Grubość powłok na elementach posiadających zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS)

Grubość powłok na elementach posiadających zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS)

Producenci samochodów w dalszym ciągu wykorzystują technologie w celu poprawy ogólnego komfortu i bezpieczeństwa pasażerów pojazdu. Wyposażenie w zintegrowany zaawansowany system wspomagania kierowcy (ADAS) staje się standardem w wielu nowych pojazdach. Obejmuje on:

  • system ostrzegania o niebezpieczeństwie kolizji,
  • automatyczne hamowanie awaryjne,
  • aktywny tempomat,
  • asystent pasa ruchu,
  • monitorowania martwego pola,
  • rozpoznawanie znaków drogowych,
  • asystenta parkowania
  • czy chociażby adaptacyjne reflektory, które mogą swym światłem omijać pojazdy czy zmieniać światła drogowe na mijania.

Komisja Europejska, Parlament Europejski i przedstawiciele państw członkowskich poparli zmianę unijnego prawa w zakresie wyposażenia nowych samochodów. Zakłada się, że od maja 2022 r. każde auto będące nowym modelem czy generacją, będzie wyposażone w szereg aktywnych systemów bezpieczeństwa. Od maja 2024 r. ma to obligatoryjne dla wszystkich sprzedawanych nowych samochodów. Nie jest to jeszcze prawo i wymaga dalszego procesu legislacji, zarówno w UE, jak i w państwach członkowskich. Takich zmian, może z pewnymi modyfikacjami, należy się jednak spodziewać.

Według planowanych przepisów, pojazdy, niezależnie od wersji wyposażeniowej, będą musiały posiadać system automatycznego hamowania przed przeszkodą, system wspomagania utrzymania pojazdu w pasie ruchu, system wykrywający zmęczenie i rozkojarzenie kierowcy czy system wspomagający cofanie (czujniki lub kamera).

wykaz-systemow-bezpieczenstwa-adas

Te zaawansowane systemy wspomagające kierowcę często wykorzystują czujniki zintegrowane ze zderzakami pojazdu i panelami, aby wykrywać ruch i bliskość obiektów. Istnieją ograniczenia ich zdolności do prawidłowego działania, gdy ich siła sygnału jest utrudniona przez prace naprawcze lub nadmiernie naniesioną farbę. Z tego powodu producenci motoryzacyjni, tacy jak np. General Motors, ograniczyli prace naprawcze zderzaka z ADAS w celu odnowienia lakieru. Grubość farby nie może przekraczać zaleceń producenta OEM; na przykład General Motors stwierdza, że grubość farby na zderzakach / listwach wyposażonych w ADAS nie może przekraczać 330 µm.

W celu kontroli naprawianych elementów najlepiej zastosować ultradźwiękowe mierniki grubości, które są idealne do pomiaru grubości lakieru w zderzakach samochodowych z tworzywa sztucznego, listwach czołowych i innych częściach zewnętrznych i wewnętrznych. Odczyty grubości powłoki uzyskuje się przez pomiar czasu przejścia fali emitowanej przez głowicę pomiarową stykająca się z powierzchnią poprzez cienką warstwę naniesionego żelu. Wyemitowana fala wędruje poprzez powłokę aż do momentu napotkania materiału o innej gęstości, może to być podłoże lub inna powłoka. Drgania zostają częściowo odbite i jako fala powrotna zarejestrowane przez głowicę pomiarową. Miernik jest tak skonstruowany, że rejestruje jedynie najsilniejsze sygnały i przelicza  je na grubości powłok odczytywanych na wyświetlaczu miernika. Słabsze echa fali odbiciowej są ignorowane.

Zbyt gruba farba wpłynie negatywnie na zdolność czujników do działania, dlatego producenci i warsztaty zajmujące się naprawami powypadkowymi muszą teraz bardziej niż kiedykolwiek mierzyć i kontrolować grubość lakieru podczas procesu lakierowania.

Autor: Agnieszka Karnecka

Specjalista d/s badań powłok i materiałów

Zobacz również inne wątki z tej kategorii

Najnowszy numer czasopisma Lakiernik
Newsletter

Bądźmy w kontakcie Zapisz się do naszego Newslettera

Newsletter
Copyright (C) lakiernik.com.pl
Realizacja strony: Estymo
Wyjście
Przeiń na górę