Od ponad 40-tu lat możemy się zachwycać niesamowitymi kolorami na naszych samochodach. Potrafią mieć skomplikowane wzory chemiczne, a ich właściwości fizyczne są coraz bardziej rozbudowane. Mówimy tu o pigmentach efektowych, to dzięki nim możemy uzyskać wyjątkowy lakier a dostępne na rynku były już od połowy lat 70-tych ubiegłego wieku.
Idąc po samochód mamy już upatrzony model i wiemy mniej więcej co chcemy mieć w wyposażeniu, ale sprawa koloru zostaje otwarta, ponieważ niekoniecznie czarny, aczkolwiek perłowy z efektem xyralika każda opcja przyjemna. Nikogo nie zdziwi fakt, że to głównie kobiety przykładają większą wagę do koloru powłoki lakierniczej. Nie raz spotkaliśmy się z odpowiedzią jaki samochód się podoba naszym piękniejszym połówkom i wtedy padał kolor najczęściej ładny. Według ankiety przeprowadzonej przez pewien magazyn mężczyźni preferują kolory czerwony, pomarańczowy i czarny – ze względu na ich popularność w samochodach sportowych. Kobiety natomiast wolą odcienie srebra oraz brązów Projektanci nowych kolorów coraz bardziej muszą zwracać uwagę na zdolność wyróżnienia się z tłumu, aby zaspokoić potrzeby klientów. Czerwień Ferrari będzie różniła się od czerwieni Fiata, dostrzeżemy to poprzez zmianę koloru w zależności od kąta pod jakim go oglądamy, efekt iskrzenia.
Indywidulany charakter lakieru
Aktualnie wybór lakierów jest bardzo duży, powłoki samochodowe nie różnią się już tylko odcieniem, ale również efektem występującym w lakierze. Dzięki nakierowanym efektom specjalnym, klasyczne kolory rozwijają zupełnie indywidualne zachowania. W związku z tym wizualnie podkreślają geometrię nadwozia i ożywiają duże powierzchnie dzięki pięknemu blaskowi. To właśnie lakiery wykorzystujące pigmenty efektowe są aktualnie najpopularniejszym wyborem wśród kierowców.
Lakiery samochodowe możemy podzielić na lakiery jednolite (solidowe), w kolorach tego typu nie zauważamy efektu zmienno optycznego oraz efektowe, te z kolei występują w wersjach metalicznych oraz perłowych. W przypadku lakierów metalicznych, za efekt odpowiada dodanie odpowiedniej ilości drobinek pyłu aluminiowego. W zależności od pożądanego efektu, stosujemy płatki aluminium o różnym stopniu rozdrobnienia a także budowie ziarna (najpopularniejsze posiadają budowę płatkową ziarna tzw ”cornflakes” lub „silver dollar” – charakteryzują się bardziej regularną budową).
Jak powstaje „Perła”?
„Perły”, to natomiast powłoki z zawartością minerału górskiego o zdolnościach pryzmatycznych bądź związków syntetycznych z ziarenkiem aluminium. Mika charakteryzuje się doskonałą łupliwością oraz odpornością mi. in. na temperaturę, czynniki chemiczne czy temperaturę. Jest to jeden z najdroższych pigmentów dostępnych na rynku W zależności od wymaganej barwy w skomplikowanym procesie powleka się je tlenkiem żelaza, tlenkiem chromu lub dwutlenkiem tytanu. Efekt ziaren perłowych posiada czterokrotną zdolność odbicia rozczepionego światła. To właśnie wcześniej wspomniane rozczepienie światła powoduje zmianę odcienia koloru przy innym kącie padania światła. Komponent dodany do bazy lakierniczej powoduje powstawanie efektów zmienno optycznych na krawędziach załamania. Gdy w powłoce lakierniczej jest zawarta perła powłoka wygląda jakby zawierała różnokolorowe intensywnie świecące ziarenka. Wymieniając pigmenty perłowe warto również wspomnieć o xirallicach. Xyralic to pigment produkowany syntetycznie w procesie krystalizacji, wykonany z płytek tlenkowych tlenków glinu pokrytych tlenkiem tytanu, który pod mikroskopem wygląda jak diament oraz posiada większą liczbę kątów odbicia światła niż perła, co wpływa na efekt wizualny tzw 'iskrzenie’.
W lakierze samochodowym mogą jednocześnie występować różne grupy pigmentów, w celu otrzymania pożądanych efektów wizualnych – np. lakier metaliczny możemy wzbogacić pigmentami perłowymi. Należy przy tym pamiętać, że nie wszystkie pigmenty można rozdrobnić – dotyczy to pigmentów efektowych, w przypadku których rozdrobnienie ziarna spowodowałoby znaczne zniszczenie efektu, który chcemy uzyskać w gotowym lakierze. Pigmenty absorpcyjne natomiast wymagają procesu dyspergacji.
Czy występuje różnica w trwałości pomiędzy solidami a perłami czy metalikami?
Technika lakiernictwa samochodowego jest dość skomplikowana. Kiedyś lakierowanie auta polegało na położeniu lakieru z utwardzaczem, następnie wystarczyło poczekać aż lakier wyschnie, aktualnie należy odpowiednio przygotować blachę, często wykorzystuje się również podkłady, które mogą wpłynąć na ostateczny odbiór wizualny koloru albo wzmocnić siłę krycia (lakierowanie trójwarstwowe), na tak przygotowany samochód nakłada się lakier bazowy( Lakier bazowy jest elementem całego systemu i nie może funkcjonować jako niezależny lakier!), a na koniec lakier bezbarwny (z utwardzaczem). Dwukomponentowy lakier bezbarwny jest bardzo twardy i doskonale chroni pozostałe warstwy lakieru, zapewnia również wysoki połysk. W związku z powyższym, jeśli chodzi o trwałość, to nie ma żadnej różnicy czy pracujemy z „solidami” czy „efektami”. Co ciekawe producenci lakierów samochodowych coraz częściej decydują się na łączenie efektów metalicznych razem z perłowymi, dzięki temu istnieje wiele kombinacji otrzymania niezwykle bogatej palety kolorów, która stale podąża za trendem jakim jest dążenie do coraz większej indywidualności. Bogata paleta kolorów to niekiedy niełatwe zadanie dla producentów lakierów samochodowych. Odwzorowanie oryginalnej powłoki lakierniczej wymaga znajomości oraz stabilności systemu mieszalnikowego na którym się pracuje. Nie zapominajmy również że odpowiedni efekt końcowy zapewni nam lakier bezbarwny, który ochroni powłokę przed czynnikami zewnętrznymi a także przed utratą barwy.
W związku z powyższym zostawiam Wam odpowiedź, który z efektów wydaje się być lepszy. Pamiętajmy, że wybór powłoki lakierniczej samochodu niekiedy będzie powiązany z marką samochodu którą wybierzemy, pozostały wybór to kwestia naszego indywidualnego upodobania a czasami może i charakteru.
Sylwia Łowicka
Specjalista ds. receptur
Multichem Sp. z o.o.
Marzysz o otwarciu własnej lakierni, ale zniechęcają Cię skomplikowane przepisy? Ten artykuł jest dla Ciebie! …
Proces lakierowania pozornie wydaje się prosty – bierzemy pistolet i rozpylamy lakier. Ale diabeł tkwi …
AkzoNobel wprowadza nowoczesne technologie, takie jak kabiny lakiernicze zasilane wodorem, szkolenia VR i cyfrowe narzędzia, …