Książka zatytułowana „Wybrane problemy projektowania i eksploatacji kabin lakierniczych” autorstwa Piotr Nikończuka , stanowi monografię naukową, podsumowującą działalność badawczą rozwojową autora w tej tematyce. Zakres pracy dotyczy kabin lakierniczych dla branży naprawczej. Koncentruje się przede wszystkim na parametrach powietrza wymienianego w przestrzeni roboczej. Autor rozpatruje zarówno poprawę jakości, jak i minimalizację energetycznego kosztu sterowania temperaturą powietrza. Motywacją do podjęcia badań w tym zakresie było jego doświadczenie zawodowe, ogólnie obowiązujące wymogi dotyczące poprawy efektywności energetycznej urządzeń oraz istniejące na rynku zastosowania rekuperatorów krzyżowych w kabinach lakierniczych.
W pracy przedstawiono opracowane propozycje sterowania temperaturą powietrza. Dla palników jednostopniowych zaprezentowano regulację PWM ze zmiennym czasem wyzwalania impulsów, natomiast dla źródeł ciepła z możliwością modulacji mocy cieplnej przedstawiono sterowanie z użyciem regulatora odpornego. Dla obu metod przeprowadzono badania symulacyjne z użyciem własnych modeli numerycznych, uwzględniających konstrukcję oraz tryb pracy kabiny lakierniczej.
W monografii dokonano przeglądu stosowanych w kabinach lakierniczych rozwiązań służących odzyskiwaniu ciepła odpadowego. Przeanalizowano pomijany do tej pory wpływ osadów lakierniczych na zmianę efektywności odzyskiwania ciepła na przykładzie rekuperatora krzyżowego. Obliczenia oparto na prezentowanych wynikach prowadzonych własnych badań tempa wzrostu osadów oraz ich przewodności cieplnej.
Zaprezentowano dwa własne rozwiązania odzyskiwania ciepła. W pierwszym rozwiązaniu zastosowano rekuperator przeciwprądowy o modułowej konstrukcji, z możliwością wymiany powietrza z odzyskiwaniem ciepła lub bez jego odzyskiwania. W drugim rozwiązaniu przedstawiono koncepcję skojarzonej energetycznie kabiny lakierniczej z budynkiem lakierni, wyposażonej w powietrzną pompę ciepła. Przewidziano możliwości: ogrzewania, schładzania i osuszania powietrza, akumulacji ciepła, pozyskiwania ciepła z innych źródeł oraz przekazywania jego nadmiarów do innego wykorzystania. Dla opracowanych rozwiązań przeprowadzono analizy efektywności oparte na obliczeniach i symulacjach.
Wykończenie karoserii samochodowej lakierem bezbarwnym upowszechniło się w motoryzacji pod koniec ubiegłego wieku. Zastosowanie tej …
Cromax ponownie dowodzi innowacyjności za sprawą pigmentu ChromaHybrid do lakierów bazowych Cromax® Pro Basecoat. To …
Z ogromnym entuzjazmem ogłoszono zwycięzców tegorocznej, jubileuszowej X edycji Ogólnopolskiego Turnieju Młodych Lakierników. Wydarzenie, które …