Średni wiek samochodu osobowego w Polsce znacznie przekracza dziesięć lat. Według różnych statystyk jest to od 60 do 80% użytkowanych samochodów, oczywiste jest więc, że częściej do napraw powypadkowych trafiają takie właśnie, starsze auta. Dla warsztatu blacharsko-lakierniczego oznacza to sporo utrudnień w procesie naprawy.
Dlaczego korozja to poważny problem w naprawach blacharsko-lakierniczych?
Najczęściej okazuje się, że zakres prawidłowo przeprowadzonej naprawy powinien być większy, niż tylko usuwanie opisanych przez rzeczoznawcę uszkodzeń wynikających z kolizji. Skala problemów zależy od tego, jak auto było eksploatowane i czy, a jeśli już, to jakie spustoszenia poczyniła poczyniła korozja. Jeśli uszkodzeniu uległy elementy najczęściej atakowane przez korozję, to zostaną wymienione zgodnie z ekspertyzą, natomiast nieuszkodzone w czasie kolizji nie wpływają na wycenę odszkodowania, natomiast naprawione być powinny. Oczywiście ktoś za tę część naprawy powinien zapłacić, dlatego wcześniej należy uzgodnić zakres i koszt czynności nieuwzględnionych w zakresie naprawy powypadkowej. Jeśli właściciel samochodu decyduje się na wykonanie dodatkowych prac, to trzeba bardzo precyzyjnie pokazać spustoszenia poczynione przez korozję. Pozornie niewielkie, powierzchniowe spęcznienia lakieru oznaczają dość zaawansowaną korozję.
O ile doświadczony blacharz czy lakiernik zazwyczaj wie, czego się spodziewać, to klient najczęściej uważa, że to tylko drobna skaza. Trzeba więc pokazać jak wielkie zniszczenia kryją się pod listwami ozdobnymi, na krawędziach drzwi czy w którymś z innych miejsc. Kolejnym utrudnieniem w oszacowaniu kosztów pracy mogą być kłopoty z demontażem skorodowanych wymagających naprawy lub wymiany części i elementów blacharskich. Odkręcanie zardzewiałych czy zapieczonych śrub zajmuje znacznie więcej czasu, co oczywiście, wiąże się z wyższymi kosztami całej naprawy.
Walka z mocno skorodowanymi elementami karoserii, to zadanie dla blacharza. Usuwanie elementów z perforacją, spawanie części karoserii, wstawianie „reperaturek”, wymiana progów lub uzupełnianie zniszczonych przez korozję fragmentów blach, których wymienić nie można, to czynności, których lakiernik nie wykonuje. Nie zmienia to jednak faktu, iż lakiernik powinien wiedzieć, jak likwidować drobniejsze ogniska rdzy i jak należy zabezpieczać naprawiane elementy przed korozją.
Mechaniczne i chemiczne metody usuwania rdzy – co działa najlepiej?
Pierwszy etap walki z rdzą na karoserii polega na mechanicznym usuwaniu jej nalotów. Wszelkie skorodowane fragmenty trzeba wyczyścić papierem ściernym, w pierwszym etapie średnim, następnie drobnym. Pojedyncze, punktowe wżery można potraktować chemicznym preparatem, używając do tego niewielkiego pędzelka. Oczywiście wżery nie mogą być ani zbyt rozległe, ani głębokie. Pozostałości rdzy są wiązane i wypłukiwane. Przed kolejnym etapem przygotowania fragmentu do lakierowania, trzeba dokładnie usunąć wszelkie pozostałości aktywnych odrdzewiaczy, aby uniknąć niepożądanych reakcji z kolejnymi warstwami.
Jak skutecznie zabezpieczyć karoserię przed ponowną korozją?
W zależności od zastosowanej chemii na naprawianej powierzchni może powstawać trwała powłoka, która dobrze izoluje i powstrzymuje proces destrukcji metalu. Nie zawsze jednak możliwe jest nakładanie bezpośrednio na taką powierzchnię warstwy szpachli, wcześniej należy upewnić się, że poszczególne składniki nie będą wchodziły ze sobą w reakcje
Dlatego lepszym rozwiązaniem, po przeszlifowaniu powierzchni papierem ściernym, na pozostałe punktowe wżery, jest położenie podkładu, który w swoim składzie ma inhibitory korozji. Dobry podkład epoksydowy jest o tyle korzystny, że nie tylko zabezpiecza przed postępowaniem korozji, ale również stanowi dobrą izolację od nakładanej nań higroskopijnej szpachli.
Przed rozpoczęciem szpachlowania i przygotowania do lakierowania należy usunąć i odpowiednio zabezpieczyć wszystkie punkty, w których wystąpiła korozja.
Jeśli zostanie to zaniedbane, to proces destrukcji rozpocznie się bardzo szybko i można się spodziewać, iż klient wróci. Tyle że nie po wykonanie kolejnej usługi, lecz z reklamacją. Przy okazji – przekazując naprawiony samochód klientowi, warto poradzić jak warto eksploatować i dbać o samochód, aby ograniczyć niszczące działanie korozji.
Autor: Mieczysław Sieczkowski, Mirosław Rutkowski
Niektóre tapicerki wykończone są kolorowymi wzorami w postaci kresek lub prążków. Do takiego odwzorowania w …
Warsztaty blacharsko-lakiernicze to miejsca, w których codziennie używane są różnorodne substancje chemiczne – od farb …
Materiały powinni ważyć coraz mniej, a jednak konstrukcja musi zachować sztywność i odpowiednie parametry wytrzymałościowe. …