aby zlecić jej przegląd raz w roku. Gaśnica powinna być umieszczona w miejscu łatwo dostępnym i widocznym – nie należy zastawiać dojść do gaśnic. Czy faktycznie gaśnica jest potrzebna? Pamiętajmy, że jest to wymóg prawny, a dodatkowo jeśli zdarzy się wypadek, ubezpieczyciel zażąda aktualnej dokumentacji z przeglądów gaśnic. Jeżeli nie wykonywaliśmy takich przeglądów, ubezpieczyciel może odmówić wypłacenia odszkodowania z tytułu ubezpieczenia.

troton-79

7. Pierwsza pomoc – w warsztacie powinna znajdować się apteczka pierwszej pomocy, wyposażona w odpowiednie środki medyczne. Apteczka powinna zawierać co najmniej takie elementy jak:

Środki opatrunkowe:

  • Gazę jałową sterylną w różnych rozmiarach (np. 5 cm x 5 cm, 10 cm x 10 cm, 15 cm x 15 cm)
  • Bandaże elastyczne i zwykłe w różnych rozmiarach
  • Plastry opatrunkowe w różnych rozmiarach (np. 7 cm x 5 cm, 10 cm x 10 cm)
  • Kompresy jałowe
  • Nożyczki
  • Rękawiczki jednorazowe
  • Ustnik

Środki dezynfekujące:

  • Płyn dezynfekcyjny do ran
  • Środki do płukania oczu (roztwór soli fizjologicznej)

Inne środki:

  • Plastry do cięcia
  • Przylepce
  • Opatrunki hydrożelowe
  • Instrukcja do udzielenia pierwszej pomocy

zaraza_img_7416

Pamiętajmy, że większość wkładów aptecznych ma określony termin ważności, o którym również nie możemy zapomnieć. Należy więc sukcesywnie dokonywać przeglądu apteczek, usuwać przeterminowane środki i uzupełniać. Przyjmuje się, że w warsztacie samochodowym powinna znajdować się co najmniej jedna apteczka pierwszej pomocy na każde 100 m² powierzchni lub na 50 pracowników. Jest to tylko zalecenie, gdyż nie ma przepisu szczegółowo ustalającego liczbę apteczek w warsztacie i ich wyposażenia.

Podsumowując:

  1. Upewnij się, że lokal spełnia wszystkie wymagania budowlane i sanitarne.
  2. Wyposaż warsztat w niezbędne środki pierwszej pomocy i ochrony przeciwpożarowej.
  3. Pamiętaj ! Warsztat Twoim drugim domem 🙂

Autor:  Roksana Grzelak
Kontakt:   e-mail: r.grzelak@spektrumbhp.pl
www.spektrumbhp.pl

Zobacz również inne wątki z tej kategorii

Najnowszy numer czasopisma Lakiernik
Newsletter

Bądźmy w kontakcie Zapisz się do naszego Newslettera

Newsletter
Copyright (C) lakiernik.com.pl
Realizacja strony: Estymo
Wyjście
Przeiń na górę