Nowa książka: POMIĘDZY BLACHARSTWEM A LAKIERNICTWEM

Nowa książka: POMIĘDZY BLACHARSTWEM A LAKIERNICTWEM

Nowa pozycja z serii TECHNOLOGIE NAPRAW KAROSERII SAMOCHODOWEJ będzie dostępna dla czytelników już w tym roku. Autor opracował bardzo szeroki materiał dotyczący technologii z pogranicza blacharstwa i lakiernictwa samochodowego. Do tej pory ukazało się niewiele publikacji, a niewątpliwie książka „Pomiędzy Blacharstwem a Lakiernictwem” jest najbardziej obszernym i kompleksowym studium na te tematy. Autor w przedmowie pisze między innymi:

„W większości przypadków, czynności te wykonywane są w różny sposób: świadomie lub nieświadomie; zgodnie z zasadami i technologiami; według własnego uznania lub według zasłyszanych informacji. Często wykonuje się te czynności wg informacji z firm sprzedających chemię warsztatową, których sprzedawcy przede wszystkim zachwalają swój produkt. Niektórzy, stosują technologię jednej firmy, a materiały z drugiej, najczęściej tanie i niskiej jakości. Później się dziwią, że takie rozwiązania się nie sprawdzają. A to właśnie na produktach chemicznych oparte są te wszystkie prace, które wykonuje się po zakończeniu prac czysto blacharskich i przed pracami czysto lakierniczymi.”

„Pomiędzy Blacharstwem a Lakiernictwem”, to druga część serii i została oznaczona jako TOM II. W roku 2020 ukazał się Tom I pt. „Blacharstwo Samochodowe”. Planowane jest wydanie kolejnych części. Będą to: „Lakiernictwo Samochodowe” oraz „Renowacja Pojazdów Zabytkowych”.
Kolejna pozycja z serii TECHNOLOGIE NAPRAW KAROSERII SAMOCHOIDOWEJ powinna znaleźć się na półce każdego fachowca w branży, nauczyciela zawodu czy też rzeczoznawcy.

okladka-pomiedzy-mokap

Informacje o książce:
tytuł: POMIĘDZY BLACHARSTWEM A LAKIERNICTWEM
autor: Wiesław Wielgołaski
szacowana ilość stron: ok. 350
ponad 500 ilustracji
oprawa: twarda
rok wydania: 2023
wydawnictwo RG MEDIA
ISBN 978-83-961573-2-4
planowany nakład pierwszego wydania 5000 egz.

Patronat medialny:

KAROSERIA, LAKIERNIK, AUTO MOTO SERWIS, NOWOCZESNY WARSZTAT

Najważniejsze tematy jakie zostały omówione w książce „Pomiędzy Blacharstwem a Lakiernictwem”:

Klejenie

Połączenia klejone ze względu na ciągłość spoiny są bardziej odporne na deformacje podczas zderzenia i są co teraz chętniej stosowane przez producentów pojazdów.

Klejenie blach

Klejeniem można łączyć różne materiały, a naprężenia w takim połączeniu są równomierne. Złącze klejone chroni także łączone materiały przed korozją elektrochemiczną.

Korozja

Jedynymi preparatami spowalniającymi proces korozji są woski do profili zamkniętych zawierające inhibitory korozji, czyli dodatki spowalniające procesy korozyjne.

Naprawa błędów blacharskich

Naprawy blacharskie to nie tylko naprawy pokolizyjne. To nie tylko wymiana elementów czy naprawa ognisk korozji. To także poprawki wcześniejszych napraw wykonanych przez niedoświadczonych blacharzy.

Naprawa elementów z tworzyw

Kluczem do właściwej naprawy elementu wykonanego z tworzywa sztucznego jest prawidłowe określenie jego typu oraz dobranie właściwej technologii naprawy. Po określeniu rodzaju tworzywa dobiera się do pracy odpowiednie narzędzia i kleje.

Jak naprawiać elementy z tworzyw

Najczęstszymi uszkodzeniami zderzaków są wgniecenia, otarcia, pęknięci oraz urwanie uchwytów mocujących. Naprawie podlegają tylko drobne uszkodzenia, choć możliwe się także i przypadki naprawy dużych uszkodzeń, jak ubytki czy długie pęknięcia.

Naprawy SMART

Do technik SMART zalicza się między innymi: naprawę drobnych pęknięć szyb, uszkodzeń tapicerki z materiału, weluru ze skóry, drobnych uszkodzeń tworzyw sztucznych wewnętrznych i zewnętrznych oraz drobnych rysi uszkodzeń powłoki lakierowej.

Szyby samochodowe

Dla każdego samochodu, nawet dla tego samego modelu, wysokość ściegu kleju jest inna. Bierze się to stąd, że na nadwoziu pozostajelub nie, różnej grubości warstwa starego kleju.

Wymiana i naprawa szyb

Sprawdzenie roku produkcji szyby i porównanie z rokiem produkcji samochodu pozwala na stwierdzenie czy szyba wklejana była fabrycznie, czy w warsztacie naprawczym. Wymiana szyby w warsztacie może być związana z naprawą blacharsko-lakierniczą, która nie zawsze wykonana jest prawidłowo.

Usuwanie uszkodzeń tapicerki

Tapicerka samochodowa to trzy rodzaje materiałów: tkanina, welur i skóra. Materiały wymuszają różne sposoby naprawy oraz różne rodzaje systemów naprawczych. Do naprawy tkaniny i weluru stosuje się taki sam zestaw naprawczy, natomiast do naprawy skóry wymagany jest inny system.

Uszczelnianie karoserii

W warsztacie naprawczym, w trakcie naprawy blacharsko-lakiernicze wszystkie fabrycznie nałożone powłoki muszą być odtworzone, najlepiej jeżeli będą wyglądały tak jak fabryczne. Do uszczelniania połączeń blach nadwozi stosowane są masy uszczelniająco-klejące, ponieważ każda masa uszczelniająca ma także właściwości klejące.

Wyciszanie nadwozia

Relatywnie ciężki materiał bitumiczny jest skuteczny w tłumieniu dźwięku oraz zmniejsza drgania elementów metalowych. Potoczna nazwa takiej maty to płyta Kellera, która jest wyposażona w samoprzylepne podłożenie zawierające rozpuszczalników na bazie specjalnych akrylowych kopolimerów.

Materiały: RG MEDIA

Zobacz również inne wątki z tej kategorii

Najnowszy numer czasopisma Lakiernik
Newsletter

Bądźmy w kontakcie Zapisz się do naszego Newslettera

Newsletter
Copyright (C) lakiernik.com.pl
Realizacja strony: Estymo
Wyjście
Przeiń na górę