Kabiny lakiernicze

Kabiny lakiernicze

Najlepsze nawet narzędzia, najnowocześniejsze materiały, duża wiedza,umiejętności i doświadczenie lakiernika nie zdadzą się na wiele, jeśli proces lakierowania będzie się odbywał w nieodpowiednich warunkach. Dobrej jakości stanowisko lakiernicze to podstawa właściwego poziomu napraw i zadowolenia klientów, a przecież od tego zależy sukces firmy.

Narzędziami kojarzącym się z profesją lakiernika samochodowego są urządzenia i narzędzia do szlifowania, pistolety lakiernicze, a także materiały niezbędne do pracy; szpachle, podkłady, papiery ścierne, lakiery. Za dobór tych ostatnich odpowiadają magowie tajemnej wiedzy tworzący kolorystykę do naprawianego nadwozia. Potrzebne jest pomieszczenie, w którym to wszystko może być wykorzystywane. Najlepszym rozwiązaniem jest kabina lakiernicza.

Pomieszczenie do lakierowania:

  • powinno mieć dobre oświetlenie – 1 200 lux +/- 200 lux
  • powinno mieć właściwą liczbę wymian powietrza na godzinę – podczas lakierowania około 350 co w kabinie z pionowym przepływem odpowiada minimum 0,3 m/s przy wstawionym samochodzie
  • powinno mieć możliwość wygrzania lakieru w celu utwardzenia – w 60°C przez 20-30 minut
  • powinno mieć zamontowane filtry, aby nie wprowadzać pyłów do pomieszczenia na świeży lakier i nie emitować odkurzu lakierniczego na zewnątrz
  • powinno mieć ściany w kolorze białym z zabezpieczeniem antypyłowym
  • powinno spełniać wszelkie warunki wymagane normami p.poż.; elektrycznymi oraz BHP

W zależności od sytuacji finansowej lakiernik, chcący wykonywać swoje usługi, wynajmuje warsztat w miarę doposażony lub, posiadając pomieszczenie do adaptacji, stopniowo wyposaża je w miarę rozwoju swojego przedsiębiorstwa.

kabina_img_7030

W zależności od konstrukcji, pomieszczenie stałe wymaga projektów adaptacyjnych i zgód architektonicznych na remont i przebudowę. Jeżeli nie ingeruje się w konstrukcję pomieszczenia, w którym kompletna kabina ma być zainstalowana, to stawiana w hali wymaga tylko zgody ochrony środowiska. Pewne uproszczenia można wprowadzać w zależności od sposobu przepływu powietrza w kabinie. Może to być przepływ z góry na dół, wtedy wymurować przyziemia, może to być przepływ z góry do ściany tylnej, która ma zamontowane filtry zatrzymujące odkurz; w tym przypadku nie ma konieczności budowy przyziemia. Taki rodzaj kabin można stawiać na podłodze hali, czerpnię oraz wyrzutnię powietrza montuje się w dachu tak, aby ze sobą nie kolidowały. Oczywiście prędkość przepływu będzie zachowana zgodnie z normą (minimum 0,3 metra/sekundę) lecz wydatek mniejszy, ponieważ ze względu na poziomy strumień przepływu powietrza, powierzchnia filtrów na ścianie będzie około 2,5 razy mniejsza w porównaniu do kabin z filtrami podłogowymi (około 6 m²). Jest to kabina dla firm wykonujących 40-60 napraw w miesiącu.

Bardzo ważne dla jakości naprawy są warunki jakie kabina powinna zapewniać. Przepływ powietrza powinien być tak zaprojektowany, aby nie występowały turbulencje (zawirowania zwrotne), które mogłyby powodować osiadanie już podeschniętego odkurzu na świeżo polakierowanej powłoce. Chodzi o wyeliminowanie możliwości powstawania w ten sposób wad lakierniczych, które wymagają ponownego przelakierowania.

Drugim bardzo ważnym wyposażeniem kabiny jest taki system ogrzewania, który pozwala na szybkie reagowanie na potrzebne parametry proces. Ma to duży wpływ na czas trwania cyklu lakierowania, jak również i na jakość powłoki.

Projektanci pomieszczeń, w których obywa się lakierowanie sporo czasu poświęcają jakości przepływu powietrza. Ideałem było by, aby na każdym przewężeniu lub filtrze w kabinie były jak najniższe opory, po to aby nie występowały lokalne spadki ciśnień. Turbina zasysa przez filtry wstępne powietrze w otoczenia i wtłacza do wymiennika zwanego rekuperatorem, gdzie w przeciwprądzie następuje wymiana ciepła z powietrza ogrzanego wychodzącego z kabiny do strumienia chłodnego powietrza zasysanego. Sprawność układu wymiany sięga 95%. Latem wymiennik jest omijany, aby nie utrzymywać zbyt wysokiej temperatury w kabinie. Po przejściu przez rekuperator strumień powietrza wtłaczany jest do komory otwartego palnika (spalanie stechiometryczne gazu w powietrzu – na cząstkę gazu CH4 dwie cząstki tlenu 2x O2) gdzie jest ogrzany do określonej temperatury i zostaje wtłaczany do znajdującego się na dachu kabiny zasobnika z zamontowanymi kierownicami, skąd przez filtry trafia do wnętrza kabiny. Kierownice w zasobniku mają za zadanie tak rozprowadzić podgrzane powietrze, aby temperatura wychodzącego strumienia oraz jego rozkład były równomierne. Warunkiem równomiernego przepływu jest zachowanie zasady, że zasobnik jest zbliżony rozmiarami do wylotu z kabiny, a strumień powietrza nie ma na drodze żadnych progów (wystające obudowy lamp, obudowy dysz, lub wiatraków itp.).

kabina_mg_7415

Zakłócenia przepływu powietrza następują wokół umieszczonych w kabinie przedmiotów. Przy nadwoziu lakierowanego samochodu następuje zwiększenie prędkości przepływu w przestrzeni między nadwoziem, a ścianą kabiny. Należy więc znaleźć sposób na to, aby gorące powietrze równomiernie ogrzewało elementy do właściwej temperatury.

W najnowszych i najlepszych kabinach tak jest zaprojektowany obieg powietrza, że optymalnie ogrzewa całą powierzchnię samochodu. W starszych pomagano sobie dodatkowymi dyszami kierującymi ciepłe powietrze poprzecznie do pojazdu, aby rozkład temperatur na dolnych i górnych płaszczyznach był podobny. Innym sposobem na wyrównywanie temperatur w kabinie jest zastosowanie wentylatorów mieszających powietrze.

Kolejny opór to filtry podłogowe oraz wpływ głębokości kieszeni przyziemia na tworzenie się poduszki oporowej w podłodze, przez co odkurz i pyły z brudnego pojazdu mogą osadzać się w dolnych świeżo polakierowanych partiach. W drogich kabinach przyziemia osiągają głębokość ponad metr, a filtry mają zwiększoną powierzchnię (są odpowiednie okratowanie oraz umieszczone sporo poniżej kraty podłogi). Wsparciem dla przepływu jest montaż drugiej turbiny odsysająco-tłoczącej służącej do ewentualnego zawracania części gorącego powietrza do kabiny (tzw. recycling) i wytłaczania przez rekuperator na zewnątrz. Każda kabina musi pracować z pewnym nadciśnieniem względem otoczenia. Na naszym rynku oferowane są kabiny z wymiennikami do ogrzewania, gdzie medium grzewcze stanowi olej opałowy lub gaz ziemny. Niekiedy stosuje się ogrzewanie LPG, które wymaga własnych zbiorników, ale w efekcie, przy różnicach cen w firmach do 100 napraw miesięcznie, pozwala zaoszczędzić kilka procent w stosunku do gazu ziemnego. Są kabiny tańsze (od 18 tysięcy Euro) i droższe (do 50 tysięcy Euro), decydując się na taką inwestycję zawsze należy przed zakupem zwrócić się do eksploatującego wybrany model i wysłuchać jego opinii.

Reasumując: wybór i zakup kabiny zapewniającej laminarny przepływ powietrza z ogrzewaniem otwartym palnikiem i odpowiednimi regulacjami nastaw kontrolowanych programem komputerowym zwraca się szybko, pod warunkiem wykonywania ponad 120 i więcej zleceń w miesiącu. W najbardziej zaawansowanych technologicznie kabinach koszt jednego cyklu naprawy będzie niższy niż w tańszych modelach, trzeba jednak zainwestować znacznie większe środki. W niezbyt dużych warsztatach taka inwestycja może okazać się nieopłacalna, gdyż liczba wykonywanych usług lakierniczych – przynajmniej na początku – będzie zbyt mała.

Zobacz również inne wątki z tej kategorii

Najnowszy numer czasopisma Lakiernik
Newsletter

Bądźmy w kontakcie Zapisz się do naszego Newslettera

Newsletter
Copyright (C) lakiernik.com.pl
Realizacja strony: Estymo
Wyjście
Przeiń na górę