Standox: kolor niebieski

Standox: kolor niebieski

Według Raportu Popularności Kolorów Axalta z 2018 roku najpopularniejszym chromatycznym kolorem w Europie wśród nowych samochodów jest kolor niebieski, który ma 10% udziału w rynku. Niebieski wyróżnia się również największą liczbą odcieni – ma ich aż 20 000, od jasnobłękitnego po ciemnogranatowy. A ponieważ jest to jednocześnie kolor globalnej marki renowacyjnej Standox, należącej do koncernu Axalta, eksperci z firmy postanowili przyjrzeć się temu legendarnemu kolorowi.

Zacznijmy od początku

Pierwszy niebieski pigment stworzyli Egipcjanie. Około 6000 lat temu zaczęli wykorzystywać lapis, jasnoniebieski kamień półszlachetny wydobywany w Afganistanie, w biżuterii i ozdobach głowy. Nie potrafili jednak stworzyć z niego prawdziwego pigmentu, ponieważ szarzał natychmiast po zmieleniu.

Około 2200 r. p.n.e. – mniej więcej w tym samym czasie, kiedy budowano piramidy – Egipcjanom udało się stworzyć pierwszy na świecie barwnik syntetyczny – błękit egipski. W tym celu mieszali zmielony wapień z piaskiem i minerałem zawierającym miedź, np. azurytem lub malachitem, a następnie podgrzewali do 800–900°C[1]. W ten sposób powstawało nieprzezroczyste błękitne szkło, które należało skruszyć i połączyć z zagęszczaczem, np. białkiem kurzym, aby stworzyć trwałą farbę lub szkliwo[2].

Niebieski był kolorem niezwykle popularnym także w czasach Cesarstwa Rzymskiego i w okresie grecko-rzymskim. Barwniki do jego uzyskania były jednak bardzo drogie i rzadkie, dlatego też wykorzystywali je tylko członkowie rodzin królewskich i hierarchowie kościelni. Około 430 r. n.e. stworzono pierwszy portret Marii z Nazaretu w niebieskiej szacie. Odcień ten później nazwano granatowym. Stał się symbolem niewinności i wiarygodności – wartości ucieleśnianych przez Matkę Boską. Prawdopodobnie z tego powodu granat stał się kolorem wybieranym przez jednostki wojskowe i policji. Coraz częstsze wiązanie granatowego z władzą spowodowało jednak, że narodziły się jaśniejsze pigmenty, które miały przywrócić związek koloru z wiarygodnością.

Niebieski w sztuce

Ultramaryna – głęboki, luksusowy pigment niebieski – był niezwykle popularny wśród artystów średniowiecznej Europy. Z powodu jego wysokiej wartości, porównywalnej do złota, tylko najbogatsi mogli sobie na niego pozwolić. Historycy sztuki uważają, że Michał Anioł był zmuszony porzucić pracę nad jednym z obrazów, ponieważ nie było go stać na ultramarynę. W wielu obrazach Renoira i Van Gogha można zobaczyć błękit kobaltowy, a Picasso w okresie niebieskim najczęściej stosował błękit pruski[3].

Sztuka lakierowania

Obecnie znamy tysiące różnych wariantów niebieskiego i każdy ma swoją nazwę. Sektor lakierniczy ma zatem do wyboru szeroki wachlarz odcieni, np. niebieski wysokochromatyczny, błękity metaliczne, a nawet lakiery niebieskie ze szklanymi drobinkami.

Olaf Adamek, Standox Brand Manager na Europę, Bliski Wschód i Afrykę powiedział: „Niebieskie pigmenty wywodzą się ze sztuki, a jako marka, która na najwyższym miejscu stawia sztukę lakierowania, doskonale znamy szeroką paletę odcieni tego wspaniałego koloru. Żaden samochód nie jest zatem po prostu niebieski. Niektóre odcienie przywołują spokój natury, a inne, tak zwane czyste błękity, zdają się emanować dynamiką i energią. Z tego powodu luksusowe samochody często są niebieskie lub granatowe”.

Europa to jedyny region świata, w którym udział aut niebieskich na rynku nowych samochodów jest dwucyfrowy (10%). Trend ten jasno widać w Standowin iQ, globalnej bazie kolorów Standox: spośród wszystkich samochodów osobowych aż 21% kolorów to odcienie niebieskiego. Dla porównania 15% z nich kategoryzuje się jako szary, a 11% – jako czerwony. Według globalnej bazy danych Axalta[4] najczęściej mieszanym kolorem w warsztatach (prawie 32 000 razy) jest Night Blue LH5X Volkswagena, a zaraz za nim: Shadow Blue LD5Q tej samej marki. Oba kolory to odcienie granatu.

Gotowi na każdy odcień

Rosnąca popularność różnych odcieni niebieskiego sprawia, że w warsztatach coraz częściej przeprowadzane są naprawy lakierów wysokochromatycznych. Jednak dopasowanie tego koloru, a w szczególności różnych odcieni granatu, nie jest łatwe. Eksperci z laboratoriów Axalta dbają o to, aby wszystkie receptury zawierały właściwe barwniki i pigmenty, dzięki czemu lakiernicy mogą odtworzyć i dopasować każdy odcień. „Nieustannie wprowadzamy na rynek nowe pigmenty, dzięki czemu nasi lakiernicy mogą zawsze uzyskać pożądany efekt” – dodaje Olaf Adamek.

„Niebieski jest coraz popularniejszy w Europie, dlatego też lakiernicy muszą być przygotowani na naprawę każdego wariantu tego często skomplikowanego koloru, żeby już za pierwszym razem uzyskać właściwy, idealny efekt. Kolor naszej marki – jasny odcień niebieskiego – symbolizuje wiarygodność. Tak było 1600 lat temu i wiemy, że nadal tak jest, dlatego też jesteśmy najlepszym partnerem dla profesjonalnych warsztatów” – mówi Olaf Adamek.

Więcej informacji na temat firmy Standox można znaleźć na stronie www.standox.pl.

Pigment Beurteilung 2

O marce Standox

Standox, jedna z globalnych marek renowacyjnych systemów lakierniczych Axalta pomaga swoim klientom uzyskiwać najlepsze wyniki dzięki najwyższej jakości produktom i kompleksowemu doradztwu. Jako wiodąca europejska marka lakierów renowacyjnych z Wuppertalu, Niemcy, Standox oferuje innowacyjne systemy lakiernicze oraz doskonałe technologie doboru koloru. Aprobaty wszystkich głównych producentów pojazdów samochodowych odzwierciedlają pozycję marki jako wiodącego partnera na rynku motoryzacyjnym. Standox pomaga profesjonalnym warsztatom lakierniczym osiągać doskonałe wyniki za każdym razem.

Zobacz również inne wątki z tej kategorii

Najnowszy numer czasopisma Lakiernik
Newsletter

Bądźmy w kontakcie Zapisz się do naszego Newslettera

Newsletter
Copyright (C) lakiernik.com.pl
Realizacja strony: Estymo
Wyjście
Przeiń na górę