Mose Freyer, właściciel rodzinnej firmy Moses Bil & Lack z niewielkiej wioski Sätaröd w południowej Szwecji, zajmuje się lakierowaniem samochodów marki Koenigsegg. Cały proces może trwać nawet 1200 godzin i wymaga niezwykłej precyzji oraz starannego doboru materiałów. Wysokie wymagania dotyczące niezawodności i jakości powodują,
że od 30 lat Mose Freyer korzysta z produktów niemieckiej marki Standox.
Firma Moses Bil & Lack narodziła się w 1991 r. „Pierwszy samochód lakierowałem w 1977 r., a następnie w latach 80. pracowałem jako lakiernik. Jestem jednak kompletnym samoukiem” – mówi Mose Feyer, założyciel firmy. Dziś na powierzchni 5000 m2 ok. 50 osób pracuje nad samochodami najbardziej ekskluzywnych marek świata. „Warsztat na pewno doceni każdy wielbiciel motoryzacji. Ale jesteśmy przede wszystkim firmą rodzinną” – kontynuuje. Birgitta, jego żona, ich syn Björn oraz córka Lina pełnią w firmie kluczowe funkcje.
Świat inny niż wszystkie
Od ponad 6 lat Moses Bil & Lack jest zaufanym dostawcą marki Koenigsegg produkującej najszybsze samochody świata. W zakładzie produkcyjnym w Ängelholm firmowa lakiernia pracuje z maksymalną wydajnością, dlatego też Moses Bil & Lack oferuje ekskluzywnej marce niezależne usługi lakiernicze zgodnie z tymi samymi, bardzo wysokimi standardami. W warsztacie mogą być lakierowane jednocześnie cztery auta – firma zainwestowała w oddzielną linię lakierniczą specjalnie dla Koenigsegga. Mose Freyer blisko współpracuje ze swoimi pracownikami i często uczestniczy w kursach oferowanych przez Axalta Refinish Academy w Göteborgu. „Praca nad tymi samochodami wymaga prawdziwego kunsztu, którego nie da się porównać z żadnym innym procesem. Wymaga niesamowitej intuicji, instynktu i prawdziwego oddania jakości, która jest absolutnie najważniejsza” – wyjaśnia Mose Freyer.
Każdy egzemplarz to dzieło sztuki
Zanim luksusowy Koenigsegg z nadwoziem z włókna węglowego trafi do lakierni Moses Bil & Lack, Lina przy współpracy z Lisą Johansson, Koenigsegg’s Art Director, ustala dokładnie, jaki kolor wybrał klient. „Możemy zostać poproszeni o dopasowanie koloru do istniejącego przedmiotu – klienci pytali już o dopasowanie nadwozia do lakieru do paznokci, a nawet chińskiego pasma górskiego w regionie, w którym się wychowali. Klienci Koenigsegga często biorą aktywny udział w określaniu parametrów swojego samochodu i przykładają dużą uwagę do detali, dlatego ustalenie idealnego odcienia jest niezwykle ważne” – mówi Mose Freyer. „Pytania o 24-karatowe złoto lub opiłki platyny w lakierze to nic nadzwyczajnego”. Podczas żmudnego procesu dopasowywania koloru Lina korzysta z bazy 8000 kolorów dostępnych w programie Color Box Standox oraz regularnie kontaktuje się z Koenigseggiem, aby upewnić się, że wybrany kolor odpowiada wymaganiom klienta.
Gdy części trafiają do ekspertów z Moses Bil & Lack resztki żywicy epoksydowej pozostałe po procesie formowania elementów z włókna węglowego są starannie usuwane z powierzchni. W przeciwnym wypadku z upływem czasu na lakierze mogą pojawiać się przebarwienia. Po dokładnym oczyszczeniu powierzchni włókno węglowe jest pokrywane wieloma warstwami lakieru bezbarwnego Standocryl VOC-Xtra. Po każdej warstwie element jest suszony w kabinie. Następnie aplikowany jest lakier bazowy Standoblue, który pozwala uzyskać ostateczny kolor. „Każda czynność wymaga niesłychanej precyzji i wyczucia” – mówi Mose Freyer. Po wyschnięciu lakieru bazowego lakiernicy dokładnie analizują każdy centymetr powłoki, zanim wykonają natrysk wierzchnich warstw lakieru bezbarwnego Standocryl VOC-Xtra Clearcoat, który nadaje nadwoziu wyjątkowy połysk. Następnie wszystkie elementy są dokładnie szlifowane i polerowane. Cały proces lakierowania samochodu zajmuje do 1200 godzin, a ukończone elementy wracają do Koenigsegga dopiero, gdy kolor jest w 100% dopasowany do ustalonego.
Jakość ponad wszystkoWymagania, jakie Mose Freyer stawia produktom, są bardzo surowe. „Standox to jedyna marka, która pozwala uzyskać jakość, jakiej oczekuję. Wyróżnia ją jeden z najlepszych procesów aplikacji na rynku, jak również łatwość stosowania oraz trwałość” – wyjaśnia Mose Freyer. „Wszystkie produkty, od początku do końca, są niezrównane. W Moses Bil & Lack dążymy do tych samych celów: chcemy przekraczać oczekiwania naszych klientów. Dlatego od 30 lat korzystamy z produktów marki Standox”. „Jesteśmy niezwykle dumni, że nasze produkty są z takim powodzeniem używane do produkcji supersamochodów marki Koenigsegg. Przywiązanie do jakości, profesjonalizm i zorientowanie na realizację celów, jakimi wykazuje się Mose, czynią z niego niezwykle cennego klienta” – mówi Ann-Charlotte Cardestig, Country Sales Manager dla Standox w Szwecji. Polakierowane samochody są montowane w zakładzie Koenigsegga i dostarczane do klienta.
Jesienią 2017 r. jeden z supersamochodów szwedzkiego producenta pobił pięć rekordów jako najszybszy samochód produkcyjny świata. „To ogromny zaszczyt lakierować samochody bijące rekordy świata. Cały proces przypomina nieco pracę nad dziełem sztuki” – kończy Mose Freyer.
Więcej informacji o marce Standox mozna znaleźć na stronie www.standox.pl. Więcej informacji o firmie Moses Bil & Lack znajduje sie na stronie www.moses.se. Supersamochody Koenigsegg można zobaczyć na stronie www.koenigsegg.com.
Podpis:
Koenigsegg Regara w błękicie i bieli podczas salonu samochodowego w Genewie w 2018 r. Oba egzemplarze lakierowała firma Moses Bil & Lack w szwedzkim Sätaröd.
Podpis:
Rekordzista świata Koenigsegg Agera RS (zdjęcie z pustyni Nevada z listopada 2017 r.) był lakierowany w firmie Moses Bil & Lack w szwedzkim Sätaröd.
Dalsze informacje prasowe uzyskać można od:
Jadwiga Krzywiec
Marketing Specialist
Refinish Systems
Axalta Coating Systems Poland Sp. z o.o.
ul. Szamocka 8
01-748 Warszawa Polska
Tel: +48 22 454 6409
Spies Hecker prezentuje nowy szary wypełniacz gruntujący w aerozolu: Priomat 1K Universal Primer Surfacer Aerosol 4095. Ten innowacyjny produkt powstał z myślą o wydajniejszej pracy lakierników oraz wspieraniu ich w bardziej zrównoważonym rozwoju. Produkt pozwala …
Firmy 3M i Axalta ogłosiły dziś rozpoczęcie współpracy nad cyklem szkoleń dla samochodowej branży napraw lakierniczych. Będzie on składał się z 5 modułów – każdy będzie w praktyczny sposób pomagał zarówno lakiernikom, jak i serwisom poznawać najlepsze praktyki oraz …
Polerki RUPES BigFoot Mark V to prawdziwy przełom w branży profesjonalnego polerowania. Dzięki zaawansowanej technologii zostały zaprojektowane z myślą o wymaganiach specjalistów z branży lakierniczej, którzy potrzebują narzędzi łączących precyzję, wydajność i niezawodność. Polerki te …
Magia przeszłości ożywiona na Międzynarodowych Targach Poznańskich Tegoroczna edycja Retro Motor Show po raz kolejny okazała się świętem zabytkowej motoryzacji, które zachwyciło zarówno pasjonatów, jak i nowych fanów klasycznych pojazdów. Przez trzy dni, niemal tysiąc …
Cromax® poszerza linię ChromaHybrid o nowy pigment ChromaHybrid WH1729 Magma Red, którego można używać zarówno z systemami lakierów bazowych Cromax Pro, jak i Chromax EZ+. Produkt jest już dostępny w sprzedaży. Stanowi on odpowiedź firmy na rosnącą popularność …
W przyszłym roku firma PHU Auto Piotra Jaworowskiego z Konstantynowa Łódzkiego, będzie świętować 30 – lecie istnienia. Jednak początki jego aktywności w branży sięgają jeszcze końca lat 80-tych. – Kiedyś sprzedawał ten kto miał, a …
. O tym, że amerykańska motoryzacja była z innej planety niż europejska, wiedzą wszyscy, którzy choć trochę samochodami się interesują. O ile globalne modele światowych producentów samochodów wypchnęły z dróg krążowniki szos, to amerykańska …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …