W celu realizacji każdej naprawy karoserii niezbędne jest zastosowanie odpowiedniej technologii i narzędzi oraz urządzeń. Właściwa technologia napraw powypadkowych to naprawa z wykorzystanie następującego wyposażenia:
Kolejność zaprezentowana powyżej nie jest pomyłką. Metody usuwania uszkodzeń powypadkowych mogą być różne w zależności od wyposażenia warsztatu blacharskiego, możliwości ekonomicznych, a nawet umiejętności czy też przyzwyczajeń blacharza. Nie ma jednak sensu naprawa uszkodzeń bez dokładnej wiedzy o zakresie uszkodzeń oraz bez możliwości sprawdzenia efektów przeprowadzonych czynności przed wykonaniem zabezpieczeń antykorozyjnych, a następnie powłok lakierniczych.
Technologia serwisowa producenta pojazdu
Podczas przygotowania procesu naprawy karoserii coraz częściej pojawiają się wątpliwości i pytania jak i czy naprawiać poszczególne uszkodzenia. Czym rozwiercać zgrzeiny? Wymieniać czy naprawiać? Czym łączyć? Spawać Mig/Mag, Tig, czy lutospawać? Istnienie prawie tyle opinii co fachowców, ale prawda zwykle jest zupełnie inna. Właściwe technologie i sposoby naprawy określa jedynie technologia serwisowa opracowana przez producenta pojazdu. Problem jest jednak z jej dostępnością dla warsztatu nieautoryzowanego, ale i te zwykle muszą za takie informacje płacić.
Technologia napraw producenta określonego modelu pojazdu zawiera:
*Wymiary fabryczne karoserii można znaleźć jedynie w oryginalnych materiałach producenta pojazdu. Inne źródła mogą zawierać błędy lub być zbiorem informacji zebranych na podstawie pomiarów samochodów. Dlatego tez inne bazy nazywa się „porównawczymi”, a nie fabrycznymi.
Na rynku dostępnych jest wiele urządzeń do naprawy karoserii samochodów powypadkowych. Firmy produkujące urządzenia naprawcze wprowadzają na rynek coraz to nowe rozwiązania oraz mocno przekonują o słuszności stosowanych rozwiązań. Poza sloganami reklamowymi jest jednak kilka czynników, decydujących czy urządzenie będzie odpowiednio praktyczne oraz efektywne do prowadzenia napraw powypadkowych w obecnych realiach rynkowych. Trochę historii. Pierwsze urządzenia naprawcze stały się powszechne w warsztatach blacharskich krajów rozwiniętych w połowie ubiegłego wieku. Były to przeważnie stanowiska stacjonarne lub urządzenia ściśle specjalizowane, modułowe, czyli działające na zasadzie wzorca kształtu ramy lub płyty podłogowej najbardziej popularnych z ówcześnie poruszających się po drogach samochodów.
Dopiero później pojawiły się urządzenia o konstrukcji uniwersalnej pozwalające na naprawę wszystkich samochodów bez ograniczeń i do dnia dzisiejszego zwiększa się liczba warsztatów stosujących te urządzenia.
Główne przyczyny tej zmiany to gwałtownie rosnąca ilość modeli produkowanych na świecie samochodów oraz rosnące wymagania ekonomiczne związane z naprawami powypadkowymi. Ramy modułowe zostały w zasadzie wyparte przez urządzenia uniwersale głównie ze względów ekonomicznych. Pracochłonność podczas stosowania ram z końcówkami wzorcowymi, konieczność demontażu większości elementów zawierzenia, kłopotliwość oraz koszty wypożyczania zestawów naprawczo-pomiarowych do każdego naprawianego pojazdu mają się nijak do tego co proponuje warsztatowi za naprawę firma ubezpieczeniowa lub ile jest w stanie zapłacić za naprawę klient. Urządzenia modułowe najdłużej były popularne w Europie zachodniej i USA, gdzie była dobrze rozwinięta sieć wypożyczalni zestawów końcówek naprawczo-pomiarowych. Zasada wzorca kształtu została zastąpiona zastosowaniem uniwersalnych urządzeń pomiarowych umożliwiających diagnozę przed oraz kontrolę w trakcie i po naprawie karoserii naprawianych pojazdów. Współczesne urządzenia uniwersalne najnowszej generacji wyposażone są w elektroniczne urządzenia pomiarowe umożliwiające automatyczne porównanie zmierzonych wymiarów z danymi wzorcowymi zawartymi w bazie urządzenia. W każdym momencie może być dokonany wydruk wyników pomiaru, a wszystkie procedury zapamiętane są w pamięci komputera sterującego urządzeniem. Oprócz urządzeń pomiarowych sterowanych komputerem z powodzeniem stosowane są również mechaniczne urządzenia pomiarowe do karoserii.
Na świecie funkcjonuje wiele urządzeń do napraw powypadkowych pojazdów. Na przestrzeni lat powstało bardzo dużo …
Wraz ze wzrostem rozwoju motoryzacji, wzrasta zagrożenie dla środowiska naturalnego. A szczególnie jeżeli chodzi o …
Jak dobrać spoter? Na co zwrócić uwagę przy wyborze? Z wyposażeniem dodatkowym czy bez? Warto …