Wiele stylów w motoryzacji zaistniało nagle i był to rezultat rozpowszechnienia nowych technologii. Ostatnio wszystkich ogarnął szał na niepowtarzalne powierzchnie samochodów. Rozmawiając ostatnio ze znajomym na temat zakupu jego wymarzonego samochodu zaintrygował mnie czas oczekiwania na jego wymarzony kolor. Szczerze podziwiam ludzi, którzy potrafią czekać pół roku, za kolorem który będzie wyjątkowy. Wielu producentów zauważyło, że kolor nie musi lśnić, aby przyciągać uwagę. Po rozeznaniu rynku wprowadzono do oferty lakiery o strukturze matowej. Co najważniejsze cena lakieru matowego w nowych egzemplarzach samochodów nie należy do najtańszych. Mimo tego według nieoficjalnych wyników sprzedażowych ich ilość ciągle wzrasta. Potwierdza ostatnio tą tendencje ostatni mój wyjazd do naszych zachodnich sąsiadów. Powłoka matowa, która u nas jest egzotyką tam jest stałym elementem dróg. Jedno jest pewne takie samochody wzbudzają ogromne zainteresowanie. Ale jak to mówi przysłowie nie ma róży bez kolców dlatego należy wspomnieć, że posiadacze wspaniałego koloru matowego muszą się szykować na czasochłonną pielęgnacją powłoki lakierniczej. Jest to z pewnością nieco bardziej uciążliwe niż w przypadku lakierów o strukturze gładkiej, ale z pewnością daje niebanalny efekt wizualny.
Droga do matu
Obecnie producenci proponują nam kilka produktów, dzięki którym możemy uzyskać efekt matu w naprawach samochodowych. Na początku należy wspomnieć o pastach matujących, które w odpowiednich proporcjach dodaje się do lakieru akrylowego lub do lakieru bezbarwnego otrzymując w ten sposób pożądany stopień matu. Użytkownicy tego typu produktów napotykali się na problem sedymentacji środków matujących na dno puszki. Dzięki zastosowaniu najnowszych surowców producent lakierów marki Profix firma Multichem opracował formułę pasty matującej (003) dającej wysoki stopień matu, usuwając problem opadania produktu matującego.
Następną metodą otrzymania powierzchni matowej jest zastosowanie lakieru bezbarwnego matowego. Lakier, który ma stworzyć strukturę nakładamy na powierzchnię wcześniej pokrytą lakierem bazowym. Tutaj występują ogromne możliwości dobrania koloru samochodu, ponieważ możemy uzyskać efekt matowej powierzchni nawet w przypadku lakierów metalicznych czy z efektem perłowym. Należy wspomnieć o podstawowym sposobie uniknięcia wad lakierniczych poprzez zachowanie wymaganego czasu odparowania lakieru bazowego przed nałożeniem lakieru bezbarwnego. To ważny parametr i należy go bezwzględnie przestrzegać – koniecznie zapoznajmy się z Kartą TDS produktu. Dlaczego to takie ważne? Jeżeli bezbarwny lakier położymy zbyt szybko to rozcieńczalnik z warstwy bazowej zostanie uwięziony przez klar, co może spowodować gazowanie na powierzchni lakieru bezbarwnego, a tym samym prowadzi do zmniejszenia przyczepności klaru do powierzchni. Jeśli bezbarwny nałożymy zbyt późno, to przesuszona warstwa bazowa nie zwiąże się z lakierem bezbarwnym, a w efekcie otrzymamy efekt łuszczenia się powierzchni lakierowanej. Przy produkcji tego typu lakierów priorytetem jest uzyskanie odporności na zarysowania. Konieczność nakładania cienkich warstw lakieru wymusza na producentach opracowanie twardych i odpornych na zarysowania produktów. Co ciekawe w przypadku części takich lakierów możemy sami regulować poziom matu. Mieszając matowy lakier bezbarwny (CM 10) z lakierem o wysokim połysku (CP 1500) sami regulujemy stopień pożądanego połysku na powierzchni.
Ostatnim – najtańszym sposobem uzyskania powierzchni matowej jest oklejenie samochodu folią matową. To jest najszybszy sposób na efektowną zmianę wyglądu naszej karoserii. Niestety folia wrażliwa jest na zarysowania i kolorystyka jest ograniczona.
Od zera do matu
Wrażenie matu jest związane ze światłem, które jest rozpraszane przez nierównomierną strukturę. Dlatego im większy mat tym bardziej nierównomierna struktura lakierowanej powierzchni. W celu powstania takiej chropowatej powierzchni producenci dodają różne krzemionki czy woski. Po aplikacji na powierzchnię lakieru zawierającego takie dodatki w trakcie suszenia cząstki środków matujących zostają równomiernie rozłożone w warstwie filmu i tworzy się cienka warstwa z mikro chropowatą powierzchnią. Typowy rozmiar takich cząsteczek tworzących mikrostrukturę to 4- 10 mikronów. Na stopień matu wpływ ma wiele czynników. Na pewno dobór odpowiednich środków matujących, spoiwa czy rozcieńczalników ma ogromne znaczenie, ale i sposób aplikacji jest bardzo istotny. Im cieńsza warstwa lakieru tym większy efekt matu, dlatego zaleca się nakładanie 2 cienkich warstw lub 1,5 warstwy lakieru z efektem matu. Szybkość odparowania rozcieńczalnika również wpływa nam na uzyskanie
Proces lakierowania pozornie wydaje się prosty – bierzemy pistolet i rozpylamy lakier. Ale diabeł tkwi …
AkzoNobel wprowadza nowoczesne technologie, takie jak kabiny lakiernicze zasilane wodorem, szkolenia VR i cyfrowe narzędzia, …
W świecie motoryzacji każdy detal ma znaczenie, zwłaszcza gdy chodzi o estetykę i trwałość karoserii. …