Jak skutecznie zabezpieczyć karoserię przed ponowną korozją? Sprawdzone metody lakiernicze

Jak skutecznie zabezpieczyć karoserię przed ponowną korozją? Sprawdzone metody lakiernicze

Aktualizacja: grudzień 2025

Ponowna korozja to jeden z najczęstszych problemów po naprawach blacharsko-lakierniczych. Nawet dobrze wykonana renowacja może szybko stracić trwałość, jeśli zabraknie odpowiedniego zabezpieczenia antykorozyjnego. W artykule wyjaśniamy, jak skutecznie zabezpieczyć karoserię przed powrotem rdzy, jakie błędy popełniane są najczęściej oraz które technologie i materiały lakiernicze realnie zwiększają trwałość naprawy.

Średni wiek samochodu osobowego w Polsce znacznie przekracza dziesięć lat. Według różnych statystyk jest to od 60 do 80% użytkowanych samochodów, oczywiste jest więc, że częściej do napraw powypadkowych trafiają takie właśnie, starsze auta. Dla warsztatu blacharsko-lakierniczego oznacza to sporo utrudnień w procesie naprawy.

 

Dlaczego korozja to poważny problem w naprawach blacharsko-lakierniczych?

Najczęściej okazuje się, że zakres prawidłowo przeprowadzonej naprawy powinien być większy, niż tylko usuwanie opisanych przez rzeczoznawcę uszkodzeń wynikających z kolizji. Skala problemów zależy od tego, jak auto było eksploatowane i czy, a jeśli już, to jakie spustoszenia poczyniła poczyniła korozja. Jeśli uszkodzeniu uległy elementy najczęściej atakowane przez korozję, to zostaną wymienione zgodnie z ekspertyzą, natomiast nieuszkodzone w czasie kolizji nie wpływają na wycenę odszkodowania, natomiast naprawione być powinny. Oczywiście ktoś za tę część naprawy powinien zapłacić, dlatego wcześniej należy uzgodnić zakres i koszt czynności nieuwzględnionych w zakresie naprawy powypadkowej. Jeśli właściciel samochodu decyduje się na wykonanie dodatkowych prac, to trzeba bardzo precyzyjnie pokazać spustoszenia poczynione przez korozję. Pozornie niewielkie, powierzchniowe spęcznienia lakieru oznaczają dość zaawansowaną korozję.

Fot

O ile doświadczony blacharz czy lakiernik zazwyczaj wie, czego się spodziewać, to klient najczęściej uważa, że to tylko drobna skaza. Trzeba więc pokazać jak wielkie zniszczenia kryją się pod listwami ozdobnymi, na krawędziach drzwi czy w którymś z innych miejsc.

Kolejnym utrudnieniem w oszacowaniu kosztów pracy mogą być kłopoty z demontażem skorodowanych wymagających naprawy lub wymiany części i elementów blacharskich. Odkręcanie zardzewiałych czy zapieczonych śrub zajmuje znacznie więcej czasu, co oczywiście, wiąże się z wyższymi kosztami całej naprawy.

Walka z mocno skorodowanymi elementami karoserii, to zadanie dla blacharza. Usuwanie elementów z perforacją, spawanie części karoserii, wstawianie „reperaturek”, wymiana progów lub uzupełnianie zniszczonych przez korozję fragmentów blach, których wymienić nie można, to czynności, których lakiernik nie wykonuje. Nie zmienia to jednak faktu, iż lakiernik powinien wiedzieć, jak likwidować drobniejsze ogniska rdzy i jak należy zabezpieczać naprawiane elementy przed korozją.

Mechaniczne i chemiczne metody usuwania rdzy – co działa najlepiej?

Pierwszy etap walki z rdzą na karoserii polega na mechanicznym usuwaniu jej nalotów. Wszelkie skorodowane fragmenty trzeba wyczyścić papierem ściernym, w pierwszym etapie średnim, następnie drobnym. Pojedyncze, punktowe wżery można potraktować chemicznym preparatem, używając do tego niewielkiego pędzelka. Oczywiście wżery nie mogą być ani zbyt rozległe, ani głębokie. Pozostałości rdzy są wiązane i wypłukiwane. Przed kolejnym etapem przygotowania fragmentu do lakierowania, trzeba dokładnie usunąć wszelkie pozostałości aktywnych odrdzewiaczy, aby uniknąć niepożądanych reakcji z kolejnymi warstwami.

Jak skutecznie zabezpieczyć karoserię przed ponowną korozją?

W zależności od zastosowanej chemii na naprawianej powierzchni może powstawać trwała powłoka, która dobrze izoluje i powstrzymuje proces destrukcji metalu. Nie zawsze jednak możliwe jest nakładanie bezpośrednio na taką powierzchnię warstwy szpachli, wcześniej należy upewnić się, że poszczególne składniki nie będą wchodziły ze sobą w reakcje

Fot

Dlatego lepszym rozwiązaniem, po przeszlifowaniu powierzchni papierem ściernym, na pozostałe punktowe wżery, jest położenie podkładu, który w swoim składzie ma inhibitory korozji. Dobry podkład epoksydowy jest o tyle korzystny, że nie tylko zabezpiecza przed postępowaniem korozji, ale również stanowi dobrą izolację od nakładanej nań higroskopijnej szpachli.

Przed rozpoczęciem szpachlowania i przygotowania do lakierowania należy usunąć i odpowiednio zabezpieczyć wszystkie punkty, w których wystąpiła korozja.Jeśli zostanie to zaniedbane, to proces destrukcji rozpocznie się bardzo szybko i można się spodziewać, iż klient wróci. Tyle że nie po wykonanie kolejnej usługi, lecz z reklamacją. Przy okazji – przekazując naprawiony samochód klientowi, warto poradzić jak warto eksploatować i dbać o samochód, aby ograniczyć niszczące działanie korozji.

Autor: Mieczysław Sieczkowski, Mirosław Rutkowski

Mieczysław Sieczkowski – inżynier i praktyk technologii lakierniczej z wieloletnim doświadczeniem w branży. Od lat zajmuje się optymalizacją procesów lakierniczych, projektowaniem działów napraw oraz doradztwem technologicznym dla warsztatów. Autor eksperckich artykułów poradnikowych, łączący wiedzę inżynierską z praktyką warsztatową.

Mirosław Rutkowski – ceniony dziennikarz motoryzacyjny, fotograf i autor, znany przede wszystkim z książki „Wielkie Ściganie” oraz wieloletniej pracy w prasie motoryzacyjnej, m.in. w tygodniku „Motor”. Jako redaktor i twórca magazynów motoryzacyjnych łączył pasję do sportów samochodowych z reportażem i fotografią, a także prowadził rozmowy i wywiady z ekspertami branży. Współpracował z Lakiernik.com.pl jako publicysta i autor treści eksperckich.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Czy sama naprawa blacharska wystarczy, aby zatrzymać korozję?
Nie. Naprawa blacharska usuwa skutki korozji, ale bez odpowiedniego zabezpieczenia antykorozyjnego rdza może powrócić nawet po kilku miesiącach.
Jakie miejsca karoserii są najbardziej narażone na ponowną korozję?
Najczęściej są to progi, nadkola, dolne krawędzie drzwi, łączenia blach, spawy oraz miejsca naprawiane wcześniej.
Czy podkład antykorozyjny naprawdę ma znaczenie?
Tak. Odpowiednio dobrany i prawidłowo nałożony podkład antykorozyjny to jeden z kluczowych elementów skutecznej ochrony karoserii.
Dlaczego rdza wraca mimo lakierowania?
Najczęstsze przyczyny to niedokładne usunięcie korozji, brak zabezpieczenia od strony wewnętrznej blachy, zbyt cienkie warstwy ochronne lub nieprawidłowa technologia naprawy.
Czy zabezpieczenie antykorozyjne trzeba wykonywać również od wewnątrz?
Tak. Konserwacja profili zamkniętych i trudno dostępnych miejsc jest niezbędna, aby zapobiec rozwojowi korozji od środka.
Jakie błędy lakiernicze sprzyjają powrotowi korozji?
Do najczęstszych należą: brak izolacji gołej blachy, nieodpowiednie przygotowanie podłoża, pominięcie etapów technologicznych oraz użycie niskiej jakości materiałów.
Czy nowoczesne materiały lakiernicze skuteczniej chronią przed rdzą?
Tak. Współczesne systemy lakiernicze oferują znacznie lepszą ochronę antykorozyjną, pod warunkiem stosowania ich zgodnie z zaleceniami producenta.
Jak długo utrzymuje się skuteczne zabezpieczenie antykorozyjne?
Przy prawidłowo wykonanej naprawie i konserwacji ochrona może działać przez wiele lat, jednak regularne kontrole stanu karoserii są zawsze zalecane.

Zobacz również inne wątki z tej kategorii

Najnowszy numer czasopisma Lakiernik
Newsletter

Bądźmy w kontakcie Zapisz się do naszego Newslettera

Newsletter
Copyright (C) lakiernik.com.pl
Realizacja strony: Estymo
Wyjście
Przeiń na górę