Naprawiając powłoki lakierowe, nanosimy na odtworzoną powierzchnię elementu czy bazy kolorowe i lakiery bezbarwne bądź lakiery kryjące. Aby zapewnić określoną jakość tej ostatecznej warstwy musimy zapewnić określone warunki jej nakładania oraz właściwego wysuszenia.
Zastanówmy się od czego jest zależne odpowiednie nanoszenie koloru na powierzchnię? Na pewno od czystości miejsca do pracy, również od właściwych parametrów otoczenia czyli temperatury powietrza, jego wilgotności i wielkości przepływu, na pewno od odpowiedniego narzędzia do nanoszenia czyli pistoletu lakierniczego oraz od doprowadzonego do niego właściwego powietrza o odpowiednim ciśnieniu, temperaturze i wystarczającej ilości, no i od doboru lepkości natrysku koloru i techniki nanoszenia.
Dobrze, są to parametry techniczne, nie zawsze możliwe do perfekcyjnego spełnienia, lecz przed rozpoczęciem lakierowania warto się nad nimi zastanowić. Największe zmiany jakościowe w efektach pracy następują po przeprowadzonych inwestycjach w warsztacie w jakość powietrza do lakierowania oraz w miejsce do lakierowania. Montaż osuszacza i odolejacza przed kabiną w sieci doprowadzającej powietrze do lakierowania daje krystaliczną czystość lakieru bezbarwnego i brak „rybich oczek” w jego powłoce. Kolejna zmiana, to wprowadzenie odpowiednich filtrów na wlocie i wylocie z pomieszczenia oraz agregatu dostarczającego i odbierającego powietrze. Najlepsze warunki uzyskamy, gdy do istniejącego pomieszczenia dostosujemy i agregat, i filtry, bądź w warsztacie zmontujemy odpowiednią kabinę do lakierowana.
Parametry jakie muszą spełniać takie pomieszczenia to prędkość przepływu powietrza z góry na dół 0,2-0.3 m/s oraz temperatura powietrza 20-25°C, Takie parametry pozwalają na właściwy proces odparowania rozcieńczalników z powierzchni lakierowanej. W zależności od powierzchni i wysokości pomieszczenia wydatek powietrza powinien wynosić 24-35 tys. m³/godzinę. Utrzymanie odpowiedniej temperatury podgrzewanego powietrza zapewni palnik o mocy 280-320 KW. Na rynku nadal oferowane są kabiny tylko z wentylatorem nadmuchowym i małej mocy palnikiem, jedyną ich zaletą jest niska cena. Wadą ich jest zmniejszanie przepływu powietrza w czasie wylakierowań przez zapychanie filtrów materiałem lakierniczym, a granicznym momentem pracy jest samootwieranie się drzwi wejściowych do kabiny, wymuszające natychmiastową wymianę filtrów z uwagi na wysokie nadciśnienie panujące w kabinie. Zazwyczaj stosowany jest palnik zasilany olejem opałowym, a dwubiegowy wymiennik o małej wydajności ogrzewa zasysane powietrze. Aby problem wysokiego nadciśnienia wyeliminować dołożono agregat wyciągowy i możliwość wyrównania ciśnień klapami regulacyjnymi. Wprowadzenie jako medium grzewcze gazu ziemnego CNG bądź gazu propan-butan LPG zdecydowanie poprawiło ochronę ekologiczną, lecz emisji dwutlenku węgla nie eliminuje. Dużym postępem w wykorzystaniu doprowadzonej energii było wprowadzenie, w miejsce wymienników ciepła, otwartych palników gazowych. Dodatkowe wprowadzenie elektroniki pozwoliło na zdecydowane obniżenie kosztów jednego cyklu lakierowania i właściwe wykorzystanie dostępności kabiny, czyli zwiększenia liczby cykli lakierowania na jedną zmianę. Koszt zakupu zwraca się szybko, pod warunkiem wykonywania dużej liczby napraw. Istnieją urządzenia, które podczas suszenia dodatkowo kierują gorące powietrze wzdłuż pojazdu, dzięki czemu można zapewnić właściwą temperaturę (tj. 60°C) równomiernie na dole i górze pojazdu. Należy pamiętać, że w procesie suszenia, przy przepływie powietrza z góry na dół, na dachu jest temperatura 60°C (lub powyżej), natomiast na progach co najmniej o 10°C mniej. Oznacza to, że lakier na progach jest jeszcze niecałkowicie utwardzony, podczas gdy na górnych partiach samochodu ten proces się zakończył.
Pomieszczenia w których pojazdy są przygotowywane do lakierowania zawsze będzie obecny pył. Niezbędne jest zatem zainstalowanie wentylacji dającej 4-8 wymian powietrza na godzinę oraz ogrzewania gwarantującego około 20°C w pomieszczeniu po to, aby następowało utwardzanie szpachlówek, podkładów oraz mas wypełniających. Dzięki temu dodatkowo nie następowało podrywanie pyłu z podłóg oraz innych sprzętów. Niekiedy powierzchnię przed kabiną pokrywa się specjalnym pyłochłonem po to, aby ograniczyć zasysanie pyłów do kabiny. Oczywiście trzeba pamiętać o otwieraniu drzwi do pomieszczenia gdzie odbywa się lakierowanie tylko wtedy, gdy nadmuch działa i nadciśnienie nie dopuszcza powietrza z pomieszczenia zewnętrznego do kabiny.
Autor: Mieczysław Sieczkowski, Mirosław Rutkowski
Z ogromnym entuzjazmem ogłoszono zwycięzców tegorocznej, jubileuszowej X edycji Ogólnopolskiego Turnieju Młodych Lakierników. Wydarzenie, które …
Marzysz o otwarciu własnej lakierni, ale zniechęcają Cię skomplikowane przepisy? Ten artykuł jest dla Ciebie! …
Proces lakierowania pozornie wydaje się prosty – bierzemy pistolet i rozpylamy lakier. Ale diabeł tkwi …