Warsztat przystępujący do naprawy pojazdu po zdarzeniu drogowym powinien wykonać szereg czynności niezbędnych dla właściwej oceny uszkodzeń, ich naprawy oraz rozliczenia z płatnikiem. Pracownicy o wysokich kwalifikacjach wykonują je w określonej kolejności.
W dużych warsztatach jednym samochodem zajmuje się kilka, a może i kilkanaście osób. W warsztatach małych zadania wymienionych niżej pracowników spadają na właściciela i – jeśli są – dwóch, trzech pracowników.
Proces naprawy samochodu obejmuje cały szereg czynności wykonywanych przez odpoqwiednio przygotowanych pracowników:
Doradcy Klienta
– rejestracja klienta w systemie firmy
– zgłoszenie do płatnika z ustaleniem odpowiedzialności (zazwyczaj Ubezpieczyciel)
– ocena uszkodzeń przez Rzeczoznawcę płatnika ( umyty pojazd)
– weryfikacja kosztorysu warsztatowego przez płatnika i jego zatwierdzenie
– zamówienie części zamiennych i materiałów niezbędnych do naprawy
– przygotowanie opisu czynności do wykonania dla poszczególnych pracowników
Monterzy
– wprowadzenie na stanowisko po umyciu dodatkowym (podwozie, nadkola)
– pomiary nadwozia z wydrukiem
– zabezpieczenie miejsc nienaprawianych oraz wnętrza pojazdu
– demontaż części niezbędnych w celu udostepnienia obszaru naprawy
Blacharze
– demontaż elementów do wymiany i naprawy
– naprawa
– montaż i pasowanie elementów wraz z kontrolą jakości wykonania
– pomiary kontrolne
– demontaż do lakierowania
Pomocnicy
– przygotowanie powierzchni elementów oraz nadwozia do lakierowania w kabinie wraz z kontrolą jakości
Lakiernicy
– dobór kolorystyki do nadwozia
– lakierowanie nadwozia i elementów
Mistrz
– kontrola jakości
Monterzy i Blacharze
– montaż pojazdu
Polerowacze i Lakiernicy
– prace polerskie i przygotowanie przed wydaniem
Kontrola Jakości po naprawie
Osoba upoważniona z dużym doświadczeniem np. Doradca, Mistrz, Kierownik warsztatu
Jak widać, do przeprowadzenia naprawy w standardach ASO wymagana jest praca i wiedza wielu specjalistów, pamiętać należy o osobach wspierających tj. pracowników biura klienta, magazynu części zamiennych czy obsługi samochodów zastępczych.
W praktyce w zależności od wielkości warsztatu oraz jego efektywności, wyszukuje się pracowników mających więcej niż jedną specjalność – blacharz i monter, mechanik z uprawnieniami diagnosty i monter, pomocnik z podstawami umiejętności lakiernika, pomocnik i polerowacz. Oczywiście wiele zależy od lokalnej specyfiki, nie wszędzie uda się znaleźć osoby o określonych specjalizacjach, wiedzy i doświadczeniu.
W małym warsztacie szef sam pracuje, a ekipę uzupełnia o specjalistów których sam nie potrafi zastąpić. W większych firmach, 4-6 osobowych, to właściciel zajmuje się papierologią i częściami oraz obsługą klienta, a specjaliści – blacharz i lakiernik wspierani są przez pomocników i wykonują całą naprawę. Życie tworzy różne konfiguracje zespołu tworzonego w celu optymalnego wykorzystania wyposażenia warsztatu oraz dobrego wykonania usługi. Jeśli to się nie uda to może się skończyć likwidacją zakładu.
W warsztatach dużych, wykonujących większość napraw trójelementowych, specjalizacja poszła tak daleko, że każdy specjalista – przygotowywacz , monter, blacharz oraz lakiernik, wykonuje swoje czynności. Pojazd, niczym na taśmie produkcyjnej, jest przesyłany od specjalisty do specjalisty, bez martwego przestoju (oczekiwania na zmianę) i jest wydawany po dwóch, trzech dniach od przyjęcia (Anglia, Holandia). Oczywiście z zachowaniem właściwej jakości wykonania. Płaca wynika ze sprzedanych roboczogodzin, a w kalkulacjach znajdujemy wartość robocizny przypisaną do wykonywanej czynności. Nie ma problemów z błędami wykonania, bo każdy pracownik jest specjalistą, więc ich nie popełni.
Dużym zaskoczeniem dla autorów była duża firma, w której jeden pracownik wykonywał cały proces sam: od naprawy blacharskiej przez lakierowanie aż do ostatecznego montażu. Można i tak, bo jak wcześniej wspomniano, to Życie i lokalny rynek wymusza określone działania.
Tekst i zdjęcia: Mirosław Rutkowski, Mieczysław Sieczkowski
Z ogromnym entuzjazmem ogłoszono zwycięzców tegorocznej, jubileuszowej X edycji Ogólnopolskiego Turnieju Młodych Lakierników. Wydarzenie, które …
Marzysz o otwarciu własnej lakierni, ale zniechęcają Cię skomplikowane przepisy? Ten artykuł jest dla Ciebie! …
Proces lakierowania pozornie wydaje się prosty – bierzemy pistolet i rozpylamy lakier. Ale diabeł tkwi …