Standardy projektowe, eksploatacyjne i środowiskowe
Wysoka jakość sprężonego powietrza to jeden z kluczowych czynników determinujących jakość i trwałość powłok lakierniczych. Medium to wykorzystywane jest w lakierniach zarówno do zasilania narzędzi pneumatycznych, jak i do aplikacji materiałów lakierniczych, dlatego jego czystość, ciśnienie oraz stabilność parametrów mają bezpośredni wpływ na wynik końcowy lakierowania.
Zanieczyszczone powietrze – zawierające wodę, olej, pyły, a szczególnie cząstki silikonu – może doprowadzić do powstawania defektów powłok, takich jak: oczka, kratery, mikropęcherze, nierównomierne rozprowadzenie lakieru, a nawet brak przyczepności kolejnych warstw systemu lakierniczego. W skrajnych przypadkach skutkuje to koniecznością kosztownych poprawek oraz stratą czasu produkcyjnego.
Prawidłowo zaprojektowana instalacja sprężonego powietrza w lakierni powinna być wykonana w systemie zamkniętym, w formie pierścienia (obwodu zamkniętego), co umożliwia wyrównanie ciśnienia w każdym punkcie poboru. Układ taki zabezpiecza instalację przed lokalnymi spadkami ciśnienia, co jest niezbędne do zachowania jednorodności aplikacji i parametrów natrysku.
Zaleca się rozdzielenie linii powietrznych:
Zalecany spadek ciśnienia między kompresorem a punktem końcowym nie powinien przekraczać 0,01 MPa (0,1 bara). Średnicę instalacji należy dobrać, uwzględniając:
Dla przewodów elastycznych o długości:
Warto unikać przewodów o małym przekroju i dużej liczbie załamań – powodują one znaczne spadki ciśnienia i turbulencje, co negatywnie wpływa na stabilność strumienia powietrza.
Prawidłowo zaprojektowana instalacja sprężonego powietrza w lakierni powinna być wykonana w systemie zamkniętym, w formie pierścienia (obwodu zamkniętego), co umożliwia wyrównanie ciśnienia w każdym punkcie poboru.
Układ taki zabezpiecza instalację przed lokalnymi spadkami ciśnienia, co jest niezbędne do zachowania jednorodności aplikacji i parametrów natrysku.
Rodzaje sprężarek:
Dobrze dobrana sprężarka powinna mieć rezerwę wydajności rzędu 20–30% względem szczytowego zapotrzebowania, co pozwoli uniknąć nadmiernej pracy na granicy możliwości oraz ryzyka przeciążeń.
Sprężone powietrze po sprężeniu zawiera zanieczyszczenia w postaci:
Aby zapewnić odpowiednią jakość powietrza dla celów lakierniczych, należy zastosować:
W systemach bez osuszaczy przewody należy układać ze spadkiem min. 3%, z punktami spustowymi kondensatu oraz odpowiednim ustawieniem złączek:
W procesie sprężania powietrza powstaje kondensat – mieszanina wody, oleju oraz zawieszonych cząstek stałych. Zbiera się on w:
Instalacja sprężonego powietrza w lakierni to nie tylko infrastruktura techniczna, ale integralna część procesu lakierniczego – wpływa na jakość, wydajność i bezpieczeństwo pracy. Dobór odpowiedniego typu sprężarki, prawidłowe rozplanowanie instalacji, zastosowanie efektywnej filtracji oraz dbałość o gospodarkę kondensatem są podstawowymi warunkami osiągnięcia wysokiej klasy wykończenia lakierniczego, zgodnego z wymaganiami producentów pojazdów i oczekiwaniami klientów.
W czasach rosnących wymagań środowiskowych i jakościowych, inwestycja w profesjonalny system sprężonego powietrza to nie luksus – to fundament dobrze funkcjonującej lakierni.
Maksymilian Janewski
Ceny usług lakierniczych zależą w dużej mierze od dobrze policzonego zużycia materiałów. Podpowiadamy, jak kupować …
Po sześciu latach przerwy nad Parsętę powróciła jedna z najważniejszych lokalnych inicjatyw ekologicznych. 10 maja …
W Polsce od kilku miesięcy działa nowe narzędzie do walki z przestępczością w branży ubezpieczeniowej. …