W czasie zorganizowanej przez NOVOL tegorocznej konferencji branży lakierniczej SPECTRALIZM najważniejszym wątkiem przewijającym się w kolejnych wystąpieniach było przetrwanie w nieprzewidywalnej rzeczywistości. Rosną koszty energii, materiałów, narzędzi czy pracy i to rosną srogo i gwałtownie. W tej sytuacji optymalizacja wszelkich kosztów w warsztatach blacharsko-lakierniczych ma znaczenie pierwszorzędne.
Na tym, jak oszczędzać nie tracąc na jakości wykonywanych napraw, skupił się w swoim referacie dyrektor pionu szkoleń NOVOLU, Tomasz Tomczyk. Punktem wyjścia jest wybór systemu kalkulacji. Chodzi o to, aby była możliwość uwzględnienia wszystkich niezbędnych czynności i operacji oraz odpowiednie ich wycenienie w kosztorysie. W zasadzie wybór ogranicza się do trzech systemów: Audatex, Eurotax i SilverDAT. Poszukiwanie oszczędności należy zacząć od precyzyjnego określenia źródeł kosztów bezpośrednich – energii, kosztów osobowych i materiałów. W wielu warsztatach optymalizacja zużycia energii jest standardem. Usuwane, ciepłe powietrze w układzie rekuperacji traci energię na rzecz powietrza pobieranego z zewnątrz. Różnica kilku stopni temperatury pobieranego powietrza (zamiast np. 12ºC mamy 18ºC) oznacza, iż potrzeba znacznie mniej energii na ogrzewanie. Usunięcie nieszczelności w układzie sprężonego powietrza to eliminacja marnowania energii. Przy nieszczelności o średnicy 1 mm traci się około 60 litrów powietrza. A na sprężenie 1 m³ zużywa się 0,5 kWh. Energooszczędne narzędzia elektryczne zużywają 0,4 kWh zamiast 3 kWh w przypadku narzędzi pneumatycznych. Nie od rzeczy jest również zastosowanie droższych, ale oszczędnych pistoletów lakierniczych.
Z kosztami osobowymi pozornie wiele się zrobić nie da, zwłaszcza w obecnej sytuacji gospodarczej, przy uzasadnionej presji płacowej i niedostatku fachowych kadr na rynku pracy. Trzeba jednak pamiętać o tym, że właściwa organizacja miejsca pracy, dostępność odpowiednich narzędzi oraz części, oraz porządek na stanowisku i wokół niego w istotnym sposób wpływa na efektywność pracy. Organizacja czasu pracy powinna uwzględniać właściwe planowanie napraw, brak przestojów i brak spiętrzeń. Monitorowanie czasu wykonywanych zleceń w połączeniu ze zrozumiałym systemem wynagradzania oraz sukcesywnym doszkalaniem pracowników przynosi lepsze efekty pracy warsztatu ale też jest motywujące dla kadry. W sumie chodzi o to, aby pracownicy byli efektywni i usatysfakcjonowani.
Znaczne oszczędności można uzyskać stosując energooszczędne technologie lakiernicze. Po pierwsze – skrócenie czasu odparowania materiału tak, aby niemal natychmiast (od 0 do 5 minut) można było nakładać kolejną warstwę. Po drugie – obniżenie temperatury utwardzania z 60ºC do 40ºC. Po trzecie – szybkie (15 – 20 minut) lub ekstremalnie szybkie (5 minut) utwardzanie powłoki. Proponowana przez NOVOL energooszczędna technologia SPECTRAL pozwala na znaczne skrócenie czasu procesów napraw oraz istotne ograniczenie zapotrzebowania na energię. W prezentowanej symulacji oszczędności, w ciągu roku korzystania z tej technologii, przynoszą ponad 1300 roboczogodzin czasu pracy oraz ponad połowę zużycia energii. Trzeba tu podkreślić, iż symulacja powstała na podstawie analizy porównania efektywności konkretnych warsztatów blacharsko-lakierniczych przed i po wdrożeniu systemu SPECTRAL. Podkład wypełniający „Under 00-Race” można aplikować w temperaturze 10ºC i szlifować już po 20- minutach. Po 30 minutach na podkład epoksydowy „Under 385-00” można nakładać szpachlówki poliestrowe.
Skrócony do 15 minut czas i obniżona do 40ºC temperatura wygrzewania lakieru bezbarwnego „Klar 545-00” oraz system wodorozcieńczalnych lakierów bazowych „Wave 2.0” to elementy systemu SPECTRAL opracowane i testowane w Laboratorium Badawczo-Rozwojowym NOVOL-u i sprawdzone w codziennej praktyce pracy warsztatów lakierniczych. Na koniec prelegent zaprosił uczestników do samodzielnego obliczenia oszczędności wynikających z zastosowania prezentowanej technologii. W tym celu należy zeskanować podany kod QR.
Proces lakierowania pozornie wydaje się prosty – bierzemy pistolet i rozpylamy lakier. Ale diabeł tkwi …
AkzoNobel wprowadza nowoczesne technologie, takie jak kabiny lakiernicze zasilane wodorem, szkolenia VR i cyfrowe narzędzia, …
W świecie motoryzacji każdy detal ma znaczenie, zwłaszcza gdy chodzi o estetykę i trwałość karoserii. …