• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Moc kolorów Czyli jak wykorzystać barwy do promocji firmy

Moc kolorów Czyli jak wykorzystać barwy do promocji firmy

Każde logo i inne elementy firmowej wizualizacji (wizytówki, wystrój wnętrz, materiały promocyjne, stroje firmowe i itp.) składają się z wielu elementów – istotny jest dobór kształtów, symboli, słów a nawet liczb. Wszystko to jest bardzo ważne ale szereg badań potwierdza, że najistotniejszą kwestią w identyfikacji wizualnej firmy czy marki jest kolor – to kolor właśnie jest najlepiej zapamiętywany przez klientów. Szacuje się, że właściwie dobrana barwa może zwiększyć rozpoznawalność marki nawet o 80%.

Poprzez kolor możemy zatem przekazać szereg komunikatów bez użycia słów – warto to wykorzystać. W promocji firmy czy też marki możemy poprzez kolor wpływać m.in. na emocje klientów (emocjonalny wymiar doboru kolorystyki) czy też tak dobrać barwy aby wyróżnić się spośród innych firm o podobnym profilu działalności (praktyczny aspekt wykorzystania właściwie dobranych kolorów w promocji). Aby pomóc w podjęciu decyzji o odpowiednim doborze kolorów do promocji firmy lub dla identyfikacji wizualnej firmy lub marki poniżej prezentujemy 10 kolorów wraz z opisami, które mogą się okazać przydatne z marketingowego punktu widzenia.

Czerwony – niebezpieczeństwo, pasja, emocje, energia

Kolor czerwony ma wiele różnych konotacji. Rozbudza emocje – i nic w tym dziwnego, w końcu to kolor ognia, niebezpieczeństwa, krwi ale też miłości, seksualności i pasji. W marketingu uznawany za kolor dosyć odważny – symbolizuje siłę i pewność siebie. Z uwagi na wieloznaczność tego koloru warto go używać w promocji z rozwagą. Jeśli jednak nikt z naszych konkurentów nie wykorzystuje tego koloru to będzie on doskonałym narzędziem do wyróżnienia naszej firmy czy też oferty. Kolor ten jest jednak tak charakterystyczny, że jeśli nasi konkurenci już go używają a zależy nam na odróżnieniu naszej oferty od innych to na pewno nie powinniśmy wykorzystywać tej samej barwy. Wśród przykładów firm które wykorzystują kolor czerwony trudno nie wspomnieć o coca-coli, mamy tu przykład siły wyrazu tego wyjątkowego koloru, która przez lata pozwoliła na zakorzenienie marki w umysłach klientów na całym świecie. Innym przykładem może być jeden z kanadyjskich producentów odzieży zimowej, który wykorzystał kolor czerwony jako ten który wywołuje skojarzenie z ciepłem oraz odnosi się też do czerwonego liścia z kanadyjskiej flagi.

Pomarańczowy – świeży, kreatywny, kojarzący się z młodością, optymistyczny

To kolor powstający w wyniku połączenia czerwieni z żółtym oznaczający aktywność i energię. Jako przykład wykorzystania można tu podać chociażby większość suplementów diety lub leków zawierających witaminę c – wykorzystanie tej barwy ma za zadanie przywołanie skojarzenia ze zdrowiem i energią. Z uwagi na wyżej wymienione konotacje kolor czerwony idealnie nadaje się dla promocji marek lub ofert kierowanych do ludzi młodych, dynamicznych a zdecydowanie odradzany jeśli chcemy być kojarzeni z tradycją lub luksusem.

Żółty – optymistyczny, wesoły, zabawny

Kolor żółty jako jednoznacznie kojarzący się ze słońcem zazwyczaj wywołuje pozytywne emocje. Jeśli jest odpowiednio intensywny to jest najbardziej widocznym kolorem – nawet z oddali. To dlatego wykorzystywany jest w wielu znakach drogowych. Jest to barwa oznaczająca życzliwość, radość i energię. Jeśli jednak decydujemy się na wykorzystanie koloru żółtego to bardzo istotny jest dobór właściwie nasyconego odcienia – tak aby to co chcemy zaznaczyć było faktycznie żółte a nie zżółknięte.

Zielony – natura, witalność, ekologia, finanse

Co ciekawe – kolor zielony z jednej strony kojarzony jest z tym co naturalne a z drugiej w odpowiednim kontekście może kojarzyć się z pieniędzmi i bogactwem (nie ma chyba kraju na świecie w którym nie kojarzono by tej barwy z dolarem). Zielony jest bardzo konsekwentnie wykorzystywany przez firmy chcące podkreślić ekologiczny wymiar swojej działalności lub produktów. Decydując się na kolor zielony w promocji warto wiedzieć, że wykorzystanie jasnego odcienia będzie przywoływało skojarzenie z naturą i ekologią właśnie, natomiast ciemny odcień zieleni będzie przywoływał na myśl prestiż i stabilność finansową.

Niebieski – komunikatywność, zaufanie, spokój

Niebieski wraz z bogactwem odcieni jest kolorem powszechnie akceptowanym ze względu na swoją uniwersalność. Jest to ulubiony kolor firm, które chcą pokazać że są rzetelne, wiarygodne i sformalizowane. Zwłaszcza ciemniejsze odcienie niebieskiego i granatu w połączeniu np. z neutralną szarością mają wywoływać skojarzenia z porządkiem prawnym, oficjalnym, biznesowym i profesjonalnym podejściem oraz spokojem.

Fioletowy – duchowy, mistyczny, luksusowy

Fiolet jest kolorem przywołującym skojarzenie z duchowością, mistycyzmem i tajemniczością a w odcieniach ciemnych może też kojarzyć się z luksusem – zwłaszcza w połączeniu ze złotem. Z kolei jasne odcienie fioletu – zbliżone do lawendy idealnie będą pasowały to stworzenia kreacji marketingowej kierowanej do kobiet (taki odcień może wydawać się sentymentalny, nostalgiczny).

Brązowy – organiczny, zdrowy, prosty i szczery

Kolor brązowy niezwykle często wykorzystywany jest w kontekście promocji żywności tradycyjnej lub opartej o tradycyjne a przede wszystkim proste receptury. Niestety kolor ten może też kojarzyć się z brudem dlatego też niezwykle istotne jest jego umiejętne wykorzystanie i wybór odpowiedniego odcienia.

Różowy – kobiecy, romantyczny ale i ekscytujący

Najbardziej stereotypowe jest oczywiście skojarzenie różowego z kolorem dziewczęcym, jednak i ten kolor w zależności od nasycenia może mieć różnorodne znaczenie. O ile kolor jasno różowy to „kolor małych dziewczynek” o tyle już wersja „przykurzona” określana mianem pudrowego różu może przywoływać skojarzenia sentymentalne i romantyczne. Z kolei intensywne odcienie różu będą kojarzone z zabawą, młodością, energią i podnieceniem.

Czarny – wyrafinowany, formalny, luksusowy, smutny

Czarny to kolor który w zależności od tego z jaką barwą zostanie połączony w ramach jednego projektu może przywoływać odmienne skojarzenia. Czarny jako kolor dominujący może być kojarzony z luksusem ale i ze smutkiem – najczęściej jednak kojarzony jest przede wszystkim jako poważny. W przypadku tej barwy, wiele zależy od tekstury – zupełnie inaczej prezentował się będzie kolor czarny z połyskiem a inaczej matowy.

Biały – czystość, prostota, minimalizm

Kolor biały najczęściej kojarzony jest z prostotą, czystością, niewinnością ale i doskonałością. Biały przywodzi na myśl sterylność i surowość – często wykorzystywany do przekazania minimalistycznej stylistyki i nowoczesności oraz wysokiej jakości.

Trudny wybór

Decydując się na określoną barwę w promocji firmy czy tez marki zawsze warto gruntownie zastanowić się co mamy do przekazania naszym potencjalnym i dotychczasowym klientom – z jakimi wartościami ale i emocjami chcemy aby była kojarzona nasza firma. Pomocne mogą okazać się tu następujące pytania: Jakie słowa przychodzą nam na myśl kiedy myślimy o naszej marce? Jakie kolory powiązane są z tymi słowami (warto posłużyć się wyżej wymienionymi wyróżnieniami kolorów)? Jaki kolor pasuje do naszego produktu? Jakimi kolorami promują się nasi konkurenci? Gruntowne przeanalizowanie powyższych kwestii i znalezienie odpowiedzi na te pytania powinno być pomocne w wyborze właściwego koloru dla naszej firmy, produktu, marki.

Zobacz również
  • Czy szkolenia są potrzebne?

    Sporadycznie co prawda, ale spotyka się opinie , że szkolenie to niepotrzebne zawracanie głowy, a w książkach o blacharstwie i lakiernictwie to ” nic nie ma”. Wystarczy jednak poczytać na forach internetowych, o co pytają …

    Czy szkolenia są potrzebne?
  • Czy zaniżanie kosztów roboczogodziny i korekty kosztorysów naprawy to jedyne problemy warsztatów w kontaktach z Ubezpieczycielami?

    Serwisy blacharsko – lakiernicze, choć z zasady powołane do wykonywania napraw, coraz większą część swojej działalności poświęcają windykacji należnych im środków z tytułu napraw powypadkowych od towarzystw ubezpieczeń. Rosnący poziom kosztów działalności niejako zmusza je …

    Czy zaniżanie kosztów roboczogodziny i korekty kosztorysów naprawy to jedyne problemy warsztatów w kontaktach z Ubezpieczycielami?
  • Warto wiedzieć…..

    8 grudnia 2023 roku Sąd Najwyższy w sprawie II CSKP 726/22 na posiedzeniu niejawnym w Izbie Cywilnej oddalił skargę kasacyjną powoda od wyroku Sądu Okręgowego w Gdańsku, z dnia 13 maja 2020 roku w sprawie …

    Warto wiedzieć…..
  • Raport ze szkoleń

      Wiadomo: szkolenia, to ważna część branży motoryzacyjnej. Zarówno dla pracodawców, kierowników, jak i bezpośrednich wykonawców napraw oraz diagnostów. Jeżeli spojrzeć na ofertę szkoleniową w Polsce to wygląda ona nawet nieźle. Gorzej jednak kiedy przeanalizuje …

    Raport ze szkoleń
  • Postawić na jakość, wynagradzać pracę

    Krzysztof Podhorodecki, ekspert do spraw procesów likwidacji szkód, audytor, biegły sądowy, właściciel firmy Baspa Consulting. W rozmowie z Mirosławem Rutkowskim podkreśla znaczenie zarządzania i certyfikowania serwisu blacharsko-lakierniczego. Mirosław Rutkowski: Został Pan zaproszony przez firmę NOVOL …

    Postawić na jakość, wynagradzać pracę

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się
x