Idąc w sobotę przez parking znajdujący się pod wielką galerią handlową zauważyłem setki samochodów i dla sprawdzenia statystyk kolorów w jakich zakupywane są samochody doszedłem do wniosku, że większość kolorów to białe i czarne, ale też liczną grupą były kolory srebrne. Co potwierdziło, że najpopularniejszymi kolorami samochodów są biały, czarny, szary i srebrny. Kolory te stanowią ponad 70% całkowitej światowej produkcji samochodów. Na kolejnych miejscach są samochody czerwone, niebieskie i brązowo-beżowe, gdzie udział procentowy wynosi od 6% do 9%. Na popularność koloru wpływa moda, śledząc trendy na przestrzeni lat dostrzegamy zmiany preferencji od kolorów ciemnych, neutralnych na samym początku motoryzacji, poprzez bardziej żywe kolory z lat 50. i 60., kończąc na dzisiejszych neutralnych kolorach.
Lubimy kolory które nas nie wyróżniają
U podstaw popularności kolorów neutralnych jest ich prostota, ale i doświadczenie. Zdecydowana większość kierowców spodziewa się, że będzie użytkować jeden samochód przez kilka lat, dlatego należy zachować ostrożność przy wybieraniu koloru, ponieważ z czasem zmieniają się preferencje ludzi. „Bezpiecznym” wyborem kolorów dla kupujących jest ten, którego użył producent na przednią okładkę broszury; są to kolory wybrane przez sztab osób, aby pokazać samochód w najbardziej interesujący sposób. Popularne kolory samochodów pozostają dominujące, ponieważ większość nowych samochodów kupowanych jest bezpośrednio z placu u dealera, który wie dobrze które kolory zejdą na pniu. Duża ilość samochodów jest sprzedawana do flot firmowych jak i wynajmujących samochody, to one preferują samochody o neutralnych kolorach i odpowiednio zaopatrują swoje floty, prawdopodobnie dlatego, że są łatwiejsze do oklejenia w barwach floty czy są łatwiejsze do akceptacji przez osobę wynajmującą samochód. Neutralny kolor może być połączony z dowolnym innym kolorem. Podczas gdy wiele osób lekceważy tę radę, jeśli chodzi o ubiór, częściej podążają za nią w przypadku ważnych zakupów, ponieważ zmiana koszulki jest o wiele łatwiejsza i tańsza niż zmienianie koloru samochodu. Choć możliwość zastosowania do szybkiej zmiany koloru podkład typu SEALER (np. CP 363 marki Profix) pozwala zmienić barwę całej floty w krótkim czasie. Co więcej, w odróżnieniu od kolorów sezonowych (jak kolor zielony w 1996), neutralne kolory nie są narażone na ryzyko wypadnięcia z mody. Wreszcie, niektórzy kierowcy, kierując się konwencjonalnym przekonaniem dotyczącym kolorów, wybierają samochody o neutralnym kolorze, ponieważ obawiają się, że nie neutralny samochód może „nieprzyjemnie” zderzyć się z wizerunkiem ich domu, z innymi samochodami, z konkretnymi strojami podczas jazdy, a nawet z kolorem skóry konkretnego kierowcy.
Srebrny ciągle na Topie
Chris Webb, zewnętrzny projektant kolorów i trendów dla GM North America, sugeruje, że srebro jest najpopularniejszym kolorem z powodu intensywnego odbijania promieni słonecznych światła co podkreśla kształty, ale co najważniejsze nie jest widoczny brud jak na kolorze białym czy czarnym. Samochody srebrne zachowują swoją wartość w odsprzedaży lepiej niż jakikolwiek inny kolor, sprzedając się o około 10% lepiej niż białe samochody; ta wyższa wartość spowodowała, że wiele brytyjskich agencji ochrony zastąpiło standardowe białe samochody patrolowe modelami srebrnymi. Jednak dostrzegalny jest malejący trend popularność tego koloru co może prowadzić do utraty ich wartości. Jednakże istnieją kolory specyficzne dla danej marki na przykład czerwony Ferrari tutaj specyficzny kolor przekłada się na sprzedaż tego samochodu a co za tym idzie omijają takie samochody aktualne trendy rynkowe.
„Samochody srebrne zachowują swoją wartość w odsprzedaży lepiej niż jakikolwiek inny kolor, sprzedając się o około 10% lepiej niż białe samochody”
Preferencje płci
W sondażu przeprowadzonym przez Forbes przez iSeeCars.com odkryto różnice płci w preferowanych kolorach samochodów. Nieco więcej mężczyzn niż kobiet preferowało czerwień, podczas gdy nieco więcej kobiet niż mężczyzn preferowało srebro. Każda kategoria pojazdów, od samochodów elektrycznych po gigantyczne SUV-y, wykazuje ogólną „osobowość”, która ma tendencję do różnego zainteresowania mężczyzn i kobiet. Prawdopodobnie nie jest przypadkiem, że trzy najlepsze preferowane przez mężczyzn kolory (czerwony, pomarańczowy i czarny, każdy o podobnych wartościach procentowych) są bardzo pożądanymi kolorami dla samochodów sportowych. Samochody sportowe, silnie kojarzą się z olbrzymią mocą silników i pięknymi kobietami. Mężczyźni mają silniejszą preferencję dla pickupów o solidne 200%, kabrioletów o 33,5% czy coupe o 31,6%, Kolor żółty jest uderzającym przykładem połączenia męskich preferencji dotyczących typów i kolorów samochodów. Podczas gdy około 13,9% wszystkich żółtych samochodów w 2016 r. to kabriolety, kabriolety stanowią zaledwie 1,9% wszystkich produkowanych samochodów. To pokazuje męskie zainteresowanie sportowymi i krzykliwymi samochodami.
Trzy najlepsze kolory preferowane przez kobiety to srebro, brąz i złoto a także ostatnio turkus. Te kolory są bardzo rozpowszechnione wśród samochodów typu minivanów czy SUV-y które w Stanach Zjednoczonych są powszechnie kojarzone z rodzicielstwem, dlatego dominującymi kolorami w tym segmencie są te które podobają się płci pięknej. Kobiety mają silniejszą preferencję dla samochodów typu SUV o 23,1% i minivanów o 21,5%, Ponieważ obciążenia związane z opieką nad dziećmi spadają w większym stopniu na matki niż na ojców, to kobiety decydują o zakupie odpowiedniego pojazd do przewozu dzieci. Popularność koloru morskiego odzwierciedla zainteresowanie bardziej praktycznymi, codziennymi samochodami, takimi jak minivany. Przyjazny dla rodzin pojazd stanowi tylko 3,7% wszystkich samochodów, ale wśród nich turkusowych jest 7,8%.
Kobiety faworyzowały praktyczne, rodzinne samochody w kolorach, które nie wyróżniały się; mając na uwadze, że mężczyźni pragnęli samochodów bardziej widowiskowych, których żywe kolory przyciągały uwagę.
Kobiety lubią brąz?
iSeeCars.com przeanalizował ponad 700 000 zapytań dotyczących samochodów osobowych na i blisko 30 milionów sprzedaży samochodów, aby określić preferencje dotyczące koloru samochodu według płci.
Aktualne trendy wskazują, że kobiety wolą kolor morski, podczas gdy mężczyźni nadal uwielbiają jaskrawe kolory. Według danych firmy z branży motoryzacyjnej, nowym preferowanym kolorem damskim jest cyraneczka (barwa morska). Kobiety mają teraz silniejszą preferencję niż mężczyźni w przypadku kolorów turkusowych o 19,0%, a następnie złotych (14,5%) i srebrnych (9,7%).
Kolory samochodów jakie preferują kobiety | ||||
Kolor | 2016 Ranking | 2015 Ranking | 2016 [preferencje kobiet] | 2015 [preferencje kobiet] |
Morski (cyraneczka) | 1 | 8 | 19.0% | -4.1% |
Złoty | 2 | 1 | 14.5% | 16.2% |
Srebrny | 3 | 3 | 9.7% | 11.4% |
Niebieski | 4 | 4 | 4.9% | 5.7% |
Zielony | 5 | 6 | 4.3% | -2.5% |
Beżowy | 6 | 2 | 0.9% | 13.5% |
**) Negatywne liczby oznaczają, że mężczyźni mieli silniejszą preferencję w tym roku. |
Nowy preferowany kolor samochodu dla mężczyzn to żółty kolor, który faworyzowany jest bardziej niż kobiety aż o 33,9 procent, a następnie pomarańczowy (32,6 procent) i czarny (14,2 procent). Jest to odwrócenie wyników zeszłorocznych, gdzie pomarańczowe zajęły pierwsze miejsce, a żółte drugie.
Facet płaci więcej za kolor
Średnia cena samochodu używanego w USA dla kolorów preferowanych przez mężczyzn to 18.196 $ w porównaniu do 14 938 $ w przypadku kolorów preferowanych przez kobiety. Patrząc na najdroższe preferencje dotyczące koloru każdej płci, średnia cena używanych samochodów w kolorze żółtym wynosi 20 601 USD, a średnia dla samochodów z turkusami to tylko 11 053 USD. Z tego wynika, że średnia cena dla ulubionych kolorów wybieranych przez mężczyzn jest o 22% droższa od ulubionych kolorów kobiet. Producenci samochodów zauważyli korelacje między preferencjami konsumentów dotyczących kolorów samochodów i już można spotkać dedykowane kolory dla kobiet co przekłada się na wyniki finansowe.
Kolory samochodów jakie preferują mężczyźni | ||||
Kolor | 2016 Ranking | 2015 Ranking | 2016 [preferencje mężczyzn] | 2015 [preferencje mężczyzn] |
Żółty | 1 | 2 | 33.9% | 20.7% |
Pomarańczowy | 2 | 1 | 32.6% | 23.0% |
Czarny | 3 | 3 | 14.2% | 11.0% |
Brązowy | 4 | 5 | 12.6% | 8.4% |
Czerwony | 5 | 4 | 5.8% | 9.1% |
Biały | 6 | 7 | 4.9% | 3.3% |
Szary | 7 | 9 | 2.7% | 2.5% |
Jaki kolor w przyszłości?
Jedno jest pewne neutralne kolory które obecnie dominują będą nadal dominować na rynku motoryzacyjnym, jednak przewiduje się, że może pojawić się tendencja do bardziej radykalnych projektów, takich jak zieleń, róż i wykończenie zmieniające barwę (np. StarDust marki Profix). Ważny będzie również wybór związany z bezpieczeństwem na drodze, ponieważ zarówno kierowcy, jak i firmy ubezpieczeniowe preferują barwy, które są łatwe do zauważenia, aby uniknąć kolizji. Tutaj należy wspomnieć o pojazdach autonomicznych których barwa jest jasna ze względu na działanie wszystkich czujników.
Jakub Tomaszewski
Specjalista ds. receptur
Multichem Sp. z o.o.
W świecie motoryzacji każdy detal ma znaczenie, zwłaszcza gdy chodzi o estetykę i trwałość karoserii. …
Innowacyjne rozwiązanie pomaga klientom zwiększyć produktywność, zoptymalizować pracę i ograniczyć ilość odpadów, zapewniając jednocześnie dokładne …
Serwisy lakiernicze zmagają się z brakiem młodych, utalentowanych specjalistów. Bart De Groof, Senior Global Marketing …