W lakiernictwie renowacyjnym domeną jest wierne odwzorowanie naprawianej powłoki. Na wstępie należy podkreślić, że lakierowanie fabryczne – w szczególności warstwa antykorozyjna – jest aplikowana w zupełnie inny sposób w trakcje renowacji. Wyzwaniem dla producentów jest odpowiedni dobór rodzaju preparatu w zależności od rodzaju materiału z jakiego zbudowany jest pojazd. Dzisiejsze karoserie to swoista kombinacja różnych materiałów od aluminium, stali aż po tworzywa sztuczne. Dlatego ważne jest dobranie odpowiednich materiałów i technologii do naprawy, aby w skuteczny sposób odbudować cechy ochronne karoserii.
Jak wspominałam wyżej lakier samochodowy składa się z kilku warstw, każdej z nich przypisane jest konkretne zadanie. W zależności od przypisanej roli dzielimy je na:
Kiedy zapewnimy odpowiednie właściwości ochronne przystępujemy do odtworzeni powłoki dekoracyjnej. Dobiera odpowiedni kolor lakieru korzystając z systemów doboru kolorów tzw. systemów mieszalnikowych i …. już?
Kolor lakieru to nie wszystko
Należy pamiętać, by w miarę precyzyjnie odwzorować warunki malowania samochodu do tych warunków, w których dokonywaliśmy natrysku próbnego. Chodzi m.in. o właściwe ciśnienie powietrza, ilość warstw oraz pistolet lakierniczy. Często w mieszalni stosuje się minipistolety o mniejszej dyszy, co zmniejsza wiarygodność natrysku próbnego. Przed samym lakierowanie upewnijmy się czy powłoka antykorozyjna w miejscu naprawianym została w sposób należyty odtworzona. Dotyczy to również koloru podkładu, ma to niebagatelne znaczenie w efekcie końcowym uzyskanym w wyniku lakierowania.
Końcowy efekt zapewnia nam odpowiednio zaaplikowany lakier bezbarwny który chroni barwę powierzchni nie tylko przed utratą koloru ale również przed czynnikami zewnętrznymi jak zarysowania czy zmienna aura pogodowa. W ten sposób otrzymujemy barwną, lśniącą lub matową, gładką powierzchnię.
Co jeśli oryginalna powłoka nie jest gładka?
Zdarza nam się to w przypadku, gdy odwzorowujemy powłokę na elementach o chropowatej powierzchni. Wtedy na szczególne uznanie zasługuje lakier strukturalny typu Bumper (np. CP 582 marki Profix) czy popularny „Baranek” (np. CP 325 UBS marki Profix), charakteryzujący się ziarnistą strukturą przypominającą tworzywo sztuczne. Zastosowanie takiego produktu jest wszechstronne i zwykle taka warstwa jest nakładana na elementy które są narażone na uszkodzenia mechaniczne jak zderzaki czy podłogi w samochodach dostawczych choć zastosowań znajdzie się znacznie więcej.
Produkty o których mowa są zazwyczaj wyrobami jednoskładnikowymi o cechach termoplastyczny przeznaczonymi do nanoszenia za pomocą pistoletu natryskowego czy sprayu. Głównym składnikiem tego wyrobu jest żywice akrylowe oraz takie które zawierają ciężkie węglowodory powstałe w wyniku produkcji ropy naftowej i benzyny. Rozpuszczalnikiem takiego produktu są zwykle węglowodory aromatyczny, owiane bardzo złą sławą, ale pełniące bardzo dobrze swoją funkcje. Ze względu na wysoki poziom zagrożenia dla środowiska płynący ze strony rozpuszczalników.
Czy lakiery 1K są szkodliwe dla środowiska naturalnego?
Istnieje możliwość zastąpienia szkodliwych rozpuszczalników zawartych w tych lakierach ich wodorozcieńczalnym odpowiednikiem. Dzięki temu uzyskujemy produkty które spełniają coraz surowsze normy środowiskowe. Lakier strukturalny powstały na bazie tych składników charakteryzuje się krótkim czasem schnięcia (około 40 minut po natrysku powłoka jest już sucha, a pełne utwardzenie następuje po 12 godzinach). Jedną z najważniejszych cech lakierów strukturalnych jest bardzo wysoka siła krycia. Dzięki czemu doskonale nadają się do malowania zderzaków, podwozi, listew i innych elementów plastikowych z wyjątkiem PE.
Dlaczego zamiast lustrzanej powłoki powstaje struktura?
Za nieregularną strukturę lakieru odpowiada zastosowanie dedykowanych żywic. Odpowiednią strukturę odwzorowującą uzyskuje się zazwyczaj przy kolorze czarnym lub szarym o różnej intensywności koloru w zależności od stopnia wymieszania. W tych kolorach można uzyskać idealne efekt maskujący defekty powierzchni oraz imitujący naturalny wygląd tworzywa sztucznego. Powstała powłoka charakteryzuje się wysoką wytrzymałością na uszkodzenia, dobrą odpornością na warunki atmosferyczne i temperatury do 70 ̊C (co jest ważne ze względu na zastosowanie lakieru w części podwozia samochodu). Co ważne, aplikacja lakieru strukturalnego nie przysparza problemów: może być nanoszony na większość powierzchni plastikowych bez użycia podkładu. Przed aplikacją konieczne jest dokładne oczyszczenie i odtłuszczenie lakierowanej powłoki. W zależności od rodzaju pistoletu natryskowego, powłoka nanoszona jest pod ciśnieniem 2-3 bar w odległości 15-20 cm. W razie konieczności po około 30 minutach istnieje możliwość naniesienie kolejnej warstwy lakieru. Rodzaj otrzymanej struktury można dostosowywać zmieniając odległość pistoletu od natryskiwanej powierzchni i ciśnienie powietrza panujące w nim oraz stopień rozcieńczenia lakieru.
Anna Nowicka
Pracownik Laboratorium Badawczo-Rozwojowego
Multichem Sp. z o.o. producent lakierów
Cromax ponownie dowodzi innowacyjności za sprawą pigmentu ChromaHybrid do lakierów bazowych Cromax® Pro Basecoat. To …
Z ogromnym entuzjazmem ogłoszono zwycięzców tegorocznej, jubileuszowej X edycji Ogólnopolskiego Turnieju Młodych Lakierników. Wydarzenie, które …
Marzysz o otwarciu własnej lakierni, ale zniechęcają Cię skomplikowane przepisy? Ten artykuł jest dla Ciebie! …