To nie tylko wydarzenie przygotowane z myślą o pasjonatach retro motoryzacji, „To cała historia motoryzacji zebrana w jednym miejscu” – piszą organizatorzy tej wyjątkowej imprezy na oficjalnej stronie internetowej.
W kilku halach zgromadzono sporą liczbę klasyków, od samochodów osobowych, przez dostawcze, ciężarowe, specjalne, aż do jednośladów, po traktory z różnych epok i w różnym stanie. Nie brakowało prawdziwych perełek , których wygląd mógł wprowadzić w prawdziwy zachwyt. Bez wątpienia była to uczta dla koneserów klasycznej motoryzacji. Oczywiście niewiele z wystawionych aut, tych prawdziwych oldtimerów, zachowało się w oryginalnym stanie. Ale Retro Motor Show, to nie tylko okazja do podziwiania tych przepięknych klasyków, ale także do docenienia poziomu i jakości wykonanych prac renowacyjnych. Wystawcy zadbali zarówno o właściwą prezentację swoich pojazdów, jak i o scenografię pokazu. Wielu z nich zadbało nawet o stroje „z epoki”. W ramach wydarzenia przygotowano okolicznościowe wystawy. Jedna z nich została poświęcona jubileuszowi 100-lecia Automobilklubu Wielkopolskiego, inna 50-leciu samochodów Tarpan, co oczywiście przełożyło się na liczbę specjalnie dobranych i wyeksponowanych pojazdów. Nie brakowało samochodów strażackich, wśród których prawdziwą perełką był 100-letni, w pełni sprawny Magirus.
Mieliśmy też okazję podziwiać sporo traktorów i to naprawdę wiekowych, także w pełni sprawnych. Sporą ekspozycję zajmowały pojazdy militarne, a nawet samoloty. Epokę PRL-u reprezentowały Mikrusy, Syreny, Warszawy, Polskie Fiaty 126p i 125, Polonezy, Trabanty, Wartburgi, Skody itd. Było ich bardzo wiele, a spora część tych aut służy ich właścicielom do pokonywania setek kilometrów np. w czasie Rajdu Koguta czy na Złombolu. Jednoślady pokazano dosłownie w setkach. Naprawdę trudno uwierzyć ile i jak różnorodnych motorowerów i motocykli znajduje się w posiadaniu polskich kolekcjonerów. Skoro mowa o klasykach, ich stanie, wyglądzie czy też remontach jakim je poddano by przywrócić ich świetność, nie można nie wspomnieć o Akademii Renowacji. To miejsce, którego motywem przewodnim jest renowacja oldtimerów i youngtimerów. Zebrani na miejscu fachowcy, na żywo prezentowali prace blacharskie, lakiernicze, w tym m.in. oczyszczanie starych powłok itd. – Staramy się w ten sposób przybliżyć złożony temat renowacji pojazdów – mówił nam pomysłodawca Akademii Renowacji , Adam Niedzwiedzki. Radzimy jak wybrać odpowiedni do tego zadania warsztat, dokąd się udać szukając pomocy, gdy trzeba dokonać więcej wyborów. Nasi eksperci służą także poradami związanymi z kupnem, rejestracją pojazdów zabytkowych czy też innymi zagadnieniami związanymi z posiadaniem klasyków. Scena Akademii Renowacji, to także spotkania z ciekawymi osobistościami świata retro motoryzacji. A przy okazji to również scena muzyki retro, która towarzyszyła nam przez trzy dni targów.
Akademia Renowacji zainicjowała także projekt współpracy ze szkołami, w ramach którego nie tylko chce popularyzować pasję do motoryzacji, ale też rozwijać umiejętności i wiedzę młodych mechaników, blacharzy czy lakierników. Uczniowie od kilku lat, przy wsparciu partnerów, odrestaurowują różne eksponaty rozwijając i podnosząc swoje kompetencje. Uratowali w ten sposób kilkanaście motorowerów, Fiata 126p, Syrenę Bosto czy nawet samolot AN II (potocznie zwany Antkiem).
Prace te wykonali przy wsparciu technicznym i materiałowym firmy NOVOL. W tym roku na scenie zaprezentował się Zespół Szkół Samochodowych w Toruniu. Uczniowie przedstawili swoje szkolne Muzeum Motoryzacji i plany odrestaurowania Żuka w wersji pożarniczej. Liczba i stan ich eksponatów budzi prawdziwy podziw. Warto skorzystać z ich zaproszenia do odwiedzenia szkoły.
Z kolei Zespół Szkól nr. 1 w Liskowie, zaprezentował swój niebywały projekt Tuning On. Uczniowie przerobili Opla Astrę I w wersji osobowej, na rasowego Pick-upa. Nadwozie przeszło spore modyfikacje i w końcu nadeszła chwila lakierowania. W projekcie tym niezbędne materiały przekazała im firma TROTON z Ząbrowa. Co więcej, TROTON wsparł też młodzież technicznie – pierwsze szkolenia dla uczniów, idealnie wpisały się w czas kontynuacji prac lakierniczych.
Uczniowie i ich opiekunowie z Zespołu Szkół nr 4 im. Powstańców Wielkopolskich w Lesznie, skupili się na renowacji motoroweru Jawa 50 Mustang. Młodzi ludzie wykonają te prace w ramach praktycznej nauki zawodu w Zakładzie Lakierniczym Rafała Szudry w Lesznie. Materiały, podobnie jak techniczne wsparcie, również zapewni firma TROTON.
Akademia Renowacji monitoruje przebieg prac uczniów i wspiera przy pomocy swoich fachowców. W przyszłym roku będzie można podziwiać efekty tych prac.
Biorąc pod uwagę liczbę zwiedzających, wystawców i zaprezentowanych eksponatów, śmiało można stwierdzić, że to nie tylko impreza dla pasjonatów i właścicieli pojazdów. Te największe targi pojazdów zabytkowych Polsce, to fantastyczna propozycja dla każdego, kto lubi piękno motoryzacji, szczególnie tej starszej.
Firma TROTON po raz 21. z rzędu została wyróżniona prestiżowym tytułem „Przedsiębiorstwo Fair Play”. To …
Targi SEMA 2024, które odbyły się w dniach 5–8 listopada w Las Vegas, po raz …
Zakończyła się 27. edycja programu Przedsiębiorstwo Fair Play. Podczas Wielkiej Gali Finałowej 29 listopada br. …