• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Logotyp idealny

Logotyp idealny

Logo jest podstawowym elementem identyfikacji wizualnej firmy, powinno więc być znakiem, który jednoznacznie wyróżni się spośród innych. Jakie czynniki uwzględnić aby element ten i przynosił potencjalnym klientom pozytywne skojarzenia i równocześnie zapadał w pamięć?

Tak jak wiele innych elementów związanych z marketingiem tak i logo jako znak firmowy doczekało się wielu analiz, na podstawie których można wytypować co najmniej kilka wskazówek przydatnych przy projektowaniu logotypu firmowego. Nawet jeśli sami nie jesteśmy projektantami to znajomość tych zasad pomoże nam jasno sprecyzować oczekiwania jakie mamy wobec wspomnianego elementu identyfikacji wizualnej firmy – w praktyce łatwiej będzie nam czy to przekazać wymagania grafikowi, który ma za zadanie zaprojektować logo firmowe czy przeanalizować przygotowane przez grafika propozycje logotypów tak aby wybrać wariant najlepszy.

troton-adss

 

Zasada 1: logo nie musi Ci się podobać

Oczywiście brzmi to dosyć drastycznie i na pewno znajdą się tacy którzy pomyślą: „Co za bzdura! Jak to? To ma być logo mojej firmy więc musi mi się podobać. Coś co mi się nie podoba nie może reprezentować mnie  jako przedsiębiorcy” I oczywiście będą mieli po części rację bo na pewno dobrze jest jeśli ”czujemy się z naszym logo dobrze” i odpowiada ono naszemu poczuciu estetyki – kluczowe jest tu jednak przede wszystkim zrozumienie dla kogo i po co tworzymy logo. Otóż – być może nieco przewrotnie – można powiedzieć, że logo wcale nie jest dla firmy a dla jej klientów. To oni są odbiorcami i adresatami wszystkich komunikatów jakie niosą ze sobą elementy identyfikacji wizualnej firmy. To nie nam a naszym klientom logo ma się kojarzyć jednoznacznie z naszą działalnością i jeśli podejdziemy do tematu czysto pragmatycznie to należy w zasadzie odrzucić wszelkie emocje i skupić się na określonych kryteriach, które sprawią, że logo będzie spełniało wszystkie swoje funkcje. Wychodząc z takiego założenia koniecznie musimy zastanowić się kto jest naszym potencjalnym klientem (jest to przecież punkt wyjścia w jakichkolwiek działaniach marketingowych). Warto zatem zastanowić się np. w jakim wieku jest nasze klient, jakiej jest płci, jakie są jego dochody, jakie wartości i przekonania są dla niego charakterystyczne, co ceni, jakie ma priorytety. Im bardziej doprecyzujemy naszą osobę docelową tym trafniej  będziemy w stanie określić jakie wartości ma reprezentować nasze logo.

Zasada 2: logo reprezentuje osobowość

Podkreślenia oczywiście wymaga tu fakt, że nie chodzi o osobowość właściciela firmy a o osobowość marki. Jeśli dokładnie określimy profil naszego odbiorcy będziemy w stanie w odpowiedzi na jego potrzeby przygotować taki profil osobowości marki aby nasza marka była w stanie zaspokoić wspomniane potrzeby a logo będzie manifestacją osobowości marki właśnie. Jak określić osobowość marki? Wyobraźmy sobie, że nasza marka jest człowiekiem, który jest w znacznym stopniu podobny do naszych potencjalnych odbiorców i zdajmy pytania jaki styl ma nasza marka? Jak się zachowuje? Jaka jest jej wrażliwość estetyczna? Jako przykłady kontrastowe podać tu można np. logo marki, która kieruje swe produkty do młodych mam o zainteresowaniach np. proekologicznych oraz takiej, której oferta skierowana jest do fanów szybkich sportowych samochodów – już na poziomie dynamiki grafiki możemy z pewnością pomyśleć o różnicach a jeśli „pochylimy się” dodatkowo np. nad kolorystyką to mamy kierunki w których warto podążać aby określić osobowość marki i przygotować logo dopasowane zarówno do stylu tejże jak i klientów.

Zasada 3: prostota i optymalizacja

Logo nie musi a nawet nie powinno być skomplikowane. Cała trudność polega na tym aby w wyważony sposób wykorzystać określone elementy graficzne lub czcionki. Jeśli w logo ma się koniecznie znaleźć jakieś hasło to musi być ono naprawdę krótkie. Podkreślić tu należy stwierdzenie „jeśli koniecznie musi” bo w praktyce lepiej jest jeśli logo hasła nie zawiera. Logo ma towarzyszyć naszej firmie jeśli nie przez cały okres jej działalności to przez okres jak najdłuższy (do momentu ewentualnego rebrandingu o którym już pisaliśmy na łamach Lakiernika). Im prostsze logo tym jest ono łatwiej identyfikowalne a na tym powinno nam przede wszystkim zależeć. Nieskomplikowane logo ma między innymi również tę zaletę, że można je wykorzystać w naprawdę wielu sytuacjach – wyobraźmy sobie np. akcję promocyjną z wykorzystaniem jakichś niewielkich gadżetów reklamowych oznakowanych logo naszej firmy – w przypadku znakowania małych przedmiotów proste a charakterystyczne logo ma tę przewagę, że jest po prostu czytelne. Im więcej elementów w logotypie tym bardziej zaburzony jest odbiór tego elementu. Logo, w którym znajduje się duża ilość ozdobników jest wbrew pozorom mało charakterystyczne ponieważ nadmiar tak jak winnych sytuacjach tak w przypadku znaków graficznych po prostu szkodzi – takie logo nie spełnia swojej funkcji i nie zapada w pamięci. Prostota w użyciu środków wyrazu i równowaga pod względem graficznym i kolorystycznym to cechy dobrze zaprojektowanego logotypu – wystarczy pomyśleć o kilku znanych globalnie markach aby utwierdzić się w tym przekonaniu. Logo musi przykuwać oko i zwracać na siebie uwagę połącznie prostoty z elementem zaskoczenia decyduje o  tym czy logo jest charakterystyczne i zapada w pamięć. Nikomu nie trzeba chyba przypominać jak np. wygląda logo firmy Apple –mamy tu zwykłe jabłko ale to, że jest ono nadgryzione jest już elementem niezwykle charakterystycznym i to właśnie takie małe elementy zaskoczenia mogą pomóc w tym, iż logo zostanie zapamiętane.

Zasada 4: Elastyczność

Wróćmy jeszcze do sytuacji kiedy to chcemy wykorzystać logo do znakowania gadżetów firmowych. Warto zwrócić uwagę na fakt aby nasze logo było tak zaprojektowane aby możne je było wykorzystać w wielu sytuacjach – i tu dochodzimy do elastyczności. Z jednej strony logotyp powinien być czymś stałym i niezmiennym, z drugiej zaś warto przewidzieć możliwość umieszczenia logo w różnych wariantach jeśli chodzi o układ – dlatego też, projektując logotyp niejednokrotnie przygotowuje się jego różne warianty – ten sam znak w zależności od potrzeby może być potrzebny np. w układzie pionowym lub poziomym (zależnie od wyglądu znakowanego przedmiotu), może być wykorzystywany w wersji kolorowej ale warto tez sprawdzić jak będzie wyglądało nasze logo w wersji monochromatycznej (być może kiedyś będziemy musieli je i tak wykorzystać). Może się też zdarzyć sytuacja w której nasze logo będziemy musieli z uwagi na kształt przedmiotu „wpisać” np. w kwadrat. Warto mieć zatem na uwadze i takie okoliczności.

Zasada 5: Nie powielaj czyli największy grzech grafików

Co jakiś czas pojawiają się doniesienia medialne o tym, że np. w jakiejś instytucji wydano naprawdę spore  środki na przygotowanie identyfikacji wizualnej po czym okazało się, że zaprojektowane logo jest niezwykle podobne do znaku graficznego, który już gdzieś wykorzystano. Plagiat lub nadmierna inspiracja (o ile można użyć takiego terminu) to coś co bardzo negatywnie wpływa na wizerunek firmy. Warto zatem np. zrobić rozeznanie jak wyglądają logotypy naszej konkurencji – jeśli chcemy się wyróżnić na ich tle (a przecież na tym nam zależy jeśli mamy budować silną markę) to bezwzględnie unikajmy naśladownictwa – przecież nie chcemy być myleni z konkurencją.

 

Zasada 6: Logo to nie dyskoteka

Pisaliśmy już o nadmiarze w kontekście elementów składowych logotypu. Namiar szkodzi również w przypadku nadmiernego użycia kolorów. Logo musi przyciągać uwagę ale nie nadmiarem – istotny jest nie tylko dobór odpowiedniej gamy kolorystycznej (dostosowanej do osobowości klientów i marki) ale również sama ilość wykorzystanych barw oraz ich znaczenie. O symbolistyce poszczególnych barw pisaliśmy na łamach Lakiernika, dlatego przypomnijmy tylko bardzo krótką charakterystykę wybranych kolorów:

  • Czerwony – niebezpieczeństwo, pasja, emocje, energia
  • Pomarańczowy – świeży, kreatywny, kojarzący się z młodością, optymistyczny
  • Żółty – optymistyczny, wesoły, zabawny
  • Zielony – natura, witalność, ekologia, finanse
  • Niebieski – komunikatywność, zaufanie, spokój
  • Fioletowy – duchowy, mistyczny, luksusowy
  • Brązowy – organiczny, zdrowy, prosty i szczery
  • Różowy – kobiecy, romantyczny ale i ekscytujący
  • Czarny – wyrafinowany, formalny, luksusowy, smutny
  • Biały – czystość, prostota, minimalizm

 

Warto dodać, że znaczenie doboru kolorystyki w kontekście logo jest naprawdę bardzo duże – wg badań 64% ludzi uważa, że kolor jest ważniejszy od hasła reklamowego, wykorzystanych czcionek czy nawet samego kształtu logo.

 

Zasada 7: Przemyśl: grafika czy napis a może jedno i drugie?

Tworząc logo firmy mamy zazwyczaj 3 opcje konfiguracji: albo wykorzystujemy sam znak graficzny (tzw. sygnet.) albo sam napis (zapis nazwy firmy w określony sposób może sam w sobie stanowić logo – tak jest chociażby w przypadku takich marek jak: coca-cola czy IBM) albo mamy połączenie grafiki z zapisem nazwy marki. Jeśli chodzi o logotyp z wykorzystaniem samego  sygnetu czyli samej grafiki bez typografii (czyli wykorzystania odpowiednich czcionek do zapisu nazwy) to zazwyczaj mogą sobie na to pozwolić firmy, które są już rozpoznawalne na rynku (takich logotypów jest zdecydowane mniej). Doskonałym przykładem są tu symbole graficzne poszczególnych marek aut – w większości przypadków wykorzystywany jest sam znak graficzny.  W przypadku firm, które nie mają takiej rozpoznawalności najlepiej zdecydować się bądź to na połączenie grafiki i typografii bądź to na sam zapis nazwy firmy czy marki w charakterystyczny sposób, który będzie stanowił logo.

Nade wszystko należy jednak pamiętać, że najważniejszą myślą jaka powinna towarzyszyć nam w procesie tworzenia logo jest to aby było ono unikatowe, charakterystyczne i nie wykorzystywało zbyt wielu środków wyrazu –w tym przypadku tak jak w wielu innych „mniej znaczy więcej”.

 

Zobacz również
  • Czy szkolenia są potrzebne?

    Sporadycznie co prawda, ale spotyka się opinie , że szkolenie to niepotrzebne zawracanie głowy, a w książkach o blacharstwie i lakiernictwie to ” nic nie ma”. Wystarczy jednak poczytać na forach internetowych, o co pytają …

    Czy szkolenia są potrzebne?
  • Czy zaniżanie kosztów roboczogodziny i korekty kosztorysów naprawy to jedyne problemy warsztatów w kontaktach z Ubezpieczycielami?

    Serwisy blacharsko – lakiernicze, choć z zasady powołane do wykonywania napraw, coraz większą część swojej działalności poświęcają windykacji należnych im środków z tytułu napraw powypadkowych od towarzystw ubezpieczeń. Rosnący poziom kosztów działalności niejako zmusza je …

    Czy zaniżanie kosztów roboczogodziny i korekty kosztorysów naprawy to jedyne problemy warsztatów w kontaktach z Ubezpieczycielami?
  • Warto wiedzieć…..

    8 grudnia 2023 roku Sąd Najwyższy w sprawie II CSKP 726/22 na posiedzeniu niejawnym w Izbie Cywilnej oddalił skargę kasacyjną powoda od wyroku Sądu Okręgowego w Gdańsku, z dnia 13 maja 2020 roku w sprawie …

    Warto wiedzieć…..
  • Raport ze szkoleń

      Wiadomo: szkolenia, to ważna część branży motoryzacyjnej. Zarówno dla pracodawców, kierowników, jak i bezpośrednich wykonawców napraw oraz diagnostów. Jeżeli spojrzeć na ofertę szkoleniową w Polsce to wygląda ona nawet nieźle. Gorzej jednak kiedy przeanalizuje …

    Raport ze szkoleń
  • Postawić na jakość, wynagradzać pracę

    Krzysztof Podhorodecki, ekspert do spraw procesów likwidacji szkód, audytor, biegły sądowy, właściciel firmy Baspa Consulting. W rozmowie z Mirosławem Rutkowskim podkreśla znaczenie zarządzania i certyfikowania serwisu blacharsko-lakierniczego. Mirosław Rutkowski: Został Pan zaproszony przez firmę NOVOL …

    Postawić na jakość, wynagradzać pracę

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się
x