Jedną z metod naprawy, która może sprawić, że usługa będzie bardziej opłacalna jest naprawa panelowa. Nie zawsze naprawa elementu jest opłacalna. Również nie zawsze jest możliwa ze względu na oczekiwania klienta. Podczas wyboru metody naprawy zawsze należy się kierować zdrową analizą ekonomiczną oraz warunkami stawianymi przez rynek. Czasami pomimo niskiej opłacalności naprawy elementu jest ona jedynym rozwiązaniem, ponieważ aktualnie nie ma dostępu do danej części zamiennej.
Naprawa panelowa polega na usunięciu uszkodzenia panelu (elementu) karoserii lub przy minimalnym zakresie demontażu elementów. Najczęściej wykonywana jest bez demontażu panelu z pojazdu. Technologia napraw panelowych może być stosowana zarówno podczas napraw głównych, średnich, jak i o małym zakresie. Głównym celem wprowadzenia napraw panelowych jest zwiększenie udziału technologii naprawczych w procesie likwidacji uszkodzeń karoserii zamiast wymiany elementów. Dla przykładu: podczas naprawy głównej na ramie naprawczej, część elementów, ze względu na znaczny zakres uszkodzeń będzie wymagała wymiany. Niektóre mniej uszkodzone elementy poszycia będą jednak mogły być naprawione technologią napraw panelowych. W przypadku napraw o średnim zakresie, zastosowanie technologii napraw panelowych będzie miała zastosowanie w znacznym zakresie, w niektórych przypadkach sięgającym blisko 100%. Taka sama sytuacja będzie podczas prowadzenia napraw o niewielkim zakresie, dotyczących właściwie wyłącznie uszkodzenia poszycia paneli. Warto pamiętać, że istnieją technologie napraw panelowych zaprojektowane do różnego rodzaju materiałów konstrukcyjnych: stopów stalowych, aluminiowych oraz tworzyw sztucznych.
Stanowisko do napraw panelowych powinny być zorganizowane na minimum dwóch stanowiska roboczych. Należy przewidzieć, że na jednym z nich może odbywać się naprawa wymagająca większej ilości czasu, gdzie oczekuje się na decyzje rzeczoznawcy lub na części zamienne, a drugie stanowisko jest przeznaczone do szybkich napraw wykonywanych minimum w obrębie jednej zmiany. Optymalnie kolejne stanowisko stanowiłoby dodatkowy atut w postaci przestrzeni do demontażu i montażu pojazdów.
Są to oczywiście warunki minimalne. Każde dodatkowe stanowisko i przestrzeń warsztatowa to wartość dodana dla serwisu. Wielkość stanowiska musi zapewniać wygodny dostęp do wszystkich elementów karoserii naprawianego pojazdu bez konieczności jego przestawiania. Zaleca się stosowanie podnośnika stacjonarnego lub mobilnego. Podnośnik staje się wręcz nieoceniony przy naprawach dolnych stref karoserii takich jak progi. Należy pamiętać, że to głównie od właściwej organizacji oraz wyposażenia stanowiska pracy zależy jego późniejsza efektywność. Praca na kolanach przez znaczną część dnia roboczego powoduje szybkie zmęczenie i zniechęcenie do dokładności i wydajności. Czynności, które są wykonywane w ergonomicznej postawie pracownika, mogą być łatwiejsze do wykonania i nie powodują nadmiernego obciążenia. Może to zarówno zachęcać do pracy jak i zwiększać efektywność.
Systemy do napraw elementów stalowych to najczęściej stosowane rozwiązania podczas napraw panelowych karoserii. Pomimo ciągłego rozwoju konstrukcji karoserii, stosowania różnych nowych materiałów konstrukcyjnych do jej budowy, nadal dominują elementy wykonane ze stopów stalowych. Nie są to już oczywiście tzw. stale zwykłe lecz wyrafinowane stopy stalowe o bardzo wysokich i dopasowanych parametrach. Skład stopów, obróbka cieplna oraz chemiczna sprawia, że ich łączenie oraz rozłączanie sprawia wiele problemów zarówno podczas produkcji jak i naprawy. Dodatkowo własności mechaniczne elementów wykonanych z tych stopów są bardzo trudne, w przypadku usuwania odkształceń. Typowy system narzędzi do napraw panelowych powinien być wyposażony co najmniej w następujące elementy: Spotyka się systemy o mniejszym lub większym wyposażeniu, lecz poza spoterem blacharskim powinny się w nim znajdować co najmniej wyciągarki typu Easy Puller oraz Strong Puller. Konieczne jest również, aby spoter posiadał możliwość obkurczania punktowego elektrodą miedzianą jak i obkurczania elektrodą węglową. Zasada jest jedna: im lepiej wyposażony system, tym łatwiejsza naprawa. Jeżeli warsztat specjalizuje się w naprawach karoserii, chce wykonywać je profesjonalnie dobrze i efektywnie, to system powinien zawierać jak najwięcej przydatnych elementów.
Po każdej naprawie blacharskiej, a w szczególności w przypadku prostowania elementów karoserii, podczas której doszło do zniszczenia wewnętrznych powłok antykorozyjnych, wymagane jest zabezpieczenie antykorozyjne. Zabezpieczenie antykorozyjne należy wykonać niezwłocznie po zakończeniu naprawy panelowej, ponieważ korozja postępuje cały czas, a wykonanie zabezpieczeń po lakierowaniu powoduje zanieczyszczenie lakierowanych elementów. Zabezpieczenia wykonuje się zwykle przy pomocy wysokociśnieniowych pistoletów z elastyczną końcówką, umożliwiające wprowadzenie preparatów o działaniu antykorozyjnym. Podobnie skuteczne są preparaty aplikowane przy pomocy jednorazowych pojemników ciśnieniowych.
Na świecie funkcjonuje wiele urządzeń do napraw powypadkowych pojazdów. Na przestrzeni lat powstało bardzo dużo …
Wraz ze wzrostem rozwoju motoryzacji, wzrasta zagrożenie dla środowiska naturalnego. A szczególnie jeżeli chodzi o …
Jak dobrać spoter? Na co zwrócić uwagę przy wyborze? Z wyposażeniem dodatkowym czy bez? Warto …