Marzysz o otwarciu własnej lakierni, ale zniechęcają Cię skomplikowane przepisy? Ten artykuł jest dla Ciebie! Dowiesz się, jakie formalności trzeba załatwić, aby zgodnie z prawem rozpocząć działalność, i jak uniknąć błędów w procesie przygotowania inwestycji. Sprawdź, co musisz wiedzieć, zanim zrealizujesz swój plan i zaczniesz działać jako właściciel lakierni.
Szereg przepisów formalno-prawnych do spełnienia, które wydają się nie do pokonania. Od czego zacząć, gdzie się zapytać. W artykule przedstawiam główne przepisy i obowiązki środowiskowe, które musisz spełnić przed eksploatacją lakierni.
Od marzenia do realizacji – pierwsze kroki w budowie lakierni
Budowa lakierni wiąże się z wieloma przepisami ochrony środowiska, ze względu na to, iż procesy lakiernicze mogą wiązać się z emisjami szkodliwych substancji do powietrza, wody i gleby a także wywarzaniem odpadów niebezpiecznych.
Przed rozpoczęciem budowy wymarzonej lakierni należy udać się do Starostwa Powiatowego, Urzędu Miasta, Urzędu Gminy lub Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (1). Pozwolenie to ma na celu określenie warunków, które muszą być spełnione by zminimalizować ryzyko negatywnego wpływu działalności lakierni na działalność środowiska naturalnego i oddziaływanie na ludzi.
Wraz z wnioskiem wymagane jest złożenie kilku ważnych dokumentów dodatkowych.
Organ wydający decyzję może zadecydować o przedłożenie Raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, zamiast Karty informacyjnej przedsięwzięcia. Decyzja ta może być pokierowana lokalizacją obiektu ze względu na tereny rekreacyjne, zabytki czy konflikt społeczny i znaczącym oddziaływaniem na środowisko.
Przepisy ochrony środowiska i formalności dla lakierni
Proces uzyskania decyzji środowiskowych uwarunkowań jest czasochłonny i od momentu złożenia wniosku o decyzje do jej uzyskania może upłynąć nawet 2 miesiące.
W wydanej decyzji środowiskowej wskazane zostaną konkretne wytyczne, które powinny być spełnione:
– emisji pyłów i gazów
– gospodarki odpadami
– poboru wód i zrzutu ścieków,
– emisja hałasu.
Jeżeli powyższe wymagania będą uwzględnione w decyzji środowiskowej, należy przejść przez następne kroki, które umożliwią prowadzenie działalności zgodnie z przepisami.
Oto kolejne etapy:
Ustawa o ochronie powietrza (Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001r.) Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2017 r. poz. 519, z późn. zm) wymusza uzyskanie Pozwolenia na emisję gazów i pyłów do powietrza (2) . Jego uzyskanie jest uzależnione od zastosowania materiałów i technologii, które będą wykorzystywane w lakierni. Pozwolenie na emisję pyłów i gazów do powietrza wymagają lakiernie stosująca lakiery płynne, farby, rozpuszczalniki czy inne substancje chemiczne. Pozwolenie to reguluje maksymalne dopuszczalne stężenia zanieczyszczeń powietrza. Zgodnie z wytycznymi w pozwoleniu wymagany może być montaż specjalistycznych systemów wentylacji, filtrów, urządzeń do usuwania LZO – lotnych związków organicznych. Wiąże się to z regularnym kontrolowaniem i nadzorowaniem emisji zanieczyszczeń do atmosfery poprzez monitoring jakości powietrza w okolicy lakierni. Pozwolenie wydawane jest przez Starostę, Prezydenta miasta lub przez Marszałka województwa.
Przepisy wymuszają na przedsiębiorcy segregacje i zbieranie odpadów tzw. komunalnych. Odpady powstające w związku z zaspakajaniem potrzeb bytowych pracowników, np. opakowania po jedzeniu czy też kubki po napojach, odpady pochodzące z niszczarek, niewielkie ilości makulatury biurowej, odpady, które powstają w wyniku sprzątania budynku, są wszystkim doskonale znane i potrafimy je prawidłowo segregować.
Ponadto ustawa o odpadach (Ustawa z dnia 14 grudnia 2012r) narzuca odpowiednią klasyfikację i postępowania z odpadami niebezpiecznymi. Lakiernia wytwarza odpady niebezpieczne tj. puszki po farbach, rozcieńczalnikach czy zabrudzone czyściwo. W związku z powyższym jako przedsiębiorstwo masz obowiązek wystąpić o Pozwolenie na wytwarzanie odpadów (3) Wiąże się to także ze zgłoszeniem do Rejestru działalności regulowanej (BDO- Baza danych o odpadach) (4) oraz prowadzeniem kart ewidencji odpadów (KPO) i kart przekazania odpadów (KEO) w systemie. Na terenie zakładu musi być wyznaczone miejsce do segregacji i przechowywania odpadów zgodnie z obowiązującymi przepisami. Transportowanie i utylizowanie odpadów niebezpiecznych powinno odbywać się przez firmę posiadającą pozwolenia i wpis do BDO, z którą jako właściciel lakierni masz podpisaną umowę. Pozwolenie wydawane jest przez starostwo powiatowe, urzędy marszałkowskie, regionalne dyrekcje ochrony środowiska.
Pozwolenia i dokumentacja – co musisz wiedzieć?
W przypadku lakierni, która będzie korzystała z wody, ważne są przepisy zawarte w Ustawie wodnej z dnia 20 lipca 2017r. Konieczne jest odpowiednie zagospodarowanie ścieków i wód opadowych, w tym ich oczyszczanie, zanim trafia do kanalizacji. W momencie kiedy wody opadowe z ternu zakładu wprowadzane są do kanalizacji deszczowej lub zbiornika bezodpływowego, gdzie nie dochodzi do wprowadzania wód do środowiska, wówczas pozwolenie nie jest konieczne. Jeżeli działalność będzie miała wpływ na wody gruntowe lub powierzchniowe, wymagane jest Pozwolenie wodnoprawne (5). Reguluje ono zasoby odprowadzania ścieków do wód lub ziemi oraz poziomy dopuszczalnych zanieczyszczeń w wodzie. Ścieki (wody deszczowe), które odprowadzane są do środowiska muszą być oczyszczone poprzez system separatorów lub osadniki i nie mogą przekraczać parametrów określonych w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 18 listopada 2014r. W pozwoleniu wskazana jest częstotliwość wykonywania pomiarów parametrów w wodach deszczowych. Wniosek o uzyskanie pozwolenia składasz do regionalnego zarządu gospodarki wodnej, zarządu zlewni, ministerstwa infrastruktury.
Jeżeli planujesz uruchomić dużą lakiernię lub będzie miała ona istotny wpływ na środowisko, konieczne może być przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko (6). Jest to procedura, w której oceniane są potencjalne zagrożenia środowiskowe związane z działalnością.
Ponadto może być wymagane dotrzymanie standardów jakościowych tj. emisja hałasu, zapachu, zanieczyszczenia pyłowe itp. W szczególności kiedy zakład znajduje się w pobliżu obszarów mieszkalnych.
W procesie lakierowania używasz substancji chemicznych, więc warto zapoznać się i przestrzegać przepisy rozporządzenia:
Rozpoczęcie pracy w lakierni wymaga poinformowania Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w terminie 30 dni przed terminem jej oddania do użytkowania.
Po spełnieniu tych wymagań możesz rozpocząć działalność lakierni zgodnie z przepisami prawa. Pamiętaj, że każde z tych działań może różnić się w zależności od lokalizacji i skali Twojego przedsięwzięcia, dlatego warto skonsultować się z prawnikiem lub specjalistą ds. ochrony środowiska, aby upewnić się, że spełniasz wszystkie obowiązki prawne.
Autor: Malwina Napiórska – specjalista d/s ochrony środowiska firma TROTON
Z ogromnym entuzjazmem ogłoszono zwycięzców tegorocznej, jubileuszowej X edycji Ogólnopolskiego Turnieju Młodych Lakierników. Wydarzenie, które …
O tym wyjątkowym motocyklu, który powstał w firmie G.O.C., można by napisać wiele – wiele …
Proces lakierowania pozornie wydaje się prosty – bierzemy pistolet i rozpylamy lakier. Ale diabeł tkwi …