• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Dzień z życia warsztatu lakierniczego Mercedes-AMG Petronas Motorsport

Dzień z życia warsztatu lakierniczego Mercedes-AMG Petronas Motorsport

Spies Hecker, dostawca lakierów dla mistrzowskich bolidów Srebrnych Strzał, miał niepowtarzalną okazję poznać od kuchni pracę warsztatu lakierniczego przed ostatnim wyścigiem sezonu 2017.

 

Zespół Mercedes-AMG Petronas Motorsport zapewnił sobie tytuł Mistrza Świata F1 w klasyfikacji konstruktorów, a jego kierowca – Lewis Hamilton – koronę w klasyfikacji kierowców, już w październiku. Mimo to, na jeden wyścig przed końcem sezonu w warsztacie lakierniczym w siedzibie zespołu, angielskim mieście Brackley, praca wre. Cel jest tylko jeden: polakierować elementy nadwozia przed nadchodzącym weekendem.

 

Na przestrzeni kończącego się sezonu lakierowanych jest tysiące różnych elementów. Bywały tygodnie, że było ich nawet 150. Dlatego też zespół postawił na produkty Spies Hecker, należące do jednej z trzech globalnych marek lakierniczych Axalta Coating Systems, wiodącego globalnego dostawcy lakierów ciekłych i proszkowych. Lakiery Spies Hecker od ponad czterech lat zdobią charakterystyczne bolidy Srebrnych Strzał. Masa, jakość i trwałość powłoki lakierniczej odgrywają tutaj szczególnie ważną rolę ze względu na trudne warunki panujące na torach podczas wyścigów.

 

Wtorkowy poranek

W każdy wtorek Andrew Moody, Head of Paint and Graphics at Mercedes-AMG Petronas Motorsport, rozpoczyna dzień o 8:30 od spotkania ze swoim 16-osobowym zespołem. Biorą w nim udział wszyscy, włącznie z lakiernikiem z porannej zmiany, która zaczyna się o 6:00 rano. Podczas spotkania omawiany jest harmonogram działań na kolejne dni.

 

„Cotygodniowe spotkanie zespołu pozwala nam omówić zadania na nadchodzący tydzień. To znakomite uzupełnienie spisu prac i listy elementów, które liderzy zespołów publikują co rano, wyszczególniając jakie części trafią tego dnia do warsztatu oraz co należy przygotować przed kolejnym wyścigiem” – wyjaśnia Andrew Moody.

 

Do biegu, gotowi, start!

Po spotkaniu zespół graficzny udaje się do swojej części, a ośmiu lakierników natychmiast przystępuje do pracy w warsztacie lakierniczym. Najpierw zajmują się elementami wymagającymi więcej pracy, czyli zwykle większymi (np. boki bolidu, osłony silnika, nosy i skrzydła).

 

Tym razem do lakierowania trafiły dwa przednie skrzydła. „Pracujemy w sposób bardzo systematyczny. Każdemu podzespołowi, który trafia do warsztatu lakierniczego, przypisano specjalny arkusz z instrukcją. Są tam wszystkie niezbędne informacje, od proporcji mieszania i typu papieru ściernego, którego należy użyć, aż po czas szlifowania” – wyjaśnia Andrew Moody.

 

Na początek oba przednie skrzydła zostają zważone. Zanim trafiły do lakierników, zostały w innym dziale poddane skanowaniu, testom i prześwietleniom, aby upewnić się, że nie są uszkodzone ani zużyte w sposób, który wpływałby na jazdę bolidu podczas następnego wyścigu. Nad dwoma przednimi skrzydłami pracuje łącznie trzech lakierników. Najpierw usuwają stary lakier, a potem szlifują powierzchnię. W kolejnym kroku elementy zostają zagruntowane kwasoutwardzalnym gruntem reagującym Spies Hecker Priomat® Wash Primer 4075. Następnie aplikowany jest Permasolid® HS Vario Primer Surfacer 5340, wypełniacz gruntujący z dużą zawartością części stałych lub Permasolid® HS Performance Surfacer 5320, szybkoschnący dwuskładnikowy wypełniacz do szlifowania.

 

Później na jedno ze skrzydeł aplikowany jest lakier bazowy Permahyd® Hi-TEC Base Coat 480 w niestandardowym kolorze opracowanym specjalnie dla zespołu – Stirling Silver, nazwanym na cześć Sir Stirlinga Mossa, kierowcy zespołu Mercedes-Benz w 1955 r. Podczas gdy pierwsze skrzydło schnie, drugie zostaje pokryte tym samym srebrnym kolorem. Tak jak w innych warsztatach, lakiernicy sami mieszają kolory. Andrew Moody i jego zespół korzystają z oprogramowania kolorystycznego Phoenix oraz dwóch inteligentnych wag.

 

Diabeł tkwi w… elastyczności

Wszyscy członkowie zespołu są wykwalifikowanymi lakiernikami, którzy przeszli kompleksowe szkolenia pod kątem swoich zadań. A ponieważ regularnie muszą wykonywać różne zadania, w zespole opracowano wyraźny podział umiejętności. „80% zespołu może wykonywać wszystkie zadania, a 50% może wykonywać prace specjalne, np. lakierowanie aerografem, dlatego też kluczem do wydajnej pracy jest elastyczność zespołu. Podstawą każdego dnia pracy jest harmonogram działań oraz lista elementów. Jednak w każdej chwili plan może ulec zmianie – musimy umieć się dostosować, cały czas mając na uwadze osiągnięcie założonych celów” – wyjaśnia Andrew Moody.

 

Dwóch lakierników zakończyło swoją pracę nad przednimi skrzydłami i przeszło do kolejnego zadania. Trzeci, specjalizujący się w pracy z aerografem, zajmuje się przejściami kolorów oraz delikatnymi liniami na pierwszym skrzydle, podczas gdy drugie schnie. Na tym etapie do procesu dołącza zespół graficzny, który dostarcza specjalne winylowe szablony lakiernicze. Następnie większość zespołu udaje się na lunch. Zwykle jedzą go razem i choć czasami udaje się oderwać na godzinę, w okresie najbardziej wytężonej pracy, jak dziś, mają do dyspozycji jedynie 30 minut.

 

Po lunchu idzie już gładko

Szata graficzna na sezon 2017 uwzględnia skomplikowane linie, wzory i efekty przecinające różne elementy nadwozia. To oznacza, że lakierowanie każdego z wymiennych podzespołów musi idealnie pasować do sąsiadujących paneli pod względem położenia, rozmiaru, kształtu, koloru i odcieni. Kolejnym utrudnieniem jest fakt, że kształt bolidu nieustannie się zmienia. „Na niektórych torach potrzebujemy dużej siły dociskającej, a na innych wystarczy średnia lub niska. Dlatego też musimy potrafić dostosować się do zmieniającej się konfiguracji bolidu” – wyjaśnia. To prawdziwe wyzwanie.

 

Przednie skrzydła trafiają do końcowego suszenia przed aplikacją lakieru bezbarwnego. Gdy element trzeba szybko polakierować i wysuszyć, zespół korzysta z lakieru bezbarwnego Permasolid® HS Speed Clear Coat 8800. Kiedy lakiernicy mają nieco więcej czasu, stosują Permasolid® HS Optimum Plus Clear Coat 8650. Po lakierowaniu i suszeniu przednie skrzydła są wygładzane i polerowane trzema różnymi tarczami ściernymi i polerującymi, aby nadać im olśniewającego połysku i blasku, do którego przyzwyczajeni są kibice Srebrnych Strzał.

 

Na tym etapie zdejmowane jest maskowanie z obu przednich skrzydeł, które następnie są przygotowywane do przekazania innemu działowi. Jednak zanim jakikolwiek element opuści warsztat lakierniczy, należy odnotować jego masę, a Moody lub lider zespołu musi przeprowadzić inspekcję w celu zaaprobowania panelu.

 

„W ciągu 8–9 godzin poszczególne elementy są poddawane 10 różnym procesom lakierniczym. Niezawodność, powtarzalność uzyskanego efektu i szybkość aplikacji lakierów Spies Hecker są kluczowe. Nie mamy czasu na poprawki” – wyjaśnia Moody.

 

Cykl się zamyka

Przednie skrzydła zostały zatwierdzone i są gotowe, ale lakiernicy wciąż gruntują, lakierują lub polerują inne elementy. Lakiernik z wieczornej zmiany, który zjawia się o 14:00, gdy jego kolega ze porannej zmiany właśnie przygotowuje się do powrotu do domu, przejmuje część prac, których zespół ze standardowej zmiany nie ukończy przed końcem dnia, czyli godziną 15:30. Lakiernik z wieczornej zmiany pracuje do 22:30, zostawiając stanowisko gotowe do dalszej pracy dla lakiernika z porannej zmiany, który rozpocznie o 6:00 następnego ranka. Cykl się zamyka.

 

Gdy Andrew Moody patrzy na pracę swojego zespołu, nie ma wątpliwości, że: „Formuła 1 to sport zespołowy, a Spies Hecker jest jednym z czynników decydujących o sukcesie stajni Mercedes-AMG Petronas Motorsport”.

 

 

O Spies Hecker

Spies Hecker, jedna z globalnych marek renowacyjnych systemów lakierniczych Axalta Coating Systems, tworzy optymalne i praktyczne rozwiązania, które nie tylko w znacznym stopniu ułatwiają pracę warsztatów lakierniczych, ale również sprawiają, że staje się ona znacznie bardziej wydajna. Bazując na 135 latach sukcesów, Spies Hecker przede wszystkim koncentruje się na swoich klientach. Wysokiej jakości systemy produktowe, zindywidualizowana obsługa i odpowiednio ukierunkowane szkolenia podkreślają znaczenie relacji z klientami. Marka z Kolonii, Niemcy, jest w czołówce światowych marek lakierów renowacyjnych, a jej produkty są dostępne w 76 krajach na całym świecie.

 

Spies Hecker – po prostu bliżej!

sh-and-mercedes-amg-petronas-motorsport-a-day-in-the-life-of-3

 

Zobacz również
  • Proces naprawy w warsztacie blacharsko-lakierniczym

    Warsztat przystępujący do naprawy pojazdu po zdarzeniu drogowym powinien wykonać szereg czynności niezbędnych dla właściwej oceny uszkodzeń, ich naprawy oraz rozliczenia z płatnikiem. Pracownicy o wysokich kwalifikacjach wykonują je w określonej kolejności.   W dużych …

    Proces naprawy w warsztacie blacharsko-lakierniczym
  • KYBURZ wybrał lakiery Spies Hecker do swoich nowych pojazdów elektrycznych

    KYBURZ Switzerland AG, szwajcarski producent pojazdów elektrycznych, kontynuuje współpracę z marką Spies Hecker i dla swoich dwóch nowych modeli wybrał samochodowy koloru roku 2021 Axalta – ElectroLight. lipiec 2021 r. – Firma KYBURZ Switzerland AG, szwajcarski producent …

    KYBURZ wybrał lakiery Spies Hecker do swoich nowych pojazdów elektrycznych
  • Nie tylko szpachlówka, podkład i lakier – materiały uzupełniające „non-paint” w refinishu

    O tym, jak ważna jest jakość oraz właściwy dobór szpachlówki, podkładu czy lakieru podczas przeprowadzania naprawy lakierniczej nie trzeba nikogo przekonywać. Większość fachowców w naszej branży rozumie, że przekłada się to na optymalizację technologii w …

    Nie tylko szpachlówka, podkład i lakier – materiały uzupełniające „non-paint” w refinishu
  • PZU dąży do ograniczenia dostępności w obszarze likwidacji szkód komunikacyjnych?

    Informacja prasowa Automobilklubu Polski, Organizacji Pracodawców Ziemi Lubuskiej, Polskiej Izby Motoryzacji, Polskiej Izby Doradców i Pośredników Odszkodowawczych, Związku Dealerów Samochodów oraz Związku Rzemiosła Polskiego. z dnia 22 lipca 2021 Branża wzywa PZU S.A. oraz PZU Pomoc …

    PZU dąży do ograniczenia dostępności w obszarze likwidacji szkód komunikacyjnych?
  • Czy na rynku likwidacji szkód komunikacyjnych mamy do czynienia z rewolucją?

        Rynek likwidacji szkód komunikacyjnych podlega ciągłej ewolucji. Czy to może rewolucja? W pewnych aspektach tak. Warto śledzić na bieżąco co dzieje się w tej bardzo ważnej części rynku napraw pojazdów.   Organizacja rynku …

    Czy na rynku likwidacji szkód komunikacyjnych mamy do czynienia z rewolucją?

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się