Minęły już czasy kiedy inwestycje w tę część serwisu właściciele ASO traktowali jako zło konieczne, a wszelkie działania w tym kierunku czynili pod naciskiem lub pozbywali się problemu korzystając z podwykonawców. Sytuacja się zmienia, bo powstające dzisiaj zakłady naprawczy karoserii to najczęściej świetnie wyposażone działy ASO. Inwestowanie i jego opłacalność nie dotyczy oczywiście wyłącznie ASO. To samo można zaobserwować na całym rynku napraw. Znaczną rolę odegrał szeroki dostęp do różnego rodzaju dotacji: UE, Urzędów Pracy czy też ARiMR.
Lakiery na bazie wody
Dla niektórych warsztatów blacharsko-lakierniczych wprowadzenie koniecznośći przejścia na stosowanie nowoczesnych technologii lakieów na bazie wody to była parwdziwa rewolucja techniczna i organizacyjna. Wodne systemy bazowe stworzone jako alternatywa dla baz rozpuszczalnikowych. Zgodne z Dyrektywą UE dotycząca ograniczenia zawartości organicznych związków lotnych w materiałach przeznaczonych dla samochodowego lakiernictwa renowacyjnego (LZO) coraz szerzej są stosowane lakiery produkowane na bazie wody. Problemy wynikały z konieczności zmiany narzędzi, systemów lakierów, szkolenia pracowników oraz strony mentalnej wszystkich pracowników lakierni. Dodatkowo wprowadzono do stosowania nowoczesna kolory i lakiery o złozonej strukturze wymagające doszkalnai sie załogi oraz ciągłego rozwoju. Niebagatelny problem stanowi procesz suszenia lakierów wodnych. Nie tylko tempartura lecz bardzo intesywny przepływ powietrz to niezbędne warunki właściwego procesu suszenia wodnych powłok lakierowych.
Nowoczesne karoserie
Od pewnego czasu następują systematyczne zmiany technologii budowy współczesnego nadwozia samochodowego. Ogromny postęp w konstrukcji nadwozi nowoczesnych samochodów spowodowany jest głównie poprzez walkę konkurencyjną, w której bronią jest bezpieczeństwo użytkowników oraz coraz bogatsze wyposażenie pojazdów. Wymagania rozwijającego się rynku samochodowego spowodowały, że na przestrzeni ostatnich lat producenci samochodów dążąc do zmniejszenia masy karoserii i wzrostu bezpieczeństwa biernego wprowadzili nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne. Jedną z głównych zmian jakie dokonały się w tym okresie jest wprowadzenie różnorodnych materiałów konstrukcyjnych czego wynikiem jest powstanie nadwozia hybrydowego. Niczym zaskakującym jest zastosowanie we współczesnej karoserii tradycyjnych elementów stalowych, aluminiowych oraz stopów stalowych z uszlachetniającymi domieszkami takimi np. Jak magnez czy bor. Głównym powodem zmiany podejścia do konstrukcji nadwozia jest konieczność znacznego zmniejszenia jej masy. Wynika to z tego iż współcześnie w samochodach montuje się coraz więcej urządzeń dodatkowych typu: ABS, EBD, ESP, ASR, układ wspomagające utrzymanie trakcji i toru jazdy elektryczne szyby, elektryczne zamki, wzmocnienia drzwiowe oraz wiele innych.
Aby masa pojazdów nie wzrosła nadmiernie pozostaje szukać oszczędności w konstrukcji
nadwozia.Zmniejszenie masy to głównie mniej materiału konstrukcyjnego. Problem polega na tym, aby zmniejszając ilość materiału, a odbywa sie to zwykle poprzez zmniejszanie grubości blach, nie wpływać negatywnie na własności mechaniczne całej konstrukcji. Producenci oraz konstruktorzy samochodów postawili sobie jeszcze bardziej ambitne zadanie… nie tyle nie obniżać bezpieczeństwa, a wręcz je podnieść.
Ewolucja oferowanych blach przeznaczonych do produkcji nowoczesnych nadwozi spowodowała niespotykany dotąd postęp technologiczny. Przy jednoczesnym zmniejszeniu grubości stosowanych blach stalowych zwiększono ich sprężystość oraz inne własności mechaniczne. Konkretnym i bardzo znaczącym przykładem zastosowania nowoczesnych blach do budowy nadwozi samochodowych jest zamiana dotychczas stosowanych gatunków stali St10 – 14 i St52 blachą wykonaną ze stali IF. Wszystkie te zmiany wymagają zastosowania nowoczsnych technologii: lutospawarek niskotemperaturowych pozwalającycj na łącznie blach stalowych w temperaturze poniżej 1000 stopni Celsjusza, zgrzewarek inwerterowych umozliwiających zgrzewanie przy prądach rzędu kilkunastu tysięcy Amperów, systemów naprawy panelowej wraz ze spoterem oraz urzadzen do napraw elementów aluminiowych. Konieczne jest rów nież posiadanie urządzeń do napraw elementów z tworzyw sztucznych. Technologie opisywano wielokrotnie w naszym piśmie i warto wrocić do poprzednich numerów aby sprawdzić czy seriws pracuje stosując aktualnie wymagane metody naprawy.
Trzeba zwiększać przerób
Nieaktualna jest zasada, że warsztat nieraz zarabia więcrj na częściach do naprawianego samochodu niż na samej naprawie. Poza wyjątka mi oczywiście. Dotyczy to zasady. Obecnie tylko zwiększając przeób zyskuje się dodatkowy zarobek. Powiedzmy, że firma ubezpieczeniowa przeznanczyła na naprawę danego elementu 5 godzin. To przy przykładowej stawce 100 zł/roboczogodzinę firma zainkasuje 500 zł. Co zaledwie wystarczy na pokrycie kosztów z ewentualnym małym zyskiem. A co w przypadku jak czas naprawy z niezależnych lu nawet zależnych przyczyn wydły się? To strata gwarantowana…
A co będzie jeżeli po zastosowaniu technologii skracających czas naprawy uda się wykonać ją w 3 godziny? Pewne 200 zł. Zysku! Nie ma lepszego sposobu na zwiększanie dochodów warsztatu jak skracanie czasu naprawy co może umożliwić stosowanie nowoczesnych technologii przy jednoczesnym odpowiednim poziomie umiejętności i wiedzy załogi.
Wiedza to postawa
Z warsztatami blacharsko-lakierniczymi jest jak z chirurgiem… Gdzie tu analogia? Gdy klient powierza swoje ciało w ręce chirurga, to chce mieć pewność, że posiada odpowiednią wiedzę fachową i korzysta z wysokiej jakości nowoczesnych urządzeń. W związku z tym dobrze działają na niego wiszące w gabinecie dyplomy i certyfikaty poświadczające ukończenie szkoleń oraz opinia innych pacjentów. Podobnie jest w przypadku wspomnianych warsztatów blacharsko-lakierniczych, od których klienci oczekują nie tylko najnowszych czy też najmniej inwazyjnych metod naprawy, ale też wiedzy na temat aktualnych rozwiązań konstrukcyjnych wprowadzanych przez producentów samochodów.
Fot. Szkolenia dla blacharzy choć zyskują na popularności to jeszcze w Polsce nadal nie jest codzienność (fot. CSH HERKULES).
Taką wiedzę można nabywać przy pomocy fachowej literatury, pism branżowych bądź Internetu. Wymienione rozwiązania choć skuteczne, to wymagają samodzielności, determinacji oraz wytrwałości w selekcjonowaniu informacji. Zatem w jaki sposób najkorzystniej podnosić swoje kwalifikacje? Bez wątpienia najlepszym rozwiązaniem są szkolenia. Ta popularna w ostatnim czasie metoda propagowania wiedzy na temat najnowszych rozwiązań technologicznych zyskała już uznanie wielu właścicieli warsztatów blacharsko-lakierniczych, którzy nie tylko kierują na nie swoich pracowników, ale również niejednokrotnie sami w nich uczestniczą.
Wszystkie serwisy, które wykonały niezbędne zmiany w wyposażeniu oraz podniosły poziom wyszkolenia pracowników zapewne dodkonale obecnie prosperują. Ilość uszkodzonych pojazów każdego zwieksza się. Malej ilość napraw głównych poniważ coraz częściej są one nieopłacalne lecz w to miejsce lawinowo przybywa tzw. Napraw panelowych w tym PDR (Pentless Dent Repair-pol. naprawy bez lakierowania).
Bogusław Raatz
www.raatz.pl
Na świecie funkcjonuje wiele urządzeń do napraw powypadkowych pojazdów. Na przestrzeni lat powstało bardzo dużo …
Wraz ze wzrostem rozwoju motoryzacji, wzrasta zagrożenie dla środowiska naturalnego. A szczególnie jeżeli chodzi o …
Jak dobrać spoter? Na co zwrócić uwagę przy wyborze? Z wyposażeniem dodatkowym czy bez? Warto …