• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Lakierowanie w garażu? To możliwe pod pewnymi warunkami

Lakierowanie w garażu? To możliwe pod pewnymi warunkami

Czy można uzyskać właściwą powierzchnie oraz przejrzystość powłoki lakieru gdy pracujemy w garażu?. O czym powinniśmy pamiętać, na co musimy zwracać uwagę, jak możemy sobie pomóc, aby naprawa była wykonana jak najlepiej?

 

Tekst:

Aby osiągnąć wysoką jakość wykonania to pomieszczenie do lakierowania:

  • powinno mieć dobre oświetlenie – 1200 lux +/- 200 lux
  • powinno mieć właściwą liczbę wymian powietrza na godzinę – podczas lakierowania około 350 czyli minimum 0,3 m/s
  • powinno mieć możliwość wygrzania lakieru – w 60°C przez 20-30 minut
  • powinno mieć zamontowane filtry, aby nie wprowadzać pyłów do pomieszczenia na świeży lakier i nie emitować odkurzu lakierniczego na zewnątrz
  • powinno mieć ściany w kolorze białym z zabezpieczeniem antypyłowym
  • powinno spełniać wszelkie warunki wymagane normami p.poż.; elektrycznymi oraz BHP

Takie parametry spełniają specjalistyczne kabiny lakiernicze, ale potrzebny jest worek pieniędzy, aby najtańszą nawet kabinę kupić, jej instalacja to kolejne koszty. Jak możemy sobie pomóc?

Dobre oświetlenie

Dodatkowe lampy ze światłem dziennym (chodzi o właściwą ocenę kolorów), z zabezpieczeniem ATEX (antywybuchowym, bo w użyciu lakiernika są łatwopalne rozcieńczalniki organiczne). Lampy należy umieścić w taki sposób, aby oświetlały miejsce lakierowania. Mogą być na stojakach lub mocowane do ścian pomieszczenia. W czasie malowania elementów zawsze będą potrzebne przynajmniej trzy lampy, jedna z góry i dwie z boku po to, aby z każdej strony zapewniały dobrą widoczność

Wymiana powietrza

To jest największy problemem. Aby odkurz z pistoletu przemieszczał się podczas lakierowania, powinien być zapewniony przepływ powietrza wzdłuż powierzchni lakierowanej co najmniej 0,2 m/s. Bez „kabiny” tego nie uzyskamy. Do malowania elementów (zderzaki, błotniki, drzwi oraz pokrywy silnika i bagażnika) można się wspomóc zakupując stanowisko do lakierowania elementów. Na rynku jest kilku producentów i można wybierać. W lecie jest dobrze, bo łatwiej trafić na właściwą temperaturę otoczenia odpowiednią do lakierowania. Po odparowaniu można wygrzać powłokę promiennikiem IR. Problem będzie przy temperaturach niższych od 20°C i dużej wilgotności. Takie stanowisko potrzebuje wprowadzenia poza pomieszczenie około 4-5 tys. m³/godzinę powietrza. Zbyt niska temperatura utrudnia odparowanie, a zbyt duża wilgotność utrudni proces żelowania i również odparowania. Takie warunki mogą spowodować nawet wykraplanie mgły wodnej na powierzchni, kiedy przy przepływach powietrza pojawi się temperatura rosy.

garaz_3189

Sposobem na to mogą być, ustawione na wysokości okien samochodu osobowego, dwa wiatraki (koniecznie ATEX), które przy otwartych drzwiach garażu wymuszą przepływ powietrza wzdłuż pojazdu na poziomie samochodu. Chodzi o spowodowanie wsysanie powietrza do garażu górą, bez dużej ilości zanieczyszczeń znajdujących się na, zazwyczaj mocno zanieczyszczonej, powierzchni przed garażem.

Wygrzewanie lakieru

Jeśli kolejne warstwy powłoki nie będą odpowiednio utwardzone to praca zda się psu na budę. Najłatwiejsze rozwiązanie to wykorzystanie promiennika IR mogącego objąć około 1 m² powierzchni. Na rynku są dostępne przeróżne wersje w różnych cenach. Czasy wygrzewania to 10-20 minut w zależności od rodzaju podkładów i lakierów. W polowych warunkach odpowiednie utwardzenie szpachli, podkładów oraz lakieru zewnętrznego uchroni od podstawowych wad lakierniczych.

Filtry

Mają zabezpieczać przed wtrąceniami. Jeżeli w pomieszczeniu przeznaczonym do lakierowania nie będzie wymuszonego przepływu powietrza, to żadne filtry nie będą potrzebne! Co innego gdy jest zamontowane stanowisko do lakierowania elementów. Na wylocie będą znajdować się filtry zaprojektowane przez producenta, a w otwory dolotowe do pomieszczenia warto zamocować ramki z filtrami, aby śmiecie i paprochy z zewnątrz nie były wsysane w rejon, gdzie jest element lakierowany.

Zabezpieczenie pomieszczenia przed wtrąceniami

Zatrzymanie kurzu i pyłów. Jednym z prostszych sposobów jest przymocowanie na ramkach foli osłonowej i pokrycie jej żelem ochronnym do kabin. Z ramek tworzy się rodzaj parawanu osłaniającego miejsce lakierowania. Trzeba taką przegrodę ustawić możliwie stabilnie, aby w czasie pracy jej nie przewrócić. Folię osłonową pokrytą żelem warto też położyć na podłogę w kierunku do stanowiska natryskowego po to, aby wychwytywany był odkurz i pył przez wciągające go powietrze do wylotu. Oczywiście folii nie kładzie się w miejscu, w którym lakiernik drepce podczas natryskiwania.

Powietrze do pistoletu

To kolejna ważna sprawa. Sprawny i wydajny kompresor musi dostarczyć czyste powietrze pod odpowiednim, niezmiennym ciśnieniem. Odwadniacz usuwający skraplającą się z powietrza wodę, powinien być połączony z kompresorem przewodem o odpowiedniej średnicy (zalecania 10 mm) i długości (2 do 3 m). Powietrze do lakierowania musi być czyste, bezwodne i bezolejowe. Dlatego przed osuszaczem warto zainstalować filtr usuwający cząsteczki stałe i aerozole olejowe. Brak odpowiedniej ilości powietrza do lakierowania oraz jego niewłaściwa jakość, to przyczynek do powstawania wad. Może pojawić się zmętnienie lub częściowa utrata połysku w lakierze bezbarwnym, rybie oczka na powierzchni, itp.

Produkty

W warunkach garażowych należy stosować materiały przystosowane do schnięcia na powietrzu. Są na rynku produkty przystosowane do stosowania ich bez wygrzewania. Jednak warto pamiętać o tym, że promieniowanie IR przyspiesza proces utwardzania produktów lakierniczych. Oczywiście, na podstawie karty technicznej produktu, należy się upewnić, czy są do tego przystosowane.

 

Odpowiedź na pytanie o to, czy w garażu można wykonać profesjonalne powłoki lakiernicze, każdy musi znaleźć samodzielnie. Trzeba tylko dokładnie wiedzieć, jaki jest zakres pracy i jakie trudności trzeba pokonać, jakie urządzenia, narzędzia i materiały będą potrzebne. A potem uruchomić własną kreatywność i stworzyć w garażu takie warunki, jakie pozwolą uzyskać zamierzone efekty.

Tekst i zdjęcia: Mirosław Rutkowski, Mieczysław Sieczkowski

 

Zobacz również
  • Ferrari, Aston Martin i składak Wigry – Sławomir Gołąb swój biznes stworzył od zera i robi to co kocha

    – Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …

    Ferrari, Aston Martin i składak Wigry – Sławomir Gołąb swój biznes stworzył od zera i robi to co kocha
  • Opowieść o Dywizjonie 303 na bardzo dobrym motocyklu

    Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …

    Opowieść o Dywizjonie 303 na bardzo dobrym motocyklu
  • Karta ratująca życie. Kluczowe narzędzie dla ratowników na polskich drogach

    Wypadki samochodowe to nagła tragedia, która może skończyć się śmiercią lub poważnymi obrażeniami dla uczestników. Gdy pojazd zostaje zmiażdżony, staje się pułapką dla osób zakleszczonych w nim, a każda minuta od momentu zdarzenia może być …

    Karta ratująca życie. Kluczowe narzędzie dla ratowników na polskich drogach
  • Nowa polerka do zadań specjalnych

    Włoska firma Rupes, to znany producent narzędzi elektrycznych i akcesoriów, między innymi do auto detailingu. Szczególne miejsce wśród produktów tej marki zajmują polerki. Model iBrid Rupes BigFoot, przedstawiany jest jako prawdziwa rewolucja w świecie zastosowań …

    Nowa polerka do zadań specjalnych
  • Brytyjski klasyk, polska robota czyli historia renowacji pewnego Mini

    Wśród samochodów zasługujących na miano kultowych jedno z ważniejszych miejsc zajmuje brytyjski Mini. Zaprojektowany w drugiej połowie lat 50. ubiegłego wieku produkowany był do końca stulecia. Dziś ten ceniony przez kolekcjonerów klasyk w Wielkiej Brytanii …

    Brytyjski klasyk, polska robota czyli historia renowacji pewnego Mini

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się
x