czyli kłopotliwe drobne, czarne rysy w kształcie pajęczyn lub promieniście rozchodzące się nitki na naszych łódkach z laminatu . Pojawiają się one w wyniku „starości/ zmęczenia” laminatu(LPS), uszkodzenia mechanicznego (uderzenie) lub z powodu zbyt słabej i cienkiej bądź nieprawidłowej konstrukcji elementu. W takim przypadku przenoszone podczas pracy napięcia obciążenia i ugięcia LPS są zbyt duże , w wyniku czego następują powierzchowne spękania i mikro uszkodzenia.
Przed przystąpieniem do ich usunięcia, musisz z całą pewnością ustalić przyczynę ich powstania. Jeżeli jest to wada konstrukcji, niezbędne będzie wzmocnienie całego uszkodzonego miejsca, poprzez nałożenie na wewnętrznej stronie LPS jednej lub więcej warstw żywicy konstrukcyjnej z wypełnieniem, a w ostateczności wymiana całego elementu na nowy. Dopiero po odpowiednim wzmocnieniu możemy przystąpić do samej naprawy.
|
W przypadku pojedynczych lub niewielkich skupisk rys, idealnym sposobem do naprawy jest użycie ostro zakończonego śrubokręta, dłutka czy innego odpowiednio mocnego narzędzia. Przy jego pomocy, centymetr po centymetrze, podążając wzdłuż każdej nitki, poszerz ją, docierając do najgłębszego miejsca mikro uszkodzenia. Jest to praca niezbędna, musisz wykonać ją wzdłuż każdego uszkodzenia, aby Twoja naprawa była skuteczna. Pracę tę możesz wykonać również przy pomocy szlifierki i papieru ściernego, zwłaszcza jeżeli uszkodzenia występują na dużej powierzchni. Musisz zwrócić szczególną uwagę by nie wgryźć się zbyt głęboko, nie uszkadzając warstwy nośnej ale i nie za płytko. Dopiero tak przygotowaną powierzchnię odtłuść, na dużej powierzchni pokryj farbą podkładową i nakładaj odpowiedni rodzaj szpachli lub żelkoty na niewielkie uszkodzenia. Ostatecznie wyszlifuj i przygotowuj się do malowania, bądź też polerowania miejsca uszkodzenia.
Naprawiamy drobne rysy
Drobne uszkodzenia powierzchniowe, niewielkie rysy czy defekty powierzchni żelkotu nad linią wody, uzupełnisz przy pomocy ZESTAWU DO NA NAPRAW ŻELKOTU Sea Line®. Zestaw ten, to nic innego jak topcot w kolorze RAL 9003 (biały). Po wyschnięciu nie pozostaje lepki, tworzy barierę dla wody i promieniowania UV. Samo nakładanie nie stanowi też większego problemu. Na pionowe powierzchnie można użyć SZPACHLÓWKI ŻELKOTOWEJ Sea Line® – która jest silnie stiksotropowanym i zagęszczonym żelkotem. W przypadku gdy planujesz jednak pokrycie jachtu systemem malarskim, użyj szpachli epoksydowych lub poliestrowych, które następnie pokryjesz lakierami. Pamiętaj też, że systemy poliestrowe, w tym żelkoty nie mają przyczepności bezpośrednio do produktów epoksydowych.
Przystępując do naprawy produktami żelkotowymi, produkty mieszaj w odpowiedniej proporcji i nakładaj przy pomocy miękkiej szpachelki. Nałożony zestaw do naprawy żelkotu, zabezpiecz też taśmą klejącą, usuwając jego nadmiar, by po wyschnięciu powstała twarda, czysta i błyszcząca powierzchnia. Następnie po wyszlifowaniu i usunięciu naddatku, użyj do obróbki pasty polerskiej w miejscu naprawy. W zależności od jakości jej wykonania, użyj mniej lub bardziej mocnych środków.
Polerujemy
Przystępując do polerowania nie należy nakładać od razu dużej ilości pasty. Ziarno powinno zostać całkowicie roztarte, oszczędzając w ten sposób materiał użyty do polerowania. Lepiej jest nałożyć pastę dwukrotnie w pożądanym miejscu niż usuwać jej zbyt dużą ilość. Ubocznym skutkiem nadmiaru pasty będzie rozrzucanie jej przez futro polerskie wykonujące ruch obrotowy.
Pasty polerskie Sea Line®:
Po wyborze odpowiedniego rodzaju pasty polerskiej, pamiętajmy iż zbyt mocny materiał ścierny może uszkodzić powłokę.
Polerując mechanicznie powierzchnię najpierw rozetrzyj na niskich obrotach urządzenia pastę w miejscu polerowanym. Potem stopniowo zwiększaj prędkość. Pozwól by pracę wykonała pasta i maszyna. Rola operatora powinna zostać ograniczona tylko do prowadzenia urządzenia w miejscu polerowania bez dociskania go do powierzchni.
Wypolerowana powierzchnia pozostanie długo błyszcząca jeżeli zabezpieczymy ją dodatkowo preparatem Sea Line® S3. Jest on przeznaczony do wszystkich rodzajów farb i lakierów – w tym HS, 2K, nitro, syntetycznych oraz tworzywa sztucznego, kauczuku, powłok żelkotowych, szkła, lusterek itp.
|
Polerowanie zapewnia doskonały wygląd oraz powłokę ochronną, dodatkowo działa ono antystatycznie tworząc przy tym dodatkową ochronę, zabezpieczając przed wnikaniem brudu, ułatwia utrzymanie czystości.
Preparatu Sea Line® S3 możemy używać nie tylko do zabezpieczenia powierzchni po polerowaniu lecz również jako uniwersalnego środka myjącego. Zabrudzoną powierzchnię należy spłukać czystą wodą, następnie przetrzeć czystą szmatką i spryskać preparatem Sea Line® S3.
Warto użyć dwóch ściereczek, jednej do usuwania brudu, drugiej do wypolerowania powierzchni. Takie utrzymywanie czystości na jednostce nie spowoduje usunięcia wosków, a powierzchnia przez długi czas będzie wolna od zanieczyszczeń.
|
Ten motocykl to prawdziwa legenda. Chyba wszyscy kojarzą go ze słynnej komedii „Nie lubię poniedziałku”. MZ ES 250 Trophy w latach 70-tych królował na polskich drogach. Pojazd, który dziś wzbudza niemałe zainteresowanie wśród miłośników motoryzacji …
Polerki RUPES BigFoot Mark V to prawdziwy przełom w branży profesjonalnego polerowania. Dzięki zaawansowanej technologii zostały zaprojektowane z myślą o wymaganiach specjalistów z branży lakierniczej, którzy potrzebują narzędzi łączących precyzję, wydajność i niezawodność. Polerki te …
Suzuki LJ 80 (eljot) to samochód legenda. Kultowa terenówka produkowana w latach 1977-1983 kojarzona z wakacyjnym autem zapisała się w historii i do dziś budzi wśród wielu osób sentyment. Tak jest w przypadku Piotra Gacia …
Jak sam mówi jest w stanie namalować wszystko, od figur geometrycznych po czaszki i płomienie. Swoją pasję do aerografii nieustannie rozwija i cały czas eksperymentuje. Marcin Tatar Tatarczuk daje drugie życie motocyklom, a jego …
Malowanie kasku może być dość proste, ale dające satysfakcję lecz możemy też mieć bardziej skomplikowany wzór. Malujemy kask na kolor, dookoła szparunek, obwódka w postaci jednej lub dwóch linii, do tego logo i mamy naprawdę …
W przyszłym roku firma PHU Auto Piotra Jaworowskiego z Konstantynowa Łódzkiego, będzie świętować 30 – lecie istnienia. Jednak początki jego aktywności w branży sięgają jeszcze końca lat 80-tych. – Kiedyś sprzedawał ten kto miał, a …
. O tym, że amerykańska motoryzacja była z innej planety niż europejska, wiedzą wszyscy, którzy choć trochę samochodami się interesują. O ile globalne modele światowych producentów samochodów wypchnęły z dróg krążowniki szos, to amerykańska …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …